Constructorii greci: "Terminăm Autostrada Sebeș - Turda până-n vară"

Constructorii greci: "Terminăm Autostrada Sebeș - Turda până-n vară"
Directorul Aktor susține că va superviza personal progresul proiectului A10 | Foto: API

Compania de construcții care trebuie să finalizeze ultimul lot din Autostrada Sebeș - Turda (A10), Aktor Atena, promite că acesta va fi gata în termenul convenit cu autoritățile: vara lui 2021.

"Recenta videoconferinţă cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii din România confirmă încrederea şi determinarea în cooperarea dintre cele două părţi. Determinarea cooperării şi dorinţa comună în ceea ce priveşte aspectele strategice au fost reconfirmate în cursul recentei videoconferinţe dintre Christos Panagiotopoulos, preşedintele executiv al Aktor, şi Cătălin Drulă, ministrul transporturilor din România.

Videoconferinţa le-a oferit prilejul reprezentanţilor companiei şi celor ai Guvernului României de a confirma parteneriatul strategic şi importanţa tuturor principalelor proiecte în derulare în ţară, respectiv de a sublinia că toate termenele de execuţie vor fi respectate. Aktor şi-a luat angajamentul că tronsonul A10 va fi livrat până la vară, în timp ce construcţia lotului 3 din Centura Bucureştiului ar trebui să înceapă până la sfârşitul lunii mai 2021", conform conducerii Aktor.

"S-a menţionat faptul că lucrările continuă fără oprire în staţia Ilteu şi la tunelele pentru proiectul Gurasada, în timp ce în regiunea Braşov două proiecte majore sunt în lucru: calea ferată Braşov – Sighişoara, care progresează, respectiv Lotul 2 pentru care compania urmează să primească patru freze pentru tunele. S-a luat notă că Aktor a livrat recent proiectul Baia Mare - Sighetu Marmaţiei. 

Panagiotopoulos a subliniat în discuţia cu Drulă importanţa pe care o are România pentru Aktor şi l-a reasigurat pe acesta că va superviza personal progresul proiectelor. La final, s-a convenit ca cele două părţi să continue să comunice în mod regulat, astfel încât să se asigure reluarea fără obstacole a proiectelor de construcții semnificative care se desfășoară în întreaga țară", au relatat oficialii greci.

Aktor este o divizie a grupului  de construcții Ellaktor și este profilată pe construirea de infrastructuri, proiecte industriale, parcuri fotovoltaice, management de carieră, facilități tehnice și management de proiect. Proiectele emblematice ale infrastructurii AKTOR în Grecia și în străinătate includ linia 2 a metroului din Atena, Muzeul Acropolei, Podul Rio-Antirrio, Linia de Aur a metroului din Qatar, stația de epurare Atena a apelor reziduale din Psyttalia, metroul din Salonic, proiectul Faliro Bay Revamp.

Promisiunea făcută de ministrul transporturilor, Cătălin Drulă, că ultimul lot din Autostrada Sebeș – Turda (A10) va fi gata până în vară a fost contestată de Asociația Pro Infrastructură (API), care acuză dificultățile financiare ale constructorului din Grecia. 

“Pe A10, lotul 2, de 24 km, se termină anul acesta, loturile 1, 3 și 4 fiind deja în circulație. Lotul 2 este executat în proporție de 85-90%, fiind efectuat de compania din Grecia și va fi terminat în vară. De fapt, proiectul a început în 2015 și trebuia să dureze doar 18 luni, deci nu este o mândrie pentru noi”, a arătat oficialul de la transporturi.

API a realizat, în 4 martie, o filmare pe lotul 2 al A10, Alba Iulia – Aiud. "Ritmul de lucru al Aktor este cel puțin descurajant. După ce în ultimele luni se părea că lucrurile reveniseră la un nivel ce ne dădea speranțe, situația s-a agravat brusc în ultima săptămână.

Problemele financiare ale Aktor (cauzate de conflictele interne dintre acționarii principali ai companiei-mamă, Ellaktor Grecia) s-au reflectat direct și rapid asupra șantierului din România. În condițiile actuale, perspectiva ca pe acest lot să se poată circula până la sfârșitul anului e tot mai puțin probabilă, ținând seama de volumul și complexitatea lucrărilor ce au mai rămas de executat.                                                       

Stadiul fizic al șantierului se apropie de 80%, nu mai există blocaje birocratice semnificative, astfel că solicităm Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere să reacționeze la indolența constructorului, care a prezentat până acum peste 25 de revizii ale programului de finalizare, bineînțeles toate nerealiste, mincinoase, ultima dată de predare propusă fiind 25 iunie 2021", conform API.

A10 va avea 70 km, fiind împărţită în patru loturi. Primul lot se întinde pe 17 km, de la intrarea pe autostradă în Sebeş, până la Pârâul Iovului, după Alba Iulia, iar lotul doi are 24 km, de la Pârâul Iovului până la intrarea în Aiud.

Pe lotul 1 antreprenor general este Impresa Pizzarotti (Italia), iar pe lotul 2, Aktor (Grecia). Loturile 3 şi 4 au fost deschise circulaţiei în 2018. Cum A1 este funcțională pe 131 km, când se va face joncțiunea cu A10, clujenii vor putea circula pe șosele de mare viteză pe cele două trasee, spre județele Sibiu și Hunedoara.

Comenteaza