Criza a lăsat hotelurile Clujului fără branduri

Criza a lăsat hotelurile Clujului fără branduri
În ultimii ani, o serie de operatori activi la Cluj au renunţat la integrarea afacerilor în lanţuri internaţionale. Au mai rămas pe piaţa locală Golden Tulip Ana Dome, Akantus-Ramada şi recent intratul Hampton by Hilton.

Principalele explicații țin de costurile presupuse de afilierea în grupuri internaționale și de nivelul încă insuficient de ridicat al investițiilor străine care să genereze activitate pe piața hotelieră de business.

West City a devenit Fusion

Operatorii hotelului de 4* de la limita dintre Cluj-Napoca şi Floreşti au renunţat la brandul Best Western după mai puţin de doi ani de afiliere.

Hotelul West City (4*) din Floreşti s-a transformat în Fusion după ce s-a afiliat în martie 2011 la reţeaua Best Western. Modificările de nume şi siglă au fost însoţite şi de schimbări de conţinut: au apărut un centru spa, spaţii de conferinţe extinse şi s-a redus numărul de camere. La scurt timp însă, în decembrie 2012, administratorii au renunţat la franciză, după ce unitatea şi-a schimbat proprietarii.

Astfel, în martie 2012, conducerea hotelului a fost preluată de Cristina Oltean, fiica fostei proprietare, Elena Grec (cea care a preluat în 2009 hotelul dezvoltat de firma clujeană Coratim).

„Motivele care au determinat renunţarea la franciză au fost mai multe, inclusiv transferul de proprietate, dar principalul factor a fost cel că afilierea nu era rentabilă. Costurile erau destul de ridicate, iar integrarea în reţea nu ne-a adus clienţii pe care i-am fi aşteptat. Este posibil să fie vorba şi de o problemă cu brandul, nu neapărat cu ideea de afiliere într-o reţea, fiindcă există alte unități în Cluj care funcţionează în lanţuri hoteliere şi se pare că funcţionează bine”, a menţionat Gabriela Bondor Halasz, director general al hotelului.

După renunțarea la Best Western, hotelul din Florești a revenit la forma inițială, cu 101 camere (de la 89 în perioada francizei) și servicii de cazare și restaurant, renunțându-se la cele de spa. 

„În 2013 activitatea a mers destul de bine, am reușit să ajungem pe o linie bună; nu au mai fost nici taxele aferente francizei, ceea ce se simte. Totuși, situația pieței hoteliere de la Cluj nu e tocmai fericită, iar problemele financiare se resimt mai ales pe partea de evenimente. Dacă pe componenta de cazare stăm destul de bine, gradul de ocupare chiar a crescut ușor, pe zona de evenimente s-au mai înregistrat pierderi. Evenimentele de companii, trainingurile s-au redus. Clienții ne spun că nu mai sunt bugete pentru așa ceva”, a explicat Bondor. 

Criza a alungat brandurile

Piața hotelieră de la Cluj, alimentată în special de turismul de business, a fost grav afectată în anii recenți de criză economică, o serie de afaceri din domeniu fiind închise, redimensionate, regândite sau scoase la vânzare.

Nici cazul West City, de renunțare la franciză, nu este singular. În 2012, după opt ani de afiliere, hotelul Topaz a renunţat la umbrela grupului Best Western, din raţiuni financiare.

În acest caz, a fost vorba despre o unitate din categoria 3*, care a ieşit din reţeaua Best Western, după ce veniturile aduse de clienţii veniţi prin aceasta au ajuns să nu mai justifice costurile, după cum au explicat proprietarii.

Tot în 2012, unitatea din Făget Tulip Inn s-a transformat în Sunny Hill și a ieșit din reţeaua internațională la care era afiliată.

Proprietarii au decis să renunţe la contractul de afiliere prin care unitatea funcţiona sub umbrela grupului internaţional Golden Tulip, care deţine în portofoliu şi brandul Tulip Inn. Contractul cu grupul hotelier viza o perioadă de cinci ani, iar la închiderea acestui interval de timp, operatorii nu au mai optat pentru reînnoire.

“În România nu se practică turismul de relaxare sau turismul medical, iar Cluj-Napoca nu face excepție. Există doar câteva ocazii, cum ar fi TIFF, care atrag mai mulți turiști. Cele mai multe hoteluri din Cluj sunt destinate turismului de business. De regulă, lanțurile hoteliere internaționale vin unde există și mari investitori multinaționali – investitori în producție sau în servicii. Am fi tentați să spunem că în Cluj există companii multinaționale, cum ar fi Emerson și Bosch, însă, dacă e să analizăm nivelul investițiilor străine directe din România din ultimii ani, încă suntem departe de un nivel suficient de ridicat care să genereze interes pentru lanțurile hoteliere internaționale. Acest aspect este dublat de o altă problemă, cea a resurselor umane: se găsesc greu angajați pe funcții executive cu reală experiență în domeniu, motiv pentru care lanțurile internaționale întârzie să-și facă și mai simțită prezența pe piața locală”, a menționat Victor Ignat, project manager la IBC Focus, companie clujeană de consultanță care monitorizează șantiere și investiții noi la nivel național.

Hampton by Hilton, cel mai recent brand

Pe de altă parte, există și puține exemple de unități hoteliere, de mari dimensiuni, care operează la Cluj în cadrul unor grupuri internaționale.

Cea mai recentă deschidere importantă a fost cea a primei unităţi sub un brand Hilton la Cluj: Hampton (brand din segmentul economic al grupului internaţional), devenit funcţional din iunie 2013. Unitatea a adus un plus de 109 camere pe piaţa din Cluj-Napoca.

Hotelul Akantus, de pe Calea Turzii, devenit operaţional în aprilie 2012, a intrat sub umbrela Ramada la începutul anului trecut și are 100 de camere. La început de 2013 pe hotel a apărut și noua denumire, Ramada, brand de sub umbrela Wyndham Hotel Group, una dintre cele mai mari companii hoteliere din lume. Primul hotel de 4* din Cluj-Napoca afiliat unui lanţ internaţional a fost Ana Dome, unitatea de 109 camere ridicată de familia Ghişe în cartierul Zorilor. Acesta a fost deschis în iulie 2009, sub umbrela Golden Tulip. 

Hotelurile VIP, amânate de criză

Novotel, Sheraton sau Hilton sunt branduri a căror intrare la Cluj a fost pregătită de grupurile internaţionale care le deţin şi de către dezvoltatori imobiliari. O serie de parteneriate între mari companii hoteliere internaţionale şi societăţi care construiesc pe piaţa locală au fost, însă, anulate, amânate sau regândite, pe fundalul crizei imobiliare şi a lipsei de finanţări. Între timp, pe piaţa locală, afectată de scăderile din turismul de afaceri, mai multe hoteluri sunt scoase la vânzare.

Etichete
Comenteaza