Protecția Consumatorilor renunță la un proiect de ordin. Ce NU vor fi obligate magazinele

Protecția Consumatorilor renunță la un proiect de ordin. Ce NU vor fi obligate magazinele

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a anunțat, miercuri, 16 aprilie 2025, retragerea unui proiect de Ordin pentru comercianți.

„Având în vedere considerațiile transmise de către mediul de afaceri în perioada de consultare a proiectului de Ordin privind informarea consumatorilor de către operatorii economici cu privire la adaosul comercial aplicat produselor comercializate raportat la prețul de achiziție, respectiv:

Descurajarea investițiilor - întrucât vor fi afectate investițiile în sectoare cheie pentru economia României, cum este cel al retailului alimentar și non-alimentar, distribuție, procesare, precum și, nu în ultimul rând, producție. Acest aspect va avea un efect negativ nu numai asupra operatorilor economici din lanțul de aprovizionare alimentar și non-alimentar, dar și în industrii colaterale, cum ar fi construcții și materiale de construcții, antrepriză și sub-antrepriză, logistică și transport etc.

Efecte negative la nivelul consumatorilor - deoarece prin intrarea în vigoare a ordinului nu se va asigura o mai bună informare a consumatorilor sau respectarea drepturilor acestora. Afișarea la raft a prețurilor de achiziție, de import sau al prețului primului distribuitor de pe lanț și a adaosului comercial, va genera în mod evident confuzie la nivelul consumatorilor, cunoașterea acestor detalii comerciale neaducând în concret niciun avantaj real, documentat, pentru aceștia din urmă. De asemenea, calitatea produselor oferite riscă să scadă, comercianții putând fi determinați să aleagă pentru portofoliul lor produse cu adaos mic, în defavoarea celor cu calitate ridicată.

Efecte negative la nivelul relațiilor B2B - care determina un dezechilibru la nivelul lanțului de aprovizionare B2B și al relațiilor comerciale desfășurate exclusiv între profesioniști (e.g. importator – distribuitor, distribuitor – distribuitor, distribuitor – comerciant, distribuitor – producător, producător – procesator), în considerarea riscurilor asociate divulgării secretelor comerciale (e.g. facilitarea unor posibile înțelegeri anticoncurențiale, practici concertate, precum și inițierea unor valuri de conflicte în acest context, în contextul prețului de achiziție negociat în funcție de volume, distanță etc., aspecte care sunt necunoscute consumatorilor, sau cum nu sunt transparențiate nici cheltuielile semnificative ce apar în lanțul de producție, procesare și comercializare sau taxele multiple pe care tot operatorii economici le plătesc către bugetele de stat sau locale.

Diferența de tratament între comercianți și platformele online stabilite pe teritoriul României prin comparație cu cele din afara României, în special din state terțe –  se va crea o obligație suplimentară de informare pentru comercianții și platformele online de pe teritoriul României, fără ca respectarea obligației să fie controlată și sancționată în raport cu cei comercianți și platformele online din state terțe care prestează servicii pe teritoriul României. Având în vedere încălcările sistematice ale dreptului UE săvârșite de platformele care provin din state terțe și lipsa unor acțiuni concrete de supraveghere și sancționare din partea autorităților naționale, astfel se vor accentua diferențele de tratament între cele două tipuri de operatori economici.

Având în vedere aspectele menționate precum și posibilitatea scăderii competitivității României în raport cu alte state membre U.E., Ordinul privind informarea consumatorilor de către operatorii economici cu privire la adaosul comercial aplicat produselor comercializate raportat la prețul de achiziție, se retrage”, a transmis ANPC în documentul oficial de retragere ordin publicat pe site-ul instituției.

Comenteaza