"Fiul lui Saul", cu clujeanul Levente Molnar în distribuţie, premiul pentru cel mai bun film străin la Oscar 2016

"Son of Saul" (Ungaria) a fost desemnat drept câștigător al Premiului Oscar la categoria cel mai bun film străin. Din 11 martie va rula în cinematografele din România.

Filmul reprezintă debutul în lungmetraj al regizorului László Nemes și este distribuit din 11 martie în cinematografele din România de Transilvania Film.

Celelalte titluri nominalizate la categoria cel mai bun film străin al ediției cu numărul 88 a Premiilor Oscar sunt: "Embrace of the Serpent" (Columbia), "Mustang" (Franța), "Theeb" (Iordania), "A War" (Danemarca).

"Fiul lui Saul" este un film cu 30 de nominalizări și 22 de premii câștigate. A fost distins cu Marele Premiu al Juriului și cu Premiul FIPRESCI la Festivalul Internațional de Film de la Cannes și a fost desemnat drept cel mai bun film străin la ediția din acest an a Globurilor de Aur.

Sinopsis

Octombrie 1944, Auschwitz-Birkenau.

Saul Ausländer (Géza Röhrig) este un prizonier evreu din Ungaria, forțat să lucreze pentru naziști în camerele de gazare din lagărul de concentrare. În timpul ce se află într-unul dintre crematorii, Saul descoperă cadavrul unui băiat pe care îl bănuiește a fipropriul său fiu și decide să îndeplinească o misiune imposibilă, aceea de a salva din flăcări trupul neînsuflețit al copilului și a-l înmormânta cum se cuvine. Filmul prezintă cele două zile din viața unui bărbat obligat să își uite umanitatea și încercarea lui disperată de a găsi mântuirea salvând corpul copilului.

Filmul se concentrează pe un punct de vedere şi pe acţiunile unei singure persoane, ceea ce-i permite personajului să întâlnească şi alte puncte de vedere şi alte acţiuni. Lagărul este perceput prin prisma „călătoriei” lui Saul., a declarat regizorul László Nemes.

Levente Molnar, actor la Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca, are un rol cheie în acest film. El îl interpretează pe Abraham Warsawski, cel mai apropiat prieten al lui Saul, aflat alături de el în lagărul de concentrare.

Pe parcursul filmărilor, cea mai grea încercare a fost accea de a evita sentimentele umane care vin din cunoașterea ororilor la care acești oameni au fost nevoiți, forţați să se expună. Aceasta evitare a fost necesară pentru a putea funcționa în fața camerei de filmare, în data și locul menționat în scenariu. Personajul pe care-l interpretam nu avea șansa autocompătimirii. Trebuia să găsească un mod de "funcționare umană" în epicentrul iadului”, a declarat Molnar.

Personajul Saul şi filmul lui László Nemes încearcă să opună ceremonialul morţii unei fabrici ce produce moarte, să opună ritualul unei maşinării şi rugăciunea, zgomotului. Când n-a mai rămas nicio speranţă, din străfundul iadului în care trăieşte, vocea interioară a lui Saul îi spune: trebuie să supravieţuieşti, ca să duci la bun sfârşit un act ce are sens, un profund sens uman, vechi de când lumea, sacru; un act plin de seminificaţie, care stă la originea comunităţii şi a religiilor: respectul faţă de trupul celui decedat. 

Presa internațională despre "Fiul lui Saul"

Un punct de reper formidabil pentru ficționalizarea cinematografică a Holocaustului(The Film Stage)

O remarcabilă viziune asupra dramei Holocaustului care recrează atmosfera lagărelor Auschwitz într-un mod tulburător de real” (Indiewire)

O dramă rară despre Holocaust care reușește să puncteze drama efectivă și nu doar disperarea de a trăi în iadul unui lagăr de concentrare” (The AV Club)

Comenteaza