Piața Gării din Cluj-Napoca. Se putea face mai mult? Da, dacă se exploata abil platoul pe care este situat castelul de apă şi spre est, spațiul dintre gara veche şi cea de scurt parcurs
- Scris de Ziua de Cluj
- azi, 16:37
- Life
- Ascultă știrea
Piaţa va deveni o prezenţă în structura orașului abia după ce se va da în exploatare tronsonul de cale ferată Oradea - Cluj în 1870, iar prima imagine ce o va defini va fi cea a clădirii gării (tot din 1870), clădire afectată mult de bombardamentul din 1944.
Nu se ştie dacă conturarea pieței a avut la bază un proiect, dar după Al Doilea Război Mondial, se face un prim studiu în 1959. Devenită un nod tot mai important în reţeaua de circulație, trebuia definit modul de dezvoltare a oraşului. Astfel, schița de sistematizare va trebui să găsească o variantă de organizare a spaţiului, care să permită realizarea a circa 600 apartamente, ce urmau să compenseze pierderile din timpul bombardamentului. Au fost prevăzute trei etape, din care au rezultat şapte cvartale.
Din preocupările studiului sunt de amintit:
- Mărirea suprafeţei pieței, prin adoptarea unei forme de dreptunghi alungit, orientat pe direcția est - vest,
- Degajarea clădirii gării, îmbunătăţindu-se astfel funcționarea ei, dar şi circulaţia în piață,
- Descongestionarea străzii Horea,
- Mobilarea noilor fronturi cu blocuri, cu regimul de înălțime de P+2, de P+6 şi de P+8,
- Obținerea unui aspect estetic unitar și compact
De asemenea, studiul evidenția și un interes pentru crearea unor puncte de perspectivă şi a unor accente arhitectonice. Primele blocuri pentru care s-au deschis șantierele au fost blocul Horea 112 (în 1959) 202 şi blocul Horea 83 - 93 (în 1960) (072, 073). Pentru amplificarea suprafeței pieței, se propunea reconsiderarea frontului sudic, respectiv demolarea hotelului gării (Hotel Pax), a depozitului Întreprinderii de comerţ cu ridicata pentru produse alimentare (ICRA) şi a altor imobile. În plus, mai trebuia construit ,,Turnul CFR", cu un regim de înălțime de P+8, care trebuia să devină capătul de perspectivă pentru strada Horea. Niciuna din aceste intenţii nu s-a materializat.
Circulația din ce în ce mai intensă din piață (în 1987 apare din nou tramvaiul) va ocupa tot mai mult spațiul, la care s-a mai adăugat şi un parcaj. În mobilarea frontului nordic, va apărea în 1976 şi gara CFR ,,de scurt", la est, iar la vest, oficiul de tranzit poştal (1979). În timp, în zona gării vor apărea şi alte intervenţii, ca pasajul peste calea ferată, la vest, sau pasajele pietonale subterane.
Din cauza circulației vehiculare intense, spațiul foarte redus al pieței va beneficia doar de un singur loc de relaxare, amenajat mai ales pentru călătorii veniți cu trenul. Situat la nord de blocul Horea 112, el e foarte modest ca suprafață, iar ambianţa este constituită din câțiva arbori, din bustul lui Horea (1964), o fântâna decorativă şi un mic mobilier urban.
Se putea face mai mult? Da, dacă se exploata abil platoul pe care este situat castelul de apă şi spre est, spațiul dintre gara veche şi cea de scurt parcurs.
Arhitect: Cristian Iacobi.
Arhitect: Ilie Dumitrescu.
Extras din: Spațiile verzi ale Clujului 1316-2022, Autor: Vasile Mitrea
Arhiva de fotografie: Clujul și clujenii Vezi mai puţin


