Cum se vor face exproprierile pe A3. Lemnele revin proprietarilor, agricultorii rămân fără subvenție

Cum se vor face exproprierile pe A3. Lemnele revin proprietarilor, agricultorii rămân fără subvenție

Masa lemnoasă rezultată din defrișările pentru Autostrada Transilvania (A3) va reveni proprietarilor, în schimb agricultorii nu vor mai beneficia de subvenția de la stat, au anunțat autoritățile implicate.

Prefectul Sălajului, Toma Dari, a participat la o întâlnire de lucru pentru analizarea problemelor de pe coridorul din acest județ al A3. Au fost prezenţi reprezentanţi ai unităţilor teritorial-administrative de pe traseul autostrăzii, ai unor instituţii publice deconcentrate, ai antreprenorilor ce realizează lucrurile şi ai firmelor de topografie implicate în măsurătorile de teren.

Reprezentantul Nurol Insaat Ve Ticaret, compania din Turcia ce va realiza proiectarea și execuția tronsonului Nușfalău – Suplacu de Barcău, a precizat faptul că proiectarea a început la 1 februarie, iar acum se lucrează la partea de organizare de şantier.

În iunie va fi depus proiectul pentru autorizaţia de construcţie, iar turcii au dat asigurări că termenele prevăzute în contract vor fi respectate. Viorel Mihiş, directorul Direcţiei Silvice Sălaj, a precizat că în cazul exproprierilor care includ suprafeţe de pădure, masa lemnoasă rezultată va reveni proprietarului de teren expropriat.

Directorul Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură Sălaj, Călin Perneş, a menţionat faptul că în cazul fermierilor care au avut suprafeţe de teren cu angajamente de plată, incluse pe traseul autostrăzii, acestea au fost retrase de la plata subvenţiilor, astfel încât agricultorii să nu fie sancţionaţi pentru nerespectarea normelor privind culturile de pe terenurile respective.

Revolta fermierilor de pe șantier

Mai mulți localnici din județul Sălaj, în special fermieri, din satele Păușa și Poarta Sălajului - comuna Românași, s-au adunat recent pe șantierul A3 pentru a protesta împotriva situației reale din teren, dar și împotriva guvernului care încă nu a realizat exproprieri, deși a dat ordinul de începere a lucrărilor, dar nici nu a anunțat pe nimeni că pământurile lor urmează să fie luat de stat.

Oamenii din cele două sate susțin că nu se împotrivesc construirii autostrăzii și se bucură că vor putea avea conexiune la A3, dar sunt revoltați pe faptul că fără a fi anunțați, utilajele au intrat peste terenul lor cultivat cu cereale și acesta a fost distrus. Utilajele au dispărut după două zile, lăsând în urma lor un peisaj dezolant.

O hotărâre de guvern a prevăzut exproprieri de culoar necesar în Sălaj pentru A3. Este vorba despre imobilele proprietate privată situate pe amplasamentul lucrării de utilitate publică de la secțiunea 3B Mihăiești – Suplacu de Barcău, din cadrul obiectivului de interes național Autostrada Brașov – Târgu-Mureș – Cluj – Oradea.

Acestea se află pe raza localităților Meseșenii de Jos, Crasna, Boghiș, Nușfalău, Ip și Marca. Suma alocată în vederea exproprierilor este de 6,9 milioane de lei pentru 3.529 de imobile, pe o suprafață de 3,6 milioane mp. Banii vor veni de la bugetul de stat, prin Ministerului Transporturilor.

Proiectul Autostrăzii Transilvania (Braşov – Borş), parte din A3, a început în 2004, în baza unui contract încheiat cu compania americană Bechtel, ce trebuia executat până în 2012. A3 a fost împărțită inițial de autoritățile române în două proiecte, București – Brașov și Brașov – Cluj – Borș, lungimea totală fiind de 584 km.

Comenteaza