Experții imobiliari: chiriile vor fi încheiate pe termene mai scurte după pandemie

Experții imobiliari: chiriile vor fi încheiate pe termene mai scurte după pandemie

Jucătorii din sectorul imobiliar comercial din România vor fi înclinați să încheie contracte pentru perioade mai scurte decât înainte de pandemie, conform unui studiu al agenției Deloitte.

80% dintre proprietarii, dezvoltatorii și investitorii din acest domeniu considerând că ajustările și flexibilitatea prevederilor contractuale sunt principalele aspecte care vor conta pentru chiriași și utilizatorii finali după terminarea crizei sanitare. Prevederile contractuale al căror scop este să securizeze plata chiriei vor fi elemente diferențiatoare după pandemie, 64% dintre respondenți menționând ajustarea chiriei și acordarea stimulentelor ca fiind al doilea aspect important pentru chiriași și utilizatorii finali.

„Următoarea normalitate” se va traduce prin reconfigurarea spațiilor din sectorul de imobiliare comerciale, 71% din respondenți considerând că această abordare va fi mai frecventă. Aceștia anticipează o reconfigurare a modelelor de închiriere, 64% subliniind faptul că e posibil să asistăm la apariția contractele de tip barter și a acordurilor de schimb în sectorul imobiliar după încheierea pandemiei.

„Pe lângă provocările legate de modul în care întregul ecosistem se va adapta la noile condiții de business, sectorul imobiliar comercial din România se va confrunta și cu fluctuații de prețuri și cu rate de ocupare care vor varia foarte mult în funcție de tipul de proprietate comercială.

Prețurile vor avea o tendință ascendentă pe nișa depozitelor și a parcurilor logistice, iar pentru alte tipuri de proprietăți evoluția ar putea fi mixtă. Vom asista la accelerarea transformării digitale a proceselor de administrare a proprietăților; 80% dintre respondenți spun că tehnologia e cea mai importantă competență ce trebuie dezvoltată într-un scenariu postpandemic”, consideră Alexandra Smedoiu, asociat în Deloitte România.

Pandemia oferă și oportunități jucătorilor din acest sector, jumătate dintre respondenți estimând că actualul context e potrivit pentru apariția unor noi modele de afaceri. Tehnologia și lichiditatea sunt prioritățile acestui sector în etapa postpandemie, 80% dintre respondenți spunând că se vor concentra pe resursele care vor acoperi nevoia de numerar chiar și când criza de sănătate se va încheia.

„Comparativ cu criza financiară din 2008, perturbarea cauzată de pandemie nu a generat un deficit semnificativ de lichiditate în sectorul imobiliar comercial. Pe parcursul crizei sanitare, instituțiile financiare au dat dovadă de deschidere și au continuat să finanțeze proiectele imobiliare comerciale în derulare, aspect ce se reflectă în creșterea cu 10% a numărului de clădiri nerezidențiale în 2020”, spune Marius Vasilescu, director consultanță financiară la Deloitte România.

Studiul analizează percepția jucătorilor din sectorul imobiliar comercial asupra efectelor pandemiei și planurile de business ale proprietarilor, dezvoltatorilor și investitorilor din acest sector. Raportul este efectuat pe baza răspunsurilor oferite de directori și membri ai consiliilor de administrație din domeniu. Deloitte furnizează la nivel global servicii de audit, consultanță, servicii juridice, consultanță financiară și managementul riscului.

Comenteaza