News alert Video S-a semnat contractul pentru lotul 2 al Centurii Metropolitane a Clujului. Boc: "Am semnat. Urmează realizarea. Știu că nu va fi ușor"
- Scris de Ziua de Cluj
- azi, 10:42
- Administraţie
- Ascultă știrea

Contractul pentru lotul 2 al Centurii Metropolitane a Clujului a fost semnat, luni, la Ministerul Transporturilor.
Primarul Emil Boc a semnat la Ministerul Transporturilor contractul pentru realizarea lotul 2 al Centurii Metropolitane a Clujului.
"Am semnat unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură a Clujului, ca și conținut financiar cel mai important după metrou, ca și valoare, dar ca impact sunt convins cel puțin ca metroul, va face diferența în viața clujenilor. Suntem la București, venim și noi de la Otopeni, de la aeroport, dar vreau să știți, domnule ministru, că cea mai aglomerată rută de transport din România nu este, cum s-ar crede, București-Otopeni, care este și o cunoaștem, ci este Cluj-Florești, cea mai aglomerată rută de transport din România cu peste 70.000 de mașini pe zi. Acest proiect rezolvă această problemă. Despre acest proiect vorbim astăzi, atunci când am semnat proiectul de 1,1 miliarde de euro, un proiect care are în jur de 24 de kilometri, încă vreo 20 de14 face proiectul, 6 face primăria pe bani suplimentari, 5 tunele traversează Făgetul, cei care știu Clujul și dealurile transilvanene, cât de complicate sunt lucrările și de aceea și proiectarea, și pregătirea studiilor a fost delugată, dar acum avem un proiect temeinic și pe care l-am semnat astăzi. Deci am semnat. Urmează realizarea. Știu că nu va fi ușor, dar avem încredere că acest proiect se va realiza în condițiile și în standardele menționate", a declarat Emil Boc, după semnarea contractului.
Edilul Clujului i-a mulțumit și ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu și celor implicați în acest proiect.
"În numele clujelilor, eu vreau să vă mulțumesc sincer, direct și personal, fără ipocrizie, pentru că ați fost ministru care împreună cu domnul ministrul Bode, care a început aceste proiecte, ați fost acela care a ținut cont de România, a ținut cont de ce înseamnă dezvoltare regională, ați înțeles că o Românie puternică nu poate exista fără regiuni puternice și o dezvoltare regională acelerată. Un Cluj puternic înseamnă o Românie puternică, un Cluj care contribuie la produsul intern brut înseamnă o Românie consistentă, o Românie care reușește. De aceea încă o dată apreciez implicarea voastră personală. În egală măsură mulțumesc domnului director Cristian Pistol și îl rog să mă scuze pentru sâcâiala de a încerca să facem lucruri cât mai bine, dar vreau să-i mulțumesc domniei sale și echipei domniei sale și din Minister și din CNAIR pentru modul profesionist în care s-au implicat.
(...) Domnului director Poruțiu, managerul de proiect și întregii echipe, vreau să le mulțumesc și colegilor mei de la Cluj. Aș spune mulțam și mulțam fain, cum se zice la noi la Cluj. Mulțumim și Uniunii Europene, pentru că fără sprijinul Uniunii Europene, fără implicarea Europei, Clujul ar fi fost vitregit de o grămadă de proiecte de infrastructură. Când cineva întreabă unde este Europa, încă o dată puteți spune: Europa este aici, prin aceste proiecte de infrastructură", a adăugat Boc.
Totodată, primarul le-a mulțumit și executanților de la Dimex, despre care a spus că "au deja un test", cu lucrarea de la Tureni de conectare a Clujului la Autostrada Transilvania.
"Vreau să-i mulțumesc și să felicit firma Dimex. Au deja un test, domnule ministru, să termine la timp în iulie conectarea Clujului la autostradă. E un proiect, iarăși, un impact major pentru cel puțin două comunități, Cluj și Turda. Și acesta va fi testul maturității dumneavoastră depline, acest proiect de centură metropolitană a Clujului.
Am văzut referințele. Sunt convins că veți avea disponibilitatea, capacitatea să implementați acest proiect în condițiile tehnice și de calitate menționate", a mai spus Emil Boc.
Amintim că, Guvernul a aprobat, în ședința din 9 aprilie 2025, proiectul de hotărâre privind reaprobarea indicatorilor tehnico - economici aferenţi Centurii Metropolitane din Cluj-Napoca. Acest lucru a înseamnat că poate fi desemnat câștigătorul licitației pentru tronsonul II, astfel încât să înceapă lucrările și pe acest șantier complex.
De asemenea, consilierii locali au aprobat, în ședința din 17 februarie 2025, proiectul HCL ''privind însușirea actualizării/revizuirii indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul de investiții „Drum Transregio Feleac TR35-Etapa I Centura Metropolitană TR35 și Drumuri de legătură”, aprobați și eșalonați în Faza I și Faza II prin Hotărârea de Guvern nr. 1315/2022, astfel cum au fost actualizați prin Ordinul de Ministru MTI nr. 1442/27.07.2023 și Ordinul de Ministru MTI nr. 918/9.04.2024. Proiect din iniţiativa primarului. Comisia I, Comisia II și Comisia VI''.
Conform documentelor, investiția totală se ridică acum la 9.3 miliarde lei, față de 8.6 miliarde lei cât era estimată anul trecut. Finanțarea va fi făcută din fonduri nerambursabile PT 2021-2027, fonduri de la bugetul de stat prin Ministerul Transporturilor, cât și prin alte surse legale. Proiectul a trecut cu 22 de voturi pentru și 3 împotrivă!
Actualizarea indicatorilor tehnico-economici survine ca urmare a unei adrese formulate de proiectant, pe motiv că între 2022-2025 s-au înregistrat creșteri majore la materialele de construcție, a forței de muncă și a altor factori relevanți. În urma unei analize, s-a constatat că aceste creșteri depășesc considerabil ajustările standard ale inflației: vorbim de creșteri de 61,53% în cazul metrului liniar de tunel și 22.54% în cazul metrului liniar la execuția structurilor.
După aproboarea actualizării/revizuirii indicatorilor tehnico-economici s-a putut desemna câștigătorul pentru execuția celui de-al doilea tronson al Centurii Metropolitane din Cluj-Napoca. Este vorba de asocierea Dimex 2000 Lider, Hydrostoy din Bulgaria și Integral din Muntenegru, plus încă 19 subcontractanți. Termenul inițial pentru desemnarea oficială a câștigătorului era luna ianuarie 2025.
Lucrările la primul tronson al Centurii Metropolitane au debutat vineri, 24 mai 2024, și trebuie finalizate până la finalul anului viitor. Atunci se vor realiza, pe strada Moților și Calea Mănăștur, benzi dedicate mijloacelor de transport în comun.
SC Viarom Construct SRL, în asociere cu SC Electrogrup SA a câștigat licitația pentru primul tronson al centurii, la valoarea de peste 92 de milioane de lei, fără TVA (18.4 milioane euro).Termenul de execuție este de 14 luni, plus 6 luni de proiectare. Au fost 6 ofertanți la această licitație. Așadar, în august 2025 ar trebui să avem șase benzi circulabile.
Proiectul Centurii Metropolitane a Clujului are 100 de km, 35 de km de piste de biciclete, o valoare de 1.7 miliarde de euro. Pe traseul principal și pe drumurile de legătură sunt prevăzute 5 tuneluri de tip cut&cover, respectiv galerie cu forare subterană, și 20 de noduri.