Hotelierii români se revoltă: Booking.com i-a împiedicat să facă oferte de prețuri mai mici. Urmează procesul european
- Scris de Ziua de Cluj
- azi, 09:19
- Economie
- Ascultă știrea

Aproximativ 110 operatori din România, care administrează în total peste 200 de hoteluri, s-au înscris într-un proces colectiv la nivel european împotriva platformei de rezervări online Booking.com.
Aceștia solicită despăgubiri pentru o perioadă de 20 de ani în care susțin că au fost obligați să mențină aceleași prețuri pe site-urile proprii ca și pe platforma Booking, din cauza unei clauze contractuale restrictive.
Reprezentanții Federației Industriei Hoteliere din România (FIHR) estimează că numărul hotelurilor implicate ar putea crește semnificativ până la data-limită de înscriere, 29 august.
„Cei 110 operatori înseamnă peste 200 de hoteluri. Probabil până la finalul înscrierilor în proces o să vorbim de câteva sute de hoteluri din România. Acestea se mai pot înscrie în proces până pe 29 august”, au transmis reprezentanți ai federației patronale hoteliere, potrivit economedia.ro.
FIHR, organizația patronală din turism care reprezintă interesele industriei hoteliere din România, a anunțat recent că sprijină oficial acest demers european, care vizează obținerea de compensații pentru practicile considerate anticoncurențiale ale Booking.com. Aceste practici au fost deja declarate nelegale de către Curtea Europeană de Justiție, în urma unei decizii favorabile obținute de hotelieri germani în toamna anului 2024.
Ca membră a HOTREC – confederația europeană a hotelurilor și restaurantelor – FIHR încurajează toate unitățile hoteliere din România să participe la acțiunea juridică, în vederea recuperării unei părți din comisioanele plătite către Booking.com, în baza așa-numitei „clauze de paritate” („parity clause”) aplicate în perioada 2004–2024.
„Aceasta este o ocazie unică pentru hotelurile românești de a se alătura unei mișcări europene pentru o piață digitală echitabilă și transparentă. Ca membri HOTREC, susținem acest demers și încurajăm hotelurile din România să ne contacteze pentru a se înscrie în procesul comun al furnizorilor de cazare europeni împotriva Booking.com. Este momentul să acționăm cu unitate și determinare. FIHR va acorda suport oricărui jucător din industria locală a ospitalității care are nevoie de consultanță pentru a se înscrie în acest demers”, a declarat Simona Constantinescu, președintele FIHR.
În total, peste 10.000 de hoteluri din Europa s-au alăturat procesului, care se desfășoară în Olanda, la o instanță din Amsterdam – acolo unde se află și sediul central al Booking.com. Acțiunea este coordonată de Hotel Claims Alliance, cu sprijinul HOTREC și al altor peste 30 de organizații hoteliere naționale, inclusiv Hotelleriesuisse din Elveția.
Disputa vizează clauzele contractuale care obligau hotelurile să nu ofere prețuri mai mici pe alte canale decât pe Booking.com – o practică menită să prevină așa-numitele rezervări de tip „free-rider”. Curtea Europeană de Justiție a decis însă că aceste condiții contractuale încalcă legislația antitrust și că platformele de rezervări pot funcționa economic fără a impune astfel de clauze.
De altfel, ca urmare a noii Legi privind piețele digitale (DMA) adoptate de UE în 2024, Booking.com a fost obligată să renunțe la aceste clauze în toate țările din Spațiul Economic European.
Cu toate acestea, Booking.com rămâne o platformă esențială pentru mulți operatori din domeniul ospitalității, care continuă să se bazeze pe vizibilitatea și accesul la un public larg oferite de site. Potrivit unui studiu realizat de HOTREC și Universitatea de Științe Aplicate din Elveția de Vest Valais, Booking Holdings deținea o cotă de piață de 71% în Europa în anul 2023.