Război total pe transportul din Cluj

Război total pe transportul din Cluj
Firmele de transport în comun s-au luptat doar pentru traseele bănoase. În Cluj au rămas peste 40 de rute nelicitate. Fany a obţinut traseele din Floreşti şi din Baciu, însă, primarii spun că nu renunţă la proiectul de transport metropolitan.

Cel mai râvnit contract de transport în comun viza comuna Floreşti. Compania Fany a obţinut prin licitaţie atât Floreştiul cât şi Baciu, în ciuda nemulţumirilor exprimate de primari şi de locuitorii acestor comunităţi. Chiar dacă Fany a câştigat aceste contracte, edilul Floreştiului crede în continuare că proiectul de transport metropolitan poate deveni funcţional. El a precizat că pe lângă traseele pe care operează Fany, mai pot fi introduse în proiectul metropolitan şi alte câteva rute din Floreşti. În Baciu, peste 2.000 de localnici au semnat un memoriu pentru îndepărtarea companiei Fany.

Firmele private de transport în comun s-au bătut pentru rutele din localităţile care se învecinează cu municipiul Cluj-Napoca şi au ignorat, în mare parte, traseele mai îndepărtate. Aşa se face că la licitaţia organizată în decembrie de Centrul Naţional de Management pentru Societatea Informaţională, aflat în subordinea Ministerului Dezvoltării Regionale, Clujul a rămas cu peste 40 de trasee intrajudeţene neatribuite.

Preşedintele Consiliului Judeţean, Horea Uioreanu susţine că licitaţia se va relua în ianuarie, însă n-are nici o garanţie că aceste rute se vor ocupa. De altfel, directorul RATUC, Liviu Neag, a explicat că transportatorii privaţi nu sunt dispuşi să facă nici o concesie şi întotdeauna se înghesuie pe rutele care le pot aduce bani mai mulţi, chiar dacă nu oferă servicii de calitate în schimb. Aşa se face că la ultima licitaţie au rămas neocupate trasee precum Cluj-Napoca - Aluniş - Vale, Cluj-Napoca - Măguri Răcătău - Măguri, Cluj-Napoca - Panticeu - Sărata, Cluj-Napoca - Chinteni - Făureni, Cluj-Napoca - Tăuşeni - Coasta, Cluj-Napoca - Huedin - Poiana Horea, Cluj-Napoca - Panticeu - Recea Cristur, Cluj-Napoca - Căian - Bărăi, Cluj-Napoca - Aghireşu - Macău, Cluj-Napoca - Aghireşu - Leghia, Cluj-Napoca - Ciurila - Pruniş, Cluj-Napoca - Ciurila - Pădureni.

În schimb, transportatorii s-au înghesuit pe rute precum Floreşti, Baciu, Apahida sau Chinteni, în ciuda demersurilor primăriilor de a include aceste localităţi în proiectul de transport metropolitan, derulat de municipiului Cluj-Napoca. RATUC urma să intre să opereze pe rutele din aceste localităţi, însă, procesul intentat de Fany Consiliului Judeţean a amânat tot acest demers. Totuşi, primarii spun că nu renunţă la proiect, mai ales că nici locuitorii din aceste comune nu sunt mulţumiţi de situaţie.

În Baciu, peste 2000 de oameni au semnat un memoriu, cerând primăriei ca RATUC să reia programul de transport, de dinainte de licitaţie. „Nu putem face prea multe multe, noi ne-am implicat cât am putut. Aşteptăm deciziile celor cu putere de decizie", a explicat primarul din Baciu, Florin Mureşan. Oamenii din Floreşti sunt de asemenea nemulţumiţi de prezenţa Fany, însă, primarul Horia Şulea se arată convins că proiectul de transport metropolitan va continua. „Sigur că Fany a făcut tot ce a putut pentru a păstra Floreştiul, având în vedere că acestă rută îi aduce cei mai mulţi bani. Pe mine, însă, mă interesează beneficiile locuitorilor comunei Floreşti astfel că trebuie să facem tot ce ne stă în putere pentru ca proiectul de transport metropolotan să devină funcţional", a spus Şulea.

O soluţie ar fi ca pe lângă traseele actuale pe care opereză Fany, Primăria Floreşti să mai formeze alte câteva pe care să le introducă în proiectul de transport metropolitan. „Putem lansa mai multe trasee şi atunci cu siguranţă că va fi un început pentru acest proiect", a explicat Şulea. Traseele din Apahida au fost recâştigate de compania MV Trans, iar primarul Grigore Fati spune că nu are ce să-i reproşeze, chiar dacă susţine şi el proiectul de transport metropolitan. „Sigur că ne-am fi dorit să lucrăm cu RATUC, pentru că ne ofereau unele avanataje, însă, până când acest proiect va prinde contur, negociem şi cu MV Trans unele condiţii", a spus Fati.

Directorul RATUC, Liviu Neag, este şi el de părere că proiectul de transport metropolitan va deveni funcţional, atâta timp cât primarii şi oamenii îşi doresc acest lucru. De la 1 ianuarie, RATUC a început să opereze pe comuna Feleacu, pentru că acest traseu n-a fost intodus în licitaţie. „Operăm cu mai multe curse şi dimineaţa şi la prânz şi seara. Încă ne consultăm cu oamenii şi cu primarul să vedem ce mai putem corecta pe parcus. Lumea este mulţumită şi sunt convins că proiectul nostru va prinde contur", a spus Neag. El a precizat că oricum, criteriile din licitaţia organizată la Bucureşti, nu sunt corelate cu nevoile călătorilor. „Sunt criterii care avantajează firmele şi nu călătorii. Nu se vorbeşte nimic despre tarife în caietul de sarcini, în schimb, s-a punctat vechimea cu care s-a operat pe un anumit traseu şi parcul auto de care dispune firma, oricum, şi aspectul acesta este discutabil, pentru că lucrurile prezentate de firme nu corspund cu situaţia din teren. Ca atare, nu avea nici un rost să mai mergem la licitaţie. Noi ne aflăm acum la dispoziţia primarilor care au aderat la proiectul de transport metropolitan şi sunt convins că RATUC va asigura cele mai bune servicii de transport, strict în beneficiul locuitorilor metropolei", a comentat Neag.

 

Etichete
Comenteaza