''Orașul'' de pe Muncii: centru sportiv, cultural, de conferințe și expoziții / cu metrou și fără tramvai

''Orașul'' de pe Muncii: centru sportiv, cultural, de conferințe și expoziții / cu metrou și fără tramvai

Comisia de Urbanism a Primăriei Cluj-Napoca a analizat, luni, 7 martie 2022, masterplanul pentru dezvoltarea Bulevardului Muncii, o suprafață de 450 de hectare, din care doar 18% este ocupată de construcții. 

Atelier RVD a realizat masterplanul, un document informal, care prezintă o viziune de dezvoltare pe termen lung a fostei zone industriale a Clujului, dar care respectă în continuare Planul Urbanistic General, în curs de actualizare.

Documentul are 3 puncte majore de interes: folosirea râului Someș pentru viitoarele dezvoltări imobiliare, un pol cultural (amplasat în peninsula formată de meandra Someșului în axul străzii Beiușului, cel mai apropiat punct al zonei de Nodul IRA Mărăști - muzeu, centru de artă, centru cultural, mediatecă, teatru sau alte asemenea) și unul sportiv (amplasat de o parte și de alta a raului Someș în lungul acestuia, în capătul vestic al pistei aeroportului, de la Centura TR35 la Stația de epurare - bazin olimpic, centrul de atletism, clădiri pentru sporturi indoor, centre de escaladă, skatepark, piste de carturi, moto-cross, moto & velo-trial, centru pentru sporturi nautice caiac / canoe, etc.). Arhitecții au lansat ideea unui centru internațional de conferințe și expoziții, ținând cont de apropierea aeroportului, de Bulvardul Muncii in sine sau viitoare centură.

Trebuie punctat faptul că masterplanul are mai multe etape de implementare, care va produse schimbări ale peisajului industrial în următorii 30 de ani. Totuși, vor fi folosite și funcțiunile care au rămas, fiind acoperite cu verdeață spre bulevard, iar cele abandonate vor fi modernizate și vor fi integrate în spațiul public. Administrația locală se va ocupa de analiza celor mai bune locaiții pentru ridicarea de creșe, școali și grădinițe. De asemenea, se va insista pe generarea de spații publice, pe grădini de incintă.

Nu în ultimul rând: traficul. Masterplanul se bazează și pe un studiu de trafic realizat de Universitatea Tehnică. Conform proiectului, se va iriga cu străzi toată zona și se vor genera axe suplimentare de traversare, atât pe axa N-S, cât și de-a lungul coridorului verde-albastru de lângă Someș. La ședința de azi s-a avansat ideea desființării liniei de tramvai și luarea în calcul a uneia de metrou/tren ușor.

Propuneri: 1-5 ani

- Podul nou Fabricii de Zahar
- Irigarea cu mijloace de transport public și piste velo a noii conexiuni formate pe strada Fabricii de Zahar
- Restructurarea podului Beiușului, extinderea și funcționalizarea străzii Beiușului până în Bd-ul Muncii
- Axul Velo Metropolitan în lungul Someșului

Sunt încurajate dezvoltările de poli noi în teritoriu, inclusiv cele ce atrag locuirea și mixul de funcțiuni pentru deservire zonală. Sunt încurajate evenimente, activități și investiții efemere ce pot pune în lumină sau activa diverse zone, spații publice, clădiri, funcțiuni și pot fi agreate și investiții adaptabile/ transformabile cu un caracter temporar înțeles într-o perspectivă de lungă durată, care nu afectează fundamentele conceptuale ale prezentului studiu.


Propuneri: 5-15 ani

- Centura TR-35
- Pod nou, restructurare și conectivitatea străzii Voroneț cu str. Branului
- Polul cultural - Ansamblu de dotări culturale majore precum: muzeu, centru de artă, centru cultural, mediatecă, teatru, centru de evenimente, congrese si expozitii, sau alte asemenea.
- Polul sportiv - parc verde semnificativ în lungul Someșului, funcțiuni precum: bazin olimpic, clădiri pentru sporturi indoor, centre de escaladă, skatepark, piste de carturi, moto-cross, moto-trial, etc.

Propuneri: 15-25 ani

- Extinderea liniei tramvaiului până după stația de epurare
- Metrou

Suplimentar există o serie de măsuri cu aplicabilitate continuă:
- trebuie prioritizate investițiile publice care sprijină extinderea și densificarea rețelei de transport public
- trebuie continuate măsurile de prioritizare a transportului public în detrimentul automobilelor o dată cu noile investiții în infrastructură.

Proiecte conexe și complementare

• Nod IRA Mărăști - proiect complex de legătură denivelată între DN1 cu str. Beiușului, str. Soporului, str. Răsăritului și str. Câmpul Pâinii, inclusiv restructurarea străzii Beiușului
• Bulevard colector de legătură intre str. Beiușului și str. Fânațelor
• Pasaj denivelat - str. Fabricii de Zahăr intersecție cu linia ferată și restructurarea străzii Fabricii de Zahăr
• Restructurare str. Bobâlnei, inclusiv conectivitate cu str. Fabricii de Zahar
• Restructurare str. Branului , str. Vidrei și intersecția cu DN1
• Axa Verde de mobilitate Nord-Sud din estul orașului; ansamblu de proiecte corelate ce va lega Pădurea Clujenilor de: Axul verde in lungul Somesului si parcurile aferente, Băile Someșeni, parcul Est, Baza Sportivă Gheorgheni, Livada Plloacsai, Parcul Borhanci, pădurea Făget
• Relocare/îngropare parțială rețele de electricitate mare capacitate
• Extinderea capacității a stației de epurare
• Realizarea unei baze noi de Bus/Tramvai de capacitate ridicată
• Plan de urbanizare integrată în zona dealul Steluța-Fânațelor pe componenta de locuire

 

Comenteaza