De ce vor rămâne mari prețurile la locuințe în Cluj. „Este un centru regional atractiv”

De ce vor rămâne mari prețurile la locuințe în Cluj. „Este un centru regional atractiv”
Dezvoltatorii cu afaceri la Cluj își continuă proiectele rezidențiale începute | Foto: Grand Park

Municipiul Cluj-Napoca este lider detaşat în România la preţul pe metru pătrat construit, în ciuda provocărilor din ultimele luni, susține Cătălin Priscorniţă, CEO al Blitz Imobiliare.  

El a remarcat că, deși piața imobiliară a scăzut cu până la 70% în starea de urgență, din iulie încoace aceasta și-a revenit, agenția ajungând să depășească vânzările sale din perioada respectivă a anului precedent, conform Bursa.

“Preţurile medii din Cluj-Napoca la vânzări şi la închirieri le depăşesc, uneori cu mult, pe cele la proprietăţi similare din alte centre economice. Scăderile din T II nu au corectat aceste diferenţe. Principalul factor a fost atractivitatea Clujului, centru regional de business şi investiţii. Aici există o cultură antreprenorială ce alimentează constant mediul de business, ce generează noi locuri de muncă şi atrage forţă calificată din alte zone.

Există şi aportul universităţilor, recunoscute pe plan naţional şi internaţional, ai căror absolvenţi aleg să se angajeze după studii în oraş, căutându-şi locuinţă. Clujul are o emigraţie scăzută, oamenii rămân în oraş şi rareori se mută. Iar cei mutaţi, la Bucureşti sau în străinătate, se întorc pentru a investi în economia locală.

Toţi aceşti factori au atras investitori de prestigiu, companii multinaţionale, care şi-au deschis sedii, birouri, fabrici, centre de servicii, sporind atractivitatea oraşului. Acest cumul de influenţe şi factori alimentează atât pe termen scurt, cât şi pe termen mediu, cererea de locuinţe. Piaţa imobiliară locală va rămâne robustă şi într-o continuă creştere, evident corelată cu economia locală”, spune oficialul Blitz.

Apartamentele în regim hotelier, lovite de criză

“Am observat o creştere a cererii pentru case sau apartamente mai spaţioase, care să permită instalarea unui birou pentru munca de acasă. Piaţa chiriilor a fost dramatic afectată de absenţa marilor festivaluri şi evenimente culturale şi sportive din sezonul estival, de lipsa studenţilor şi a lucrătorilor sezonieri.

Această absenţă a afectat piaţa chiriilor şi apartamentele în regim hotelier pe termen scurt. Cererea de chirii a revenit în forţă la finalul T III. Marii angajatori din sectorul de servicii au anunţat redeschiderea parţială a birourilor, o parte din facultăţi își vor relua cursurile".

Au "reînviat" magazinele de cartier

"Am remarcat o schimbare de mentalitate a antreprenorilor de spaţii comerciale şi birouri. Au început să-şi ducă afacerile cât mai aproape de clientul final. E vorba de afacerile de tip magazine de proximitate, birouri, mici spaţii de prestări servicii. Patronii au ales să scurteze durata necesară clientului pentru a se deplasa.

Tendinţa a venit pe fondul restricţiilor, care au impus scurtarea şi eficientizarea deplasărilor în afara domiciliului, pentru a diminua riscul expunerii. Antreprenorii au început să se orienteze spre spaţiile comerciale din zonele rezidenţiale, atât în cartierele mai noi, cât şi în cele vechi, din zone cu vad pietonal asigurat, şi clientelă preponderent dintre locuitorii din vecinătate.

Au fost căutate spaţiile de la parterul blocurilor, apartamentele transformate, cât şi spaţiile comerciale dedicate, cu posibilităţi de compartimentare şi de adaptare la dimensiuni mai reduse”.

Comenteaza