S-a decis soarta „intermodalului" de 71 de milioane de euro de la aeroport

S-a decis soarta „intermodalului
De lunea trecută au avut loc răsturnări de situaţie spectaculoase, iar astăzi se anunţa o zi de foc pentru proiectul intitulat „dezvoltarea infrastructurii de transport intermodal pentru pasageri şi marfă", la aeroport, în condiţiile în care termenul pentru depunerea cererii de finanţare expira mâine. În jurul orei 11 şi 30 de minute CJ Cluj şi aeroportul au dat un comunicat în care au clarificat situaţia.

UPDATE, ora 11, 34

Consiliul Judeţean Cluj şi Aeroportul Internaţional Avram Iancu au dat luni un comunicat de presă comun în care anunţă că "depunerea cererii de finanţare la termenul de 3 martie 2015 nu este posibilă datorită unor factori de natură obiectivă, respectiv neobţinerea acordurilor tuturor partenerilor".

" Consiliul Judeţean Cluj şi Aeroportul Internaţional „Avram Iancu" Cluj îşi reafirmă intenţia fermă de a depune acest proiect cu ocazia lansării unui nou apel de proiecte pe fonduri europene referitor la acest domeniu, într-o variantă care să presupună abordarea într-o formă modulară a obiectivelor de investiţii. Totodată, se apreciază oportun în acest context ca lider al viitorului proiect să fie Aeroportul Internaţional „Avram Iancu" Cluj.

Având în vedere faptul că proiectul de dezvoltare a infrastructurii de transport intermodal de pasageri şi marfă poate fi derulat pe mai multe module succesive, neobţinerea în această etapă a tuturor acordurilor şi, implicit, nedepunerea cererii de finanţare la acest termen, nu sunt de natură a împiedica depunerea şi, respectiv, implementarea ulterioară a acestui proiect, într-o manieră optimă", se mai arată în comunicatul de presă al CJ Cluj şi al aeroportului Cluj

 

 

Potrivit unor surse Ziua de Cluj, astăzi, preşedintele interimar al CJ Cluj, Vakar Istvan, urmează să se întalnească cu vicepreşedintele Ioan Oleleu, cu vicepreşedintele interimar Horaţiu Catarig şi cu directorul aeroportului Cluj, David Ciceo, într-o ultimă încercare de deblocare a crizei „intermodalului" de la aeroport, după ce documentul de finanţare a rămas tot nesemnat.

Este vorba despre un proiect care ar trebui să ducă în final la construirea mai multor obiective care să faciliteze transportul de călători şi marfă între aeroport şi gara Someşeni, printre care amintim un terminal cargo la aeroport, legătură pentru pasageri staţie CFR călători-aeroport, legături auto între cargo CFR şi cargo aeroport, terminal cargo CFR.

Pe acest proiect s-au cheltuit deja circa 1.687.000 euro, 50 la sută printr-o finanţare europeană, pentru 8 studii, printre care studiul de fezabilitate, iar 50 la sută, adică 843.000 de euro s-au plătit din bugetul Consiliului Judeţean, în a cărui subordine se află Regia Autonomă Aeroportul Internaţional Cluj.

Aceste studii au fost finalizate la sfârşitul lunii noiembrie 2014, având ca beneficiar aeroportul Cluj, ai cărui reprezentanţi au declarat de mai multe ori, că valoarea totală a proiectului ar fi de peste 71 de milioane de euro pentru construirea obiectivelor enumerate mai sus, şi că se va încerca obţinerea unei finanţări europene nerambursabile de 85 %, cu o cofinanţare din partea partenerilor români de 15 %, în cadrul unui Program de Finanţare intitulat pe scurt „Connecting Europe Facility 2014".

Tot reprezentanţii aeroportului au spus că pentru a avea mai multe şanse de reuşită la Uniunea Europeană se impune depunerea cererii de finanţare de către CJ Cluj ca şi lider al asocierii părţii române, însoţită de un acord al partenerilor proiectului în această sesiune, care avea iniţial termenul limită de depunere 26 februarie 2015.

Cu această stare de fapt s-a intrat în „săptămâna nebună" a răsturnărilor de situaţie în „proiectul intermodal", care, cronologic, s-au petrecut astfel:

Luni , 23 februarie, preşedintele interimar al CJ, Vakar Istvan, pleacă din ţară, urmând să revină în Cluj vineri, iar la conducerea instituţiei rămâne vicepreşedintele Ioan Oleleu (PSD).

Marţi 24 februarie, ora 16,31, prefectul judeţului Cluj, Gheorghe Vuşcan anunţă printr-un comunicat că „dată fiind întârzierea finalizării dosarului proiectului de transport intermodal, în vederea depunerii acestuia în 26 februarie 2015 la Comisia Europeană, prefectul judeţului Cluj, Gheorghe Ioan Vuşcan, a convocat o întâlnire de urgenţă la sediul Instituţiei Prefectului - judeţul Cluj, azi, 24 februarie 2015, ora 10:00, cu toţi şefii instituţiilor implicate şi liderii grupurilor politice din Consiliul Judeţean Cluj" şi că „este nevoie de acordul de asociere de principiu, îndelung tergiversat, care va fi dezbătut într-o şedinţă de îndată a Consiliului Judeţean Cluj cel târziu până mâine 25.02.2015."

Marţi, 24 februarie, la ceas de seară, de la ora 19,00 consilierii judeţeni sunt convocaţi de vicepreşedintele Ioan Oleleu într-o şedinţă extraordinară. Majoritatea liberală din CJ Cluj, împreună cu reprezentanţii PSD îi refuză lui Ioan Oleleu amendamentul, prin care cerea ca aeroportul Cluj să fie lider al asocierii, şi îl mandatează pe acesta să semneze din partea CJ Cluj, ca lider al asocierii, cererea de finanţare pentru proiect. Tot în plen lui Oleleu i se refuză un amendament prin care acesta solicita, înainte de a semna, un punct de vedere al aparatului de specialitate, format din funcţionari publici, al CJ Cluj.

Directorul aeroportului Cluj, David Ciceo, afirmă în plenul CJ că şansele de aporbare a cererii sunt mici, dar că ea trebuie depusă acum pentru că proiectul va fi astfel „mult mai matur pentru etapele următoare" de depuneri, cea mai apropiată fiind în toamna acestui an. Dar la această viitoare sesiune nu se ştie cât va fi procentul de finanţare nerambursabilă a UE, iar cel mai probabil acesta va scădea.

În aceeaşi seară, plenul CJ Cluj aprobă „acordul de principiu al Judeţului Cluj pentru asocierea cu aeroportul Cluj, SN CFR SA şi CNADNR, pentru realizarea obiectivelor propuse în „proiectul intermodal."

Trebuie menţionat că aleşii judeţului fuseseră înştiinţaţi, printr-o „Informare" de specialiştii CJ, prezentată în exclusivitate de Ziua de Cluj, în urmă cu câteva zile, că din cererea de finanţare, lipsesc mai multe avize, hotărâri şi semnături imperativ cerute de lege înainte de depunere.

Marţi, 24 februarie, ora 21,00, Ioan Oleleu nu semnează şi cere în scris aparatului de specialitate punctul de vedere şi primeşte un aviz negativ în acest caz.

Noaptea de marţi spre miercuri Ioan Oleleu şi câţiva funcţionari publici ai CJ se deplasează la Bucureşti, unde miercuri au loc mai multe discuţii cu reprezentanţi ai Ministerelor Transporturilor, Fondurilor Europene, ai CNADNR şi ai SN CFR SA despre proiect.

Joi, 26 februarie, CJ Cluj emite un comunicat de presă în care afirmă, printre altele, că „urmare a informării transmise de Ministerul Fondurilor Europene,(...) referitoare la extinderea termenului de depunere a cererii de finanţare prin programul CEF Transport 2014 până la data de 3 martie 2015, ora 17,00, Consiliul Judeţean Cluj şi Aeroportul Internaţional „Avram Iancu" Cluj au convenit asupra continuării demersurilor necesare pentru depunerea în termen a cererii de finanţare".

Vineri, 27 februarie, potrivit unor surse Ziua de Cluj, conducerea CJ Cluj convoacă reprezentanţii aeroportului la ora 12,00 la o şedinţă pentru discutarea indicatorilor tehnico-economici ( care, potrivit specialiştilor CJ, trebuie aprobaţi în Comisia Tehnico-Economică iar apoi în plenul CJ Cluj, şi care trebuie obligatoriu să fie ataşaţi cererii de finanţare), dar reprezentanţii aeroportului nu dau curs invitaţiei.

Tot vineri, potrivit aceloraşi surse, vicepreşedintele Ioan Oleleu îl înştiinţează pe preşedintele interimar Vakar Istvan despre imposibilitatea semnării cererii în aceste condiţii.

Sâmbătă şi duminică, 28 februarie, respectiv 1 martie, aparatul de specialitate al CJ Cluj este chemat la serviciu pentru a analiza situaţia creată.

Pornind de la această situaţie incredibilă, care vine după multe alte scandaluri, ce au culminat cu arestarea fostului preşedinte al CJ Cluj, Horea Uioreanu, sub acuzaţia de luare de mită în cazul construcţiei ilegale a platformei Apron 4 de la aeroport, Ziua de Cluj va demara o ancheta pentru a incerca sa stabileasca cine este de vina pentru aceasta situatie si cum se ajunge ca mari proiecte de interes comunitar sa se dezbata in felul acesta, pe ultima suta de metri.

 

 

 

 

Comenteaza