Promisiunile lui Boc şi Tişe. Cum va creşte Clujul lor

Promisiunile lui Boc şi Tişe. Cum va creşte Clujul lor
Clujul creşte, au garantat candidaţii PNL în campania electorală. Noi vă reamintim ce au promis, iar dumneavoastră vă rămâne sarcina să urmăriţi şi să bifaţi, la finalizare, proiect după proiect.

În campania electorală de acum patru ani, Emil Boc a propus tunel pe sub centrul Clujului. Evident, nu s-a realizat. Problema spinoasă a traficului are parte acum de o altă abordare din partea primarului reales: centură metropolitană, parkinguri, transport public civilizat. ZIUA de CLUJ vă propune o trecere în revistă a promisiunilor electorale ale învingătorului din cursa electorală pentru primărie, Emil Boc, dar şi ale liberalului care s-a impus la consiliul judeţean, Alin Tişe, reunite sub sloganul „Clujul creşte". Să fie acest articol ca un „cuprins", pus la începutul unei cărţi pe care o vom citi împreună în următorii patru ani, capitol cu capitol.

Proiectele cu care Cluj-Napoca ar urma să crească

Principala promisiune a lui Boc este aşa-numita „centură metropolitană", de 38 km, care ar urma să unească Gilăul de Cluj şi să ajungă din Mănăştur în Someşeni, trecând prin partea de sud a oraşului. Proiectul a fost inclus în Master Planul General de Transport, dar e nevoie de un vot al parlamentului pentru ca şi Compania Naţională de Autostrăzi să poată investi bani în lucrări.

De altfel, partea de investiţie a Clujului sunt bretelele de legătură ale şoselei cu cartierele, nicidecum construirea centurii însăşi. Traficul ar urma să fie deviat astfel dinspre zona centrală a oraşului spre periferie, aceasta fiind cea mai importantă măsură de eliberare a „buricului târgului" de puhoiul de maşini.

O altă măsură este crearea de noi locuri de parcare. Boc a promis construirea de parkinguri supraterane, iar anul acesta s-a discutat pe „repede înainte" de ridicarea unui parking propriu pe strada Primăverii, a unuia privat pe Avram Iancu, de o parcare de două etaje a Bibliotecii Centrale Universitare, pe strada Clinicilor, respectiv de altă parcare, de 320 de locuri, în parteneriat cu UBB, în complexul studenţesc Hasdeu. De asemenea, a afirmat că vor fi construite trei sau patru parkinguri în imediata apropiere a marilor bulevarde ale Clujului, pentru a scoate maşinile staţionate pe prima bandă de circulaţie.

Candidatul PNL la Primăria Clujului mai doreşte cumpărarea a peste o sută de mijloace de transport şi bandă dedicată pentru autobuze şi troleibuze, construirea unui cartier de locuinţe în Borhanci, crearea de mii de locuri de muncă în Cluj Innovation City, asfaltarea tuturor drumurilor către zonele de extensie ale Clujului, preluarea şi modernizarea străzilor private, 90 ha de noi parcuri, aquapark la ştrandul Sun, care ar urma să fie mărit ca suprafaţă, complex expoziţional şi centru internaţional de conferinţe (în parteneriat cu consiliul judeţean), serviciu de îngrijire a persoanelor vârstnice la domiciliu şi puncte gospodăreşti îngropate, pe modelul celor date în folosinţă săptămâna trecută.

Proiectele cu care judeţul ar trebui să crească

„Să vină asfaltul", pare principalul mesaj al lui Alin Tişe, care revine în fruntea consiliului judeţean după patru ani. El a organizat o licitaţie pentru modernizarea drumurilor judeţene şi în mandatul trecut, dar fără succes. Poate în acest mandat va împinge roaba cu asfalt mai departe decât a făcut-o în 2011-2012. Liberalul mai doreşte dezvoltarea unui parc industrial, Tetarom 5, la Câmpia Turzii, realizarea unui spital de urgenţă monobloc judeţean (nicio legătură cu proiectul regional cu care toate guvernele de la Tăriceanu încoace ne-au îmbolnăvit) şi modernizarea aeroportului clujean.

Două sunt mizele uriaşe ale mandatului său: terminarea centrului de deşeuri (întârzierea finalizării lucrării îngroapă sub gunoaie toate localităţile din judeţ, mai puţin Cluj-Napoca) şi găsirea unei modalităţi eficiente de administrare a Cluj Arena, stadionul care s-a construit în precedentul mandat al lui Alin Tişe, dar care are acum datorii foarte mari. Nici măcar trecerea pe aici a lui Pique sau speranţa că vom avea parte de un meci oficial, România - Muntenegru, nu schimbă balanţa contabilă a arenei cu care se mândreşte judeţul.

Tişe a venit pe pliantele de campanie şi cu ideea extinderii transportului metropolitan de persoane în mai multe localităţi, altele decât cele 20 din preajma Clujului unde Compania de Transport Public Cluj-Napoca deja acţionează.

Aici însă putem deja să facem prinsoare pe un semieşec al noului preşedinte al consiliului judeţean: încă trei ani de aici înainte, adică până când se încheie actualul program de transport judeţean, puţine spre deloc sunt şansele să poată schimba ceva, odată ce actualii transportatori privaţi deţin instrumente legale, să continue să opereze traseele fără concurenţă.

Taţii urmăresc dezvoltarea copiilor trăgând liniuţe pe peretele din bucătărie, an după an. "Aşa ai crescut tu", le răspund micuţilor nedumeriţi, când aceştia încep să pună întrebări. Urmărind realizarea proiectelor, vom încerca să tragem şi noi liniuţe pe ZIUA de CLUJ, pentru a observa la modul cel mai concret evoluţia celor care ne conduc şi pentru a admira cât de mult se înalţă oraşul/judeţul în următorii patru ani.

Comenteaza