Business-ul cu medicamente, profitabil la Cluj. În topul național al farmaciilor

Business-ul cu medicamente, profitabil la Cluj. În topul național al farmaciilor
Business-ul cu medicamente, profitabil la Cluj. Județul se află în topul național al farmaciilor
Business-ul cu medicamente, profitabil la Cluj. Județul se află în topul național al farmaciilor
Clujul, în topul farmaciilor din România

Județul Cluj se găsește între primele cinci în România, cu 187 de societăți care activau în sectorul farmaceutic.

Medicii spun că sfârșitul lunii ianuarie - începutul lunii februarie va aduce cel mai ridicat nivel al îmbolnăvirilor de răceală și gripă. Farmaciile se așteaptă la vânzări mari, în ton cu apetitul românilor pentru automedicație, arată o analiză pe piața pharma, realizată de compania de consultanță Frames.

Farmaciile din România au intrat în 2020 cu cele mai bune rezultate din istorie. Afacerile celor 4.000 de firme active în domeniul comerțului cu medicamente în magazine specializate au depășit, în 2019, granița de 20 de miliarde de lei, cu peste 1 miliard mai mult decât nivelul din 2018.

Față de 2010, business-ul din acest sector s-a dublat, afacerile companiilor crescând de la 9 la 19 miliarde de lei, iar profitul net a avansat de la 505 la 811 milioane de în 2018. ,,În tentativa de a-și găsi singuri soluții pentru problemele de sănătate, românii au apelat, în ultimii ani, tot mai frecvent la farmacii, stimulați fiind și de campaniile agresive de publicitate ale principalelor jucători din piață’’, afirmă analiștii de la Frames.

În România erau înregistrate 4.279 de companii active în distribuția de medicamente, în scădere față de anul anterior (4.915). ,,Ultimii doi ani au însemnat consolidarea pieței din România. Marii jucători și-au extins semnificativ rețelele, cu Sensiblu, Dona, Help Net și Catena în prim-plan. Micile farmacii, cu afaceri de până în 100.000 de lei, au pierdut teren, ajungând să reprezinte numai un sfert din piață".

Farmaciile aveau, în 2018, 40.000 de salariați, cu 13.000 mai mulți decât în 2010. ,,Din prisma evoluției din ultimii ani, 2020 se anunță a fi cel mai bun pentru farmaciile din România. Extinderea agresivă la nivel național, investițiile în publicitate, extinderea paletei de produse, optimizarea costurilor și scumpirea medicamentelor vor determina creșterea cifrei de afaceri, probabil, peste nivelul de 22 miliarde de lei’’.

60% dintre companiile din domeniu prezintă un risc scăzut și foarte scăzut în materie de business, judecând după datoriile și pierderile lor. Numai 4% dintre firme prezintă un risc major, în condițiile în care pierderile nete au scăzut la 93 de milioane de lei, față de recordul negativ, de 141 de milioane în 2012.

Principalul jucător din piață, văzut din prisma cifrei de afaceri înregistrată în 2018, este Sensiblu, cu un business de 1,73 miliarde de lei, în creștere cu 700 de milioane față de 2010. Compania a raportat un profit de 37 de milioane de lei, la un număr de 2.925 de angajați.

Pe locul secund se află SIEPCOFAR, compania care controlează brandul Dona, cu 300 de unități în toată țara și afaceri de 978,9 milioane de lei. Compania a raportat un profit net de 6,6 milioane lei, în scădere față de anii precedenți. Top 3 este completat de Help Net Farma, cu un business de 665,4 milioane de lei în 2018 și un profit de 9,8 milioane.

Pe locurile următoare, în funcție de cifra de afaceri, se aflau Catena Hygeia, Farmacia Tei, RoPharma, Med-Serv United, Farmaceutica Argeș Farm, Lavira Transport și DucFarm. Cele mai multe companii din sectorul farmaciilor activau în București (384), Bihor (239), Argeș (230), Dolj (207), Cluj (187) și Iași (180), iar cele mai puține în Giurgiu (36), Tulcea (36), Caraș-Severin (41) și Harghita (60).

Pentru farmaciști, sezonul de iarnă înseamnă și cele mai multe investiții în publicitate. Marile rețele de farmacii investesc agresiv în promovarea medicamentelor și tratamentelor aferente bolilor de sezon, precum afecțiunile respiratorii și gripa.

,,Investițiile din publicitate sunt printre cele mai eficiente din întregul spectru economic, apetitul românilor pentru automedicație fiind unul arhicunoscut. Din studiile de comportament de consum reiese că mulți dintre cei care văd reclamele la medicamente la televizor merg apoi în farmacii și comandă produsele respective, fără să mai treacă pe la medic. E o problemă de educație, în același timp, o problemă de reglementare legislativă, invazia de reclame la medicamente și tratamente din spectrul media fiind una dintre cele mai agresive din Europa’’, afirmă consultantul economic Adrian Negrescu.

,,Farmaciile trec, deja, printr-un proces de transformare, devenind, pe zi ce trece, adevărate mini-mall-uri, cu o paletă de produse și servicii tot mai diversificată, de la clasicele medicamente la aparatură medicală, cosmetice, jucării și alimente din zona healthy’’, arată analiza.

Analiza Frames a fost realizată pe baza unui studiu de business realizat de compania de consultanță dedicat companiilor din sectorul comerțului cu amănuntul al produselor farmaceutice în magazine specializate (cod CAEN 4773). Datele prelucrate sunt obținute de la Registrul Comerțului și Ministerul Finanțelor pe baza informațiilor publice declarate de companii.

Comenteaza