Napolact a pierdut procesul cu Consiliul Concurenţei. Amendă de 1,1 milioane

Napolact a pierdut procesul cu Consiliul Concurenţei. Amendă de 1,1 milioane
Instanţa a dat câştig de cauză instituţiei în dosarul în care producătorul clujean de lactate contesta sancţiunea pe care Consiliul Concurenţei a stabilit-o pentru o înţelegere la fixarea preţurilor cu mai multe lanţuri de mari magazine.

Cauza a fost judecată de către Curtea de Apel Bucureşti. Consiliul a motivat că Napolact făcea parte dintr-o înţelegere ce implica 21 de furnizori şi lanţurile de magazine Metro, Real, Selgros şi Mega Image, iar după finalizarea investigaţiei din perioada 2005-2009 a aplicat amenzi de 154 de milioane de lei.  
 
„În urma investigaţiei a fost sancţionată încălcarea legii concurenţei atât pentru stabilirea preţurilor de revânzare (de raft), cât şi pentru comportamentul companiilor în cadrul promoţiilor. Consiliul a constatat că preţurile de vânzare la raft nu se stabileau conform regulilor de piaţă, prin raportul dintre cerere şi ofertă, ci furnizorul şi retailer-ul stabileau un preţ fix sau minim. 
 
Această practică duce la preţuri mai mari pentru consumatorul final, retailerul neputând să scadă preţul sub limita stabilită cu furnizorul. Contractele sau documentele contractuale dintre unii retaileri şi furnizori conţineau o clauză care prevedea că, în aceeaşi perioadă, furnizorii nu puteau realiza promoţii simultane în diferite lanţuri de retail, acestea putând doar să alterneze. 
 
În acest fel, consumatorul final nu putea avea acces, în acelaşi timp, la promoţii, implicit la cel mai mic preţ, în magazine concurente. Decizia de a realiza sau nu promoţii în lanţuri de magazine concurente trebuie să aparţină furnizorului”, a precizat instituţia. 
 
Napolact, societate specializată în fabricarea produselor lactate şi a brânzeturilor, a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 165 de milioane de lei şi o pierdere netă de 11,8 milioane. Numărul angajaţilor a scăzut de la un an la altul de la 259 la 175.

Societatea face parte din grupul olandez FrieslandCampina. În 2006, Napolact a vândut fondului de investiţii Morava, cu 4,2 milioane de euro, spaţiile sale de pe Bd. 21 Decembrie din Cluj-Napoca, unde funcţiona principala sa fabrică, şi s-a mutat pe Calea Baciului. Fostul sediu a fost demolat de noul proprietar.

Ulterior acolo s-au ridicat un supermarket Lidl şi sedii de birouri, iar Portico Investments (fostul Morava) va construi un bloc de 12 etaje. De asemenea, fabrica din Huedin a Napolact şi-a încheiat activitatea de producţie în 2008, divizia de îngheţată a fost vândută grupului Unilever, iar unitatea de producţie de la Ţaga şi-a închis şi ea porţile, fiind preluată apoi în administrare de către fermierii clujeni.
 
Cu cât au fost amendaţi retailerii
 
Metro..................49 milioane lei
Selgros................29 milioane lei
Mega Image........24 milioane lei
Real....................23 milioane lei

Sursa: raport CC

Monitor al preţurilor din marile magazine
 
Guvernul a aprobat înfiinţarea unui sistem de monitorizare a preţurilor bunurilor de consum. Acum, platforma de pe internet Monitorul Preţurilor afişează săptămânal preţurile produselor care fac parte din coşul zilnic al populaţiei. Obiectivele proiectului au fost informarea consumatorilor care pot compara preţurile şi identifica magazinele de unde pot cumpăra alimentele de bază la cele mai mici preţuri şi scăderea prețurilor, ca urmare a creşterii concurenţei între magazine.

Comenteaza