Metroul Clujului. „Gülermak ne vinde gogoși…'' / Boc: ''Stai cu noaptea ta în cap și asta-i viața. Noi ne vedem de treabă''
- Scris de Ziua de Cluj
- 10 Iul 2025, 14:27
- Administraţie
- Ascultă știrea

Proiectul metroului din Cluj-Napoca este pus sub semnul întrebării de Asociația Pro Infrastructură (API). ONG-ul susține că, deși s-a plătit un avans consistent către antreprenorul Gülermak, lucrările sunt practic blocate, iar finanțarea completă nu este asigurată.
''Cu un ordin de începere emis pe 1 septembrie 2023, după o ceremonie cu ocazia primei lopeți din 5 iunie 2024, metroul ușor clujean n-are nici finanțare asigurată, nici proiect tehnic finalizat, deci nici autorizație de construire.
Primăria Cluj-Napoca a plătit în 2024 un avans de 232 milioane euro, bani primiți de la guvernul Ciolacu, către antreprenorul general Gülermak. Magistrala a fost scoasă de pe PNRR și pusă pe Programul Transport, însă doar verbal fiindcă n-are nici măcar cererea de finanțare depusă. Din alocarea de 1,2 miliarde € disponibilă, doar M4 din București are contract de finanțare semnat de 2,15 miliarde €. Și mai sunt cereri ale beneficiarilor în valoare de 658 milioane € pentru trenul metropolitan Cluj-Napoca, linia tram-train Oradea și modernizarea M2 București.
Primarul Boc nu se grăbește să-și asigure măcar o parte din restul de 1,5 miliarde € plus TVA, cât mai are nevoie. Și nici nu mai are loc în Programul Transport, unde mai este spațiu doar de vreo 800 milioane € până când se atinge pragul de supracontractare de 300%, bani iluzorii pe care oricum se bat și alții.
Totuși, poate ne mișcăm în teren. Din avansul primit, Gülermak a cumpărat două TBM-uri, mașinăriile care sapă tunelurile, estimate la cel mult 30 de milioane €. Însă ele zac dezasamblate, fără proiect de conectare la o sursă de apă și energie electrică. Și fără fabrică de bolțari, prefabricatele din beton care "îmbracă" galeriile săpate de cârtițele mecanice.
În plus, vin tot mai multe semnale că și Gülermak ne vinde gogoși... Iar supervizorii care vor încasa vreo 40 milioane €, cei de la Systra și Metrans, sunt într-un evident conflict de interese fiindcă tot ei au livrat studiul de fezabilitate găunos care generează acum blocaje în proiectare. Solicităm transparență, acces la ședințele de progres și contractarea unui manager competent și responsabil care să reprezinte beneficiarul în relația cu antreprenorii și supervizorii'', transmite Asociația Pro Infrastructură.
Primarul Emil Boc a comentat recent, la ZIUA LIVE, ''noile probleme'' de la metrou, semnalate de un activist clujean.
Recent, un activist clujean a semnalat că, pe traseul viitorului metrou din Cluj-Napoca, în spatele centrului comercial VIVO, pe Dealul Răzoarelor, se află 45 de piloți forați din beton, construiți în perioada 2014–2017, în mandatul fostului primar Horia Șulea. Aceștia fac parte dintr-un fost proiect al Centurii Sudice a Floreștiului, care a fost abandonat. Conform bărbatului, noua situație ar pune în pericol realizarea proiectului metroului.
Invitat la ZIUA LIVE, edilul Emil Boc a explicat situația din teren. „Când intri în teren, atunci vezi unele lucruri, unele lucruri nu poți să le vezi din studiile care se fac înainte. Unele le vezi doar când începi să lucrezi, să sapi și vezi că începe să miște terenul acolo la 50 de metri distanță, spre locul exact unde se amplasează cârtițele. De asemenea, se lucrează la proiectarea tuturor celor 7 stații care sunt în prima etapă, pentru că nu poți să introduci cârtițele în subteran și să te oprești la următoarea stație. Trebuie să ai proiectarea făcută cu toate detaliile până la următoarea stație. Se lucrează concomitent la cele 7 stații. Și evident, la realizarea puțului de lansare care e la 25 de metri adâncime, unde se introduc două cârtițe mari, care fac două tunele. Și acum se fac ultimele detalii ca în luna iulie, sperăm să îndeplinească angajamentul de a începe lucrările la puțul de lansare, astfel încât după aceea să putem pregăti intrarea cârtițelor în subteran. Deci, se lucrează ritmic în aceste domenii. Supervizorul este angajat prin licitație, care analizează că sunt întârzieri care nu se justifică în cadrul proiectului și se face bilanțul de etapă, la momentul când este necesar, dar acestea sunt datele necesare”, a declarat Emil Boc, la ZIUA LIVE.
În cadrul emisiunii, primarul Clujului le-a răspuns și contestatarilor proiectului.
„Lumea vorbește. Alții cu rea-credință. Evident, în teren când începi apar probleme. Și sunt probleme în derularea proiectului, dar nu sunt surmontabile. Câți i-au cântat prohodul la metrou, că nu se face niciodată. Se zicea că nu se face nicio licitație, după ce am făcut licitația, lăsați-mă că n-o să vină niciun constructor, n-o să vină nimeni să semneze contractul de licitație. L-am semnat, păi n-o să vină niciodată cârtițele. Cârtițele au venit din China, au ajuns aici cârtițele, hai mă că n-o să înceapă niciodată lucrările. Au început lucrările, e adevărat că s-au decalat de la amplasarea piloților forați. Ce să discut cu ăia care oricum dacă le spun că e ziua afară, ei zic că-i noapte. No bun, stai cu noaptea ta în cap și asta-i viața. Noi ne vedem de treabă. Dacă stăteam tot timpul să mă uit la cei care, repet, în baza libertății de exprimare pot să vorbească. Vă spun însă lucrurile care s-au făcut. De ce avem proiecte europene de peste 4 miliarde de euro în lucru și ne vedem de treabă în fiecare zi”.