Noua rovinietă, în vigoare în a doua jumătate din 2026. Ce trebuie să știe toți șoferii din România
- Scris de Ziua de Cluj
- 25 Iul 2025, 09:13
- Economie
- Ascultă știrea

România pregătește o reformă majoră a sistemului de taxare rutieră.
România pregătește o reformă majoră a sistemului de taxare rutieră, prin trecerea de la actuala rovinietă „în funcție de timp” la un sistem electronic modern, care va calcula tariful în funcție de:
- Distanța efectiv parcursă pe drumurile naționale;
- Clasa de emisii Euro a vehiculului.
Această măsură face parte din angajamentele asumate de România prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și are ca obiectiv modernizarea infrastructurii și stimularea unui transport mai curat, potrivit termene.ro.
Cadrul legislativ
Hotărârea de Guvern adoptată în ședința din 24 iulie 2025 aprobă nota de fundamentare pentru proiectul de investiții „Sistem electronic de tarifare rutieră – Lot 1 – Sistem informatic centralizat”.
Reforma este reglementată de Legea nr. 226/2023, care transpune în legislația națională directivele europene privind taxarea rutieră și interoperabilitatea la nivelul UE.
Noul sistem de tarifare
1. Pentru vehiculele grele (MTMA > 3,5 t)
- Se introduce sistemul TollRo, care va calcula tariful în funcție de:
- Numărul de kilometri parcurși;
- Clasa de poluare (norma Euro) a vehiculului.
2. Pentru vehiculele ușoare (autoturisme, autobuze, autoutilitare etc.)
- Rovinieta va fi în continuare necesară, dar cu tarife diferențiate în funcție de norma Euro. Astfel, mașinile mai poluante vor plăti mai mult.
Cum se va face taxarea?
- Prin dispozitive de bord (OBE) montate în vehicule;
- Prin aplicații mobile conectate GPS;
- Sau prin bilete electronice de rută, pentru utilizări punctuale.
Calculul tarifului va fi automat, în funcție de traseul parcurs, tipul vehiculului și nivelul de emisii. Sistemul va preveni suprataxarea sau scutirea incorectă și va permite o tarifare mai corectă și ecologică.
Cum funcționează sistemul actual?
În prezent, rovinieta este „bazată pe timp” – utilizatorii plătesc o taxă fixă, valabilă pentru o anumită perioadă (1 zi, 7 zile, 30 de zile, 90 de zile sau 12 luni), indiferent de distanța parcursă sau clasa de poluare a vehiculului.
Acest sistem este considerat ineficient, atât din punct de vedere economic, cât și ecologic, motiv pentru care se va renunța la el pentru camioane și se va reforma pentru restul vehiculelor.
Etapele implementării
Implementarea noului sistem este prevăzută să se finalizeze până în trimestrul II al anului 2026, în trei etape majore:
Etapa I – Sistemul informatic centralizat
- Dezvoltarea software-ului;
- Instalarea echipamentelor în două centre de date (CESTRIN și STS Brașov);
- Migrarea datelor din sistemul actual.
Etapa II – Infrastructura de control
- Achiziția echipamentelor hardware și software;
- Instalarea punctelor fixe și mobile de control.
Etapa III – Construirea punctelor de control fizice
- Amplasarea acestora strategic pe rețeaua rutieră națională.
Bugetul total al proiectului este de peste 281 milioane lei (cu TVA inclus), finanțat prin fonduri europene nerambursabile din PNRR.