Transportul metropolitan din Cluj, amânat de Bucureşti

Transportul metropolitan din Cluj, amânat de Bucureşti
Planul autorităţilor locale de a introduce cursele RATUC şi la nivelul comunelor din vecinătatea Clujului a fost amânat pe anul viitor. Deşi s-a înfiiţat o asociaţie de transport metropolitan, aceasta nu poate funcţiona până când nu expiră licenţele operatorilor privaţi.

Licenţele operatorilor privaţi de transport au fost prelungite până la finele acestui an, astfel că autorităţile locale se văd nevoite să-şi amâne planul de introducere a curselor Regiei Autonome de Transport Urban Călători (RATUC) pe traseele din comunle învecinate municipiul Cluj Napoca. Primarii din Apahida şi Floreşti sperau să semneze un contract cu RATUC din această vară, însă, prevederile legislative nu pot fi învinse prea uşor, în ciuda faptului că municipalitatea a înfiinţat o Asociaţie Metropolitană de Transport în sensul acesta.

Primarul din Apahida, Grigore Fati, afirmă că nu are nimic de reproşat actualului operator care asigură cursele de transport din comuna pe care o păstoreşte, însă, este de părere că RATUC ar asigura mai multe avantaje cetăţenilor. "Chiar îmi doresc să putem implementa protocolul cu RATUC pentru că acest lucru ar însemna ca cel una dintre liniile din municipiu, cred că linia 8, să fie prelungită până în Apahida. Oamenilor le-ar conveni foarte mult un astfel de avantaj", a comentat Fati. El a adăugat că în plus ar mai scădea şi preţul biletului: "Am convenit ca în preţul unui abonament pe traseul Apahida - Cluj Napoca, să fie inclusă şi o linie din interiorul municipiului, astfel încât cetăţenii care lucrează în oraş să nu fie nevoiţi să-şi mai cumpere şi bilet".

Şi primarul din Floreşti, Horia Şulea, aprecia că protocolul cu RATUC va aduce doar beneficii cetăţenilor din comuna sa, mai ales că au existat numeroase nemulţumiri legate de preţul biletelor pe traseul Floreşti - Apahida. Şulea se arăta încrezător că un contract cu regia clujeană de transport ar fi putut intra în vigoare chiar de anul acesta, mai ales că Primăria Cluj-Napoca s-a angajat să înfiinţeze o Asociaţie Metropolitană de Transport în sensul acesta.

Potrivit primarilor, documentele de înfiinţare a Asociaţiei au fost emise la începutul verii, iar planul lor era acela de a anula contractele cu actualii operatori, urmând ca RATUC să intre să opereze în regim integrat, în Cluj Napoca, Floreşti, Apahida, Baciu, Feleacu şi Chinteni. Numai că Ministerul Transporturilor a prelungit licenţele transportatorilor privaţi până în 31 decembrie 2013. Aşa se face că planul administraţiei locale se amână. "Din păcate, nu putem interveni până când nu expiră aceste licenţe de transport. Am încredere că de anul viitor, însă, vom putea intra să operăm în comunele limitrofe. În mod normal, nu ministerul ar trebui să decidă cum ne organizăm noi traseele în plan local. La nivelul judeţului ar trebui să se ia aceste decizii. Primarii ştiu cel mai bine care sunt avantajele pentru comunităţile lor", a comentat directorul RATUC, Liviu Neag.

El a explicat că operatorii privaţi nu ar trebui să se inflameze prea mult din pricina RATUC, pentru că le va rămâne destul de multe trasee pe care vor putea opera: "Noi nu avem de gând să intrăm decât pe traseele din comunele limitrofe. Restul traseelor din judeţ vor rămâne la dispoziţia operatorilor privaţi. Nu ne dorim să luăm tot şi nici nu ne-am descurca să facem asta". Neag se aşteaptă ca primarii care au aderat la Asociaţia Metropolitană de Transport se se achite la rândul lor de o serie de sarcini. În primul rând, aceştia trebuie să se pronunţe asupre traseelor, urmând să ia nişte decizii ferme în plenul consiliilor locale. După ce se stabilesc oficial traseele, se va trimite o solicitare către Consiliului Judeţean pentru ca acestea să fie scoase din pachetul ce urmează să fie scos la licitaţie.

Comenteaza