Cine se conectează mai repede la Autostrada Transilvania? Cluj vs Bihor

Cine se conectează mai repede la Autostrada Transilvania? Cluj vs Bihor
Multe șosele de mare viteză nu sunt bine conectate la orașele pe lângă care trec | Foto: API

În timp ce Oradea a scos la licitație lucrările de amenajare a șoselei de conexiune la Autostrada Transilvania (A3), drumul expres de la Cluj-Napoca se află la stadiul studiului de fezabilitate comandat de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).  

Lucrările de amenajare a şoselei cu patru benzi care va lega Oradea de Autostrada Transilvania (A3), pornind din sensul giratoriu de la intersecţia centurii cu Calea Sântandreiului, au fost scoase la licitaţie internaţională la prețul de 719 milioane de lei.

„Având în vedere valoarea mare a licitaţiei, anunţul va apărea şi în jurnalul Uniunii Europene. Termenul de depunere a ofertelor este 3 aprilie. Sper ca CNAIR să adjudece cât mai rapid posibil licitaţia, în aşa fel încât să se poată face proiectul tehnic, iar primele lucrări la podul peste Crişul Repede şi la pasaje să poată începe la sfârşitul anului. Mulțumesc partenerilor din Ministerul Transporturilor și CNAIR pentru că am ajuns în această fază avansată a proiectului!”, a anunţat primarul Ilie Bolojan.

Drumul va lega Centura Oradea (girația Calea Sântandrei) cu A3 în dreptul comunei Biharia și va avea 18 km, cu 12 poduri și pasaje, 3 noduri rutiere. Valoarea proiectului este de 719 milioane de lei și va fi finanțat prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2020. Durata proiectului este de doi ani.

Fezabilitate pentru conexiunea Clujului

CNAIR a lansat anul trecut o licitație publică pentru elaborarea studiului de fezabilitate și întocmirea proiectului de autorizare a lucrărilor la obiectivul drum expres pentru realizarea conexiunii dintre A3 (Turda) și varianta de ocolire Cluj Est. Acesta ar urma să lege Autostrada Gilău - Turda de Centura Ocolitoare Vâlcele - Apahida.

Contractul pentru această documentație era estimat la 2,5 milioane de lei, din fonduri bugetare. Deputatul Sorin Bota i-a solicitat ministrului transporturilor, Lucian Bode, să accelereze proiectul de racord al A3 la Centura de Est. Parlamentarul promovează și realizarea unui tunel care să evite problemele legate de mediu, fond forestier și infrastructura energetică din zonă.

“Proiectul de racord al A3 în zona localității Tureni - Ciurila cu Centura de Est, la Vâlcele, stagnează de cinci ani. Un singur lucru este cert: CNAIR nu are un minim studiu a cărui valoare nici măcar nu depășește suma achizițiilor directe”, susține Sorin Bota.

Acesta afirmă că din punctul de vedere al traficului rutier Turda este un nod important pe hartă, orașul fiind sufocat zilnic de mii de mașini ce îl traversează, iar tot traficul spre și dinspre nordul României trebuie să treacă prin această localitate.

Proiectul Autostrăzii Transilvania (584 km), parte din A3, a început în 2004, în baza unui contract - estimat inițial la 1,5 miliarde de euro, ulterior ridicat la 2,2 miliarde, iar apoi la 7 miliarde - încheiat cu compania americană Bechtel, ce trebuia executat până în 2012.

Centura de ocolire Sud-Est a fost inaugurată în 2011, cu excepţia unui tronson de 3 km, afectat de alunecări de teren. Inițial, autorităţile estimau că proiectul va costa 60 de milioane de euro. Costurile au ajuns la 150 de milioane, făcând din acest drum una dintre cele mai scumpe centuri din România.

Metropolitana, speranța Clujului

Un alt proiect important menit să fluidizeze traficul din Cluj-Napoca, dar și să îl direcționeze spre A3 este centura metropolitană, gestionat de municipalitate, estimat inițial la 150 de milioane de euro, dar evaluat de specialiști la 500 de milioane. Ea va avea 38 km și va lega leagă vestul comunei Gilău de Apahida, fondurile europene de 150 de milioane de euro putând fi folosite până în decembrie 2023.

Comenteaza