Avionul Cluj-Israel: afaceri sau turism?

Avionul Cluj-Israel: afaceri sau turism?
Introducerea cursei de Tel Aviv i-a luat prin surprindere pe operatorii de turism. Deşi destinaţia se numără printre cele preferate de clujeni, tour operatorii n-au avut timp să facă pachete integrate.

Primele pachete de turism cu avionul către Israel de la Cluj vor apărea din aprilie. Până acum, agenţiile îşi duceau turiştii la Bucureşti cu autocarul, de unde îi expediau cu avioanele spre Ţara Sfântă. Unele vor face acelaşi lucru fiindcă nu le convin tarifele practicate de Wizz. Cursa este una de linie, fiind promovată de administraţia judeţeană ca una pentru afaceri sau călătorii, însă nu e inclusă în oferte turistice.

Lidia Sighiartău, managerul Filadelfia Turism, susţine că agenţia nu va apela la noul zbor de la Cluj, chiar dacă majoritatea clienţilor provin din această zonă. „Introducerea zborurilor din Cluj spre Tel Aviv părea a fi o idee foarte tentantă la început, noi fiind tour operatori pe Israel şi având mulţi turişti din oraşele Transilvaniei. Am preferat, în cele din urmă, varianta TAROM, pentru că, la nivel de costuri, oferta pe care ne-a făcut-o Wizz Air era similară cu cea a companiilor aeriene de linie. Pe de altă parte, atât pentru noi, cât şi pentru clienţii Filadelfia Turism cursele TAROM sunt mai rentabile, pentru că acolo nu mai avem costuri suplimentare pentru transportul bagajelor, iar condiţiile în aeronave sunt mai bune".

Aceasta este de părere că zborurile cu Wizz Air sunt convenabile mai degrabă pentru turiştii care merg în citybreak în Tel Aviv, nu şi pentru cei care doresc să viziteze locurile sfinte din Israel. „Este mai dificil să pui la punct singur un itinerar atât de complex precum cel creat de agenţiile turistice. De exemplu, pentru un sejur de şapte zile în Israel, tariful nostru porneşte de la 535 euro/persoană şi include transportul cu avionul, cazarea într-un hotel de 4* cu demipensiune, transportul cu autocarul în timpul pelerinajului, taxele de intrare la obiectivele turistice şi serviciile ghidului", a declarat Sighiartău.

În schimb, Oxentia Turism, o altă agenţie de profil, lucrează deja la viitoarele pachete turistice în Israel cu avionul de Cluj, pe care vrea să le activeze din aprilie. 40% din solicitările pe Israel din partea clienţilor provin din zona Clujului. „Avem asemenea pachete cu avionul cu plecare din Bucureşti, Budapesta sau Viena, încă nu şi de la Cluj, dar în curând vom avea şi această variantă, cel târziu din aprilie. Din Bucureşti operăm cu compania aeriană El Al, specifică pentru rutele pe Israel în general. Noi am solicitat deja tarifele Wizz, însă deocamdată nu am primit un răspuns de la companie", susţin reprezentanţii Oxentia. Un pelerinaj în Israel, cu toate taxele incluse, avion şi demipensiune, se ridică la 725 de euro, însă pachetul cu plecare din Cluj ar putea fi şi mai ieftin, în funcţie de marja de negociere care va fi acceptată de Wizz Air, conform informaţiilor ZIUA de CLUJ.

„Începând din noiembrie 2013, Wizz Air operează două zboruri săptămânale, în fiecare miercuri şi duminică, din Cluj către Tel Aviv, cu tarife pornind de la 179 de lei, fiecare zbor, inclusiv taxele. Gradul de încărcare este conform cu aşteptările, şi, asemeni tuturor noilor rute, obiectivul nostru este să atingem rapid un factor mediu de încărcare de peste 85%. Pachetele de vacanţă pot fi deja rezervate de către clienţii din Ungaria prin intermediul portalului Wizztours.com, însă zborurile Wizz Air sunt disponibile pentru rezervări pentru orice tour operator sau agent de turism ori direct de către clienţi, pe Wizzair.com", ne-a declarat Daniel de Carvalho, corporate communications manager al Wizz Air.

TAROM la Iaşi, Wizz la Cluj

Din 31 martie, compania de stat TAROM va opera zboruri între Iaşi şi Tel Aviv, la preţuri începând de la 99 de euro dus-întors, cu toate taxele incluse. Directorul general al TAROM, Christian Heinzmann, susţine că zborul vine în întâmpinarea pasagerilor din nord-estul României, fiind programat pentru sezonul de vară. „Această rută arată un potenţial de trafic important şi sper ca pasagerii noştri să se bucure de oportunitatea oferită de compania noastră", afirmă Heinzmann. Zborul va fi efectuat de două ori pe săptămână şi va dura în jur de trei ore.


Eşecul Constanţa

Cursa Cluj-Constanţa s-a soldat cu un eşec, fiind tot de linie şi nu una turistică, inclusă în pachete specifice. „În 2009 am discutat cu TAROM, dar ei ne-au refuzat, spunând că au ieşit în pierdere deoarece avioanele nu aveau un grad de ocupare corespunzător. Păi nici nu aveau cum să aibă dacă preţurile erau atât de mari!", a precizat Corina Martin, fostul preşedinte al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism. Organizaţia a discutat cu mai multe agenţii, inclusiv cu Eximtur, realizarea unor pachete turistice atractive pentru litoral, cu ore de check-in şi de recepţie la hoteluri. Nici cursa charter vizată cu Medallion Air nu s-a mai concretizat.

 

Comenteaza