Germanii de la MAN atentează la monopolul Solaris pe străzile Clujului

Germanii de la MAN atentează la monopolul Solaris pe străzile Clujului
MAN Lion's City E
Germanii de la MAN atentează la monopolul Solaris pe străzile Clujului
Germanii de la MAN atentează la monopolul Solaris pe străzile Clujului
Germanii de la MAN atentează la monopolul Solaris pe străzile Clujului

Producătorul german de autobuze electrice MAN Truck & Bus încearcă să reducă supremația Solaris oferind spre testare ultimul său model operatorilor locali. La cotitură stă ATP Trucks, primul fabricant de asemenea vehicule în România, din județul vecin. 

În România, modelul va fi disponibil pentru testare în București, Brașov, Sibiu, Cluj-Napoca, Oradea și Timișoara, până în 9 aprilie. Modelul testat este MAN Lion’s City E, de 12 m, dotat cu un pachet de baterii, compus din șase unități, cu o capacitate de 480 kWh, trei uși acționate electric, faruri led. Acesta a fost inclus în flotele de transport public pentru ca operatorii să testeze în traficul real eficiența unui autobuz electric.

În orașe precum Hamburg, München sau Wolfsburg au fost derulate teste pe termen lung pentru a aduna informații despre autonomie, modul de încărcare, siguranță, confort, fiabilitate, felul în care se comportă în funcție de anotimp și topografie. În octombrie 2020, a început producția în serie a autobuzului, la fabrica din Starachowice (Polonia). Modelul a fost achiziționat până acum de doi operatori europeni de transport local din Luxembourg și Anvers.

Fruntași în Uniunea Europeană la autobuze "eco"

La Cluj-Napoca au fost achiziționate până acum doar autobuze electrice Solaris Urbino, de 78 de locuri, produse tot în Polonia, inițial pe fonduri elvețiene, apoi din bani europeni. Acestea au înlocuit 50 de troleibuze vechi pe liniile 4, 5, 6, 7 şi 25. Clujul a fost primul oraș din România care a introdus autobuzele electrice, aflându-se în primele 10 din Uniunea Europeană cu astfel de vehicule raportate la numărul de locuitori.

Primele 11 vehicule „verzi” au fost cumpărate cu 600.000 de euro unitatea. 85% din finanţare provenea din fonduri elveţiene, atrase prin proiectele primăriei. Pentru că Elveţia nu este membră în UE, dar face parte din spaţiul economic european, are obligaţia să ajute ţările membre ale Uniunii, iar pentru aceasta a dezvoltat mai multe proiecte. Clujul a câştigat unul pentru reducerea emisiilor de carbon, iar cu banii obţinuţi a cumpărat autobuze.

Primul autohton, produs în județul vecin

Producătorul maramureșean de autovehicule de transport rutier și persoane ATP Trucks Automobile a anunțat intrarea pe noul segment de piață cu produse aflate în planul de dezvoltare și producție. Primul autobuz electric românesc, UpCity, este la stadiul de prototip, în proces de omologare la nivel european, și va fi prezentat, în formă finală, în luna mai. 

“Contextul actual - generat de infrastructura problematică în orașe, parcurile de autobuze îmbătrânite, poluante și costisitoare - a condus spre decizia acestui nou proiect îndrăzneț. E un demers pur românesc și absolut necesar”, consideră Mircea Cirț, președintele ATP Group. Noul autobuz electric are 83 locuri, podea joasă, trei uși, o autonomie de 200 km, ce poate fi extinsă până la 360 km. Bateriile sunt furnizate de Contemporary Amperex Technology Co. Limited. 

Comenteaza