Clujul domină topul naţional al brandurilor

Clujul domină topul naţional al brandurilor
În clasamentul pe acest an an al primelor 10 mărci naţionale apreciate de români se regăsesc trei care sunt deţinute de companii din judeţ. Clujul domină de departe sectorul cosmetic, dar are un cuvânt greu de spus şi în alte industrii.

Producătorul de cosmetice Farmec a intrat în Top 100 Branduri Româneşti cu nu mai puţin de cinci mărci: Gerovital, Farmec, Triumf, Doina şi Nufăr. De altfel, Gerovital este liderul acestui top pe 2016, după ce anul trecut ocupa poziţia a cincea.

„Criza economică i-a determinat pe români să devină mai pragmatici, să fie mai atenți la valoarea autentică a lucrurilor care îi înconjoară. Astfel, pe acest fond, atenția pentru a descoperi valoare locală, românească, a crescut considerabil”, remarcă autorii studiului. 

Gerovital detronează Borsec
 
În topul din acest an se remarcă ascensiunea produselor de igienă, a celor cosmetice în mod special (Gerovital, Farmec, Elmiplant). Tendința este susținută de preocuparea din ce în ce mai mare a oamenilor pentru a se îngriji folosind produse naturale, noninvazive, pentru a-și schimba stilul de viață și pentru a-și proiecta viața pe termen lung. 

Borsec a pierdut prima poziţie după cinci ani. Brandul Gerovital, deținut de producătorul clujean Farmec, are istoria legată de Institutul Național de Gerontologie și Geriatrie și de numele Anei Aslan, mai nou fiind promovat prin campania „Descoperă secretul frumuseții româncelor!”. Pe de altă parte, Farmec se impune şi prin brandul cu acelaşi nume.

Străinii ne cumpără notorietatea

Spre deosebire de aceste mărci aflate în patrimoniu clujean, Elmiplant se află acum în proprietatea companiei grecești Sarantis. De altfel, majoritatea mărcilor din Top 10 au încăput pe mâini străine: Dero – la Unilever (Marea Britanie – Olanda), Arctic – la Arcelik (Turcia), Poiana – la Kraft Foods (SUA), eMag – la Naspers (Africa de Sud).  
 
Există şi branduri clujene preluate de corporaţii străine: Napolact – la FrieslandCampina (Olanda), Ursus – la SABMiller (Marea Britanie). În unele cazuri producţia se face acum chiar peste graniţă: la ciocolata Poiana sau la îngheţata Napoca.

Cel mai mare avans de la un an la altul dintre brandurile de Cluj l-a cunoscut Banca Transilvania, printr-un salt de 20 de locuri. Între primele 100 de mărci mai apar, din judeţ, producătorul de lenjerie Jolidon şi fabricantul de încălţăminte Clujana.

Biborţeni, la extremă faţă de Bucovina

Ascensiuni spectaculoase în topul pe România au mai avut Biborţeni (+31 de poziţii), BRD (+26), MedLife (+23), Tarom (+22), Policolor (+21). Scăderile cele mai mari le-au înregistrat Bucovina (-34), Zahăr Mărgăritar (-23), Leonardo (-19), HelpNet (18), Pate Bucegi, Meda, Zuzu (-17).

Studiul iniţiat de revista Biz vizează măsurarea puteri mărcilor românești din perspectiva investiției de încredere și afectivitate care le este acordată de către consumatori, fără indici financiari sau comerciali incluși. Acesta are la bază 1.000 de interviuri online și este reprezentativ la nivel urban, la nivel de regiune, grad de urba­nizare, împărțire pe sex și vârstă a populației între 18 și 55 de ani.
 
Performanța mărcilor românești este măsurată în baza a patru indicatori: investiția de afectivitate în marcă, puterea mărcii, gradul de utilizare și notorietatea ei.  Importanța unei mărci pentru consumator a fost măsurată cu ajutorul metodologiei MaxDiff (Maximum Differentiation Scaling).

Respondenții au realizat alegeri multiple între mărci în urma cărora a fost calculat un indice de preferință. Analiza mărcilor a fost realizată la nivel de categorie, indicele obținut fiind ulterior analizat împreună cu indicele de importanță al fiecărei categorii.
 
Top Cluj
 
1. Gerovital
2. Farmec
3. Napolact
4. Triumf
5. Jolidon
6. BT
7. Doina
8. Nufăr
9. Ursus
10. Clujana
 

Top România
 
1. Gerovital
2. Borsec 
3. Dero
4. Farmec
5. Elmiplant
6. Arctic 
7. eMag
8. Poiana
9. Napolact
10. Dorna

Comenteaza