O lună de maşini ridicate. Primele concluzii

O lună de maşini ridicate. Primele concluzii
Săptămâna trecută s-a împlinit o lună calendaristică de la momentul în care Poliţia Locală şi RADP au reînceput să ridice maşini parcate neregulamentar la Cluj.

9 februarie a fost prima zi în care Poliţia Locală şi RADP au trecut la ridicarea maşinilor parcate neregulamentar la Cluj. De atunci a trecut mai bine de o lună şi s-a realizat primul bilanţ; avem o cifră şi cele dintâi concluzii.

270
de automobile parcate neregulamentar au fost ridicate în intervalul dintre 9 februarie şi 9 martie.

„Majoritatea maşinilor, circa 95%, au fost ridicate din zona centrală. Prea puţin din cartiere, unde am acţionat doar la sesizări, în cazul în care erau blocate intrări pe proprietăţi private. Sunt multe maşini din alte localităţi pe care le-am ridicat; şoferii parchează în locuri interzise şi pleacă la cumpărături, fără să ştie probabil cum merg lucrurile la Cluj.

Nu avem cote zilnice sau lunare de ridicat maşini, dar sunt concetăţeni care nu respectă legea şi îi obstrucţionează pe alţi şoferi sau pe pietoni. Acţionăm prioritar în preajma spitalelor, a băncilor, a zonelor pietonale", a spus Marcel Bonţidean, directorul Poliţiei Locale.

Măsura ridicării maşinilor parcare neregulamentar se aplică în cazuri precum oprirea sau staționarea autovehiculelor în stațiile CTP, pe benzile de urgență și cele de siguranță, în intersecții și sensuri giratorii, pe treceri de pietoni, în zone rezidențiale sau pietonale, pe trotuare și piste de biciclete, în parcările cu plată, în cazuri de blocare a punctelor gosposdărești sau a diverselor accese auto, precum și în alte situații, conform legislației în vigoare.

Mai vin două automacarale

În ceea ce priveşte automacaralele RADP, doar două în acest moment, Bonţidean spune că acestea nu fac faţă numărului mare de situaţii în care se impune ridicarea maşinilor. Până la toamnă, RADP va cumpăra încă două automacarale. Chiar săptămâna trecută a avut loc depunerea ofertelor pentru o licitaţie estimată la 1,13 milioane de lei, iar termenul maxim de furnizare a utilajelor este de şase luni de la semnarea contractului.

Cuantumul sancțiunii pentru ridicare-transport-depozitare a fost stabilit conform HCL nr. 21/2017 și este de 547 de lei, cu taxa pe valoarea adăugată (TVA) inclusă, pentru o singură zi de „cazare" a maşinii în depozitul din Someşeni. Plata pentru 24 de ore de depozitare a maşinii este de 43 de lei, la care se adaugă TVA. În cazul în care utilizatorul sau proprietarul se prezintă la autovehicul și nu se mai efectuează transportul și depozitarea, sancțiunea este de 294 de lei.

Măsura privind ridicarea autovehiculelor staționate neregulamentar s-a dispus în conformitate cu prevederile HG nr. 965/2016, privind circulația pe drumurile publice, pentru modificarea OUG nr. 195/2002, republicată, aprobat prin HG nr. 1391/2006 și HCL nr. 21/2017.

Avocatul poporului contestă amenzile rutiere ale poliţiştilor locali

Pe de altă parte, avocatul poporului a atacat, în 10 februarie, la Curtea Constituţională dreptul Poliţiei Locale de a sancţiona abateri pe drumurile publice. Avocatul poporului a semnalat că, potrivit unor dispoziții din Legea nr. 155/2010, în domeniul circulației pe drumurile publice, pe lângă multe alte atribuții, Poliția Locală constată contravenții și aplică sancțiuni pentru încălcarea normelor legale privind oprirea, staționarea, parcarea autovehiculelor și accesul interzis, având dreptul de a dispune măsuri de ridicare a autovehiculelor staționate neregulamentar.

Totodată, norma legală instituie îndeplinirea de condiții pentru calitatea de polițist rutier - să fie agent de poliție specializat și să fie desemnat prin dispoziție a inspectorului general al IGPR.

În privința primei condiții, aceasta ar putea fi considerată ca fiind îndeplinită de un polițist local prin prisma unor prevederi din legea nr. 155/2010, însă cea de-a doua rămâne neîndeplinită. În condițiile în care nici OUG nr. 195/2002 și nici regulamentul de aplicare a acesteia nu cuprind dispoziții referitoare la competența Poliției Locale în materia circulației pe drumurile publice și procedura aplicabilă pentru constatarea contravențiilor de către Poliția locală, iar legea nr. 155/2010 stabilește în mod generic competențe de constatare a contravențiilor și de aplicare a sancțiunilor în sarcina Poliției Locale, avocatul poporului constată că nu există un cadru procedural pentru îndeplinirea de către polițistul local a atribuțiilor în materia circulației pe drumurile publice, care decurg din prevederi din Legea nr. 155/2010.

„Este adevărat că și polițiștii locali, în temeiul legii nr. 155/2010, au anumite atribuții în domeniul rutier, însă sunt limitate, fără posibilitatea ca aceștia să constate și să aplice sancțiuni în temeiul OUG nr. 195/2002. Cu toate acestea, dacă totuși polițiștii locali acționează în domeniul rutier asupra unor fapte care ar intra sub incidența OUG nr. 195/2002, aceștia ar putea interveni doar împreună cu Poliția rutieră, în aplicarea art. 179 din hotărârea Guvernului nr. 1391/2006″, se arată într-un comunicat al avocatului poporului.

„Noi deocamdată acţionăm conform legii 155, nu avem nicio restricţie, inclusiv în domeniul rutier", a mărturisit Bonţidean. Legea amintită de şeful Poliţiei Locale arată, la articolul 1 că „Poliţia Locală se înfiinţează în scopul exercitării atribuţiilor privind apărarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale persoanei, a proprietăţii private şi publice, prevenirea şi descoperirea infracţiunilor, în următoarele domenii:", iar la punctul b, „circulaţia pe drumurile publice".


DECLARAŢIE
„Nu facem faţă cu două automacarale, pentru că este un oraş mare. Vor mai veni două, iar cu patru vom fi la limită. Eu mizez pe faptul că în cel mult două luni lumea se va obişnui şi nu îşi va parca maşina neregulamentar. Problema este că vin mulţi din alte localităţi şi nu sunt obişnuiţi. Ei ne vor da de lucru"
Marcel Bonţidean, directorul Poliţiei Locale

Comenteaza