Ambientul de criză:între sirene şi dinozauri

Ambientul de criză:între sirene şi dinozauri
Târgul de construcţii şi instalaţii de la Cluj este mai sărac în expozanţi. Printre ferestre, acoperişuri, pavaje, panouri solare şi piscine îşi fac loc sirene de piatră şi case îmbrăcate în rochiţe.

 Târgurile de construcţii şi instalaţii se desfăşoară în variantă restrânsă la Expo Transilvania: 88 de expozanţi, faţă de peste 120 anul trecut. Criza din imobiliare, instalată din 2008, îşi arată semnele printre blocurile ceramice, mostrele de tapete, pavajele şi ghivecele de flori din standuri. Lângă pavilioanele de construcţiilor se mai desfăşoară “Lumea dinozaurilor”.

 

“Au venit mai puţini expozanţi, e criză în construcţii. Nu prea se mai construieşte în Cluj”, remarcă directorul executiv al Expo, Ioan Avram. “Aş vrea ca anul acesta să reuşim să ajungem la nivelul de vânzări de anul trecut, nu văd motive să ne aşteptăm la mai bine. Cel mai mult se construiesc acum case familiale, mai ales în mediul rural, unde terenurile sunt mai ieftine”, remarcă Attila Filep, director executiv al Lemnconfex, distribuitor de materiale de construcţii şi instalaţii. Potrivit acestuia, costul pentru un metru pătrat de construcţie variază între 400 şi 800 de euro, pentru o clădire adusă la nivel semifinisat, fără să se ia în calcul preţul terenului.

 

“Preţurile la imobiliare au scăzut cam cu 30% în ultimii trei ani, dar cele la materiale de construcţii nu prea. Noi, cei care construim, nu simţim scădere în piaţa construcţiilor în ceea ce priveşte costurile”, spune un vizitator, aflat în căutare de oferte pentru materialele necesare pentru finalizarea unui bloc. “Din 15 apartamente am vândut 10 pe parcursul anului trecut”, spun investitorii. Construcţia i-a costat 800 euro/mp, cu achiziţia terenului, amenajări şi documente, iar preţul de vânzare a ajuns la 1.000 euro/mp.

 

La standul IBC Focus, consultanţii care fac baze de date cu şantiere şi proiecte şi-au pus pelerine de magicieni şi au, pe lângă cifre şi grafice, globul de ghicit viitorul pieţei pus pe masă. Aici e mai mult optimism. Dincolo de recuzita de expoziţie, vin cifrele. “La nivelul judeţului, în perioada octombrie - decembrie 2010 s-au anunţat cu 65% mai multe investiţii faţă de aceeaşi perioadă a anului 2009. Având în vedere numărul mare de şantiere aflate în faza de proiect, ne aşteptăm ca în prima parte a anului 2011 acest procent să se transforme în mare măsură în şantiere în lucru”, menţionează Victor Ignat, project manager IBC Focus.

 

Pentru viitoarele sau actualele şantiere, companiile prezintă în standuri materiale de construcţii, echipamente şi tehnologii pentru încălzire, oferte de produse şi servicii pentru amenajări interioare sau exterioare, pavaje şi piscine ori sisteme de iluminat şi sisteme pentru utilizarea resurselor regenerabile de energie. Arcon, societate cu oferte de sisteme profesionale termo-hidroizolante, a pus pe panourile standului imagini de case, îmbrăcate în rochiţe. E “Building’s Fashion Week”, iar oferta de 2010 vine în formulă “pret-a-porter”. Câţiva metri mai încolo, Rocas Decor are mozaicuri ce desenează sirene din piatră, pentru amenajări interioare sau exterioare.

 

Standul Ambasadei Poloniei este ticsit de pliante şi cataloage ale unor firme din domeniu interesate să îşi promoveze oferta la Cluj. Spre deosebire de târgurile de acelaşi profil din capitală, unde vin vizitatori care iau pliante, aici companiile poloneze au şanse să întâlnească posibili parteneri, mici constructori sau profesionişti din domeniu. “Cred că vor veni noi companii poloneze în Transilvania, e o piaţă interesantă pentru construcţii. Clujul este la o distanţă mică de graniţă, are aeroport internaţional şi, chiar dacă piaţa construcţiilor a fost cea mai afectată în criză, sunt perspective de revenire a economiei şi de realizare de investiţii, inclusiv din fonduri europene”, crede Halina Golebicka, reprezentant al Ambasadei Republicii Polone.

 

Cinci zile de târg

 

88 de companii participă cu oferte la cele mai importante târguri din domeniul construcţiilor din Transilvania, Ambient Construct şi Instal. Anul trecut, manifestările adunaseră 144 de expozanţi. Târgul se desfăşoară în perioada 23-27 februarie la Expo Transilvania. În paralel au loc saloanele Ambient Electric (echipamente şi aparataje electrice), Ambient Wood (case şi construcţii de case) şi Expo Protect (securitate şi sănătate în muncă, prevenirea şi stingerea incendiilor). Dintre cei 88 de expozanţi, şapte vin din Austria, Germania, Italia, Polonia, Republica Moldova şi Spania.

 
Comenteaza