Două zone importante din centrul Clujului, în şantier in 2021

Două zone importante din centrul Clujului, în şantier in 2021

Doua zone din centrul Clujului intra in santier in 2021, iar lucrarile vor fi executate de Diferit, firma care s-a ocupat si de modernizarea strazii Fedinand si a Pietei Lucian Blaga.

Mihail Kogalniceanu

Primăria Cluj-Napoca a emis, în 27 mai 2020, autorizaţia de construire pentru modernizarea străzilor Mihail Kogalniceanu, Universitatii, Emmanuel de Martonne, Bolyai Janos, Hermann Oberth, Kovacs Dezso, Gaal Gabor, Baba Novac (între strada I.C.Bratianu şi str. Avram Iancu).

Valoarea totală a investiției se ridică la suma de 48,7 milioane de lei, adică 10,2 milioane de euro, din care contribuția municipalității clujene este de 1.3 milioane de lei, adică aproape 274.000 de euro. Asocierea condusă de Diferit SRL este singura interesată de revitalizarea străzii Mihail Kogălniceanu.

Zona studiată are o suprafaţă de 26.026 mp şi cuprinde străzile Mihail Kogălniceanu, Universităţii, Emanuelle de Martonne, Bolyai Janos, Hermann Oberth, Kovacs Dezso, Gaal Gabor, Baba Novac între strada I.C. Brătianu şi  Avram Iancu, strada Baba Novac nr.35. Durata de execuţie a lucrărilor este de 20 de luni. 

Amintim că, strada Mihail Kogălniceanu va fi modernizată după un proiect câştigător al unui concurs de soluţii organizat de Ordinul Arhitecților din România - Filiala Transilvania și Primăria Cluj-Napoca. Aşadar, proiectul câștigător aparține societății clujene Mossfern Arhitectură.  ”Am încercat să nu fim arhitecți; strada e acolo de un mileniu, cu o istorie stratificată, am căutat să dăm glas străzii. Nu trebuie să ne afirmăm. Trebuie să lucrăm cu pedanterie nemțească, care de data aceasta sper să ne iasă”, a spus Arnold Macalik, membru al echipei câștigătoare și membru în Comisia Monumentelor Istorice. 

Proiectul prevede zone pietonale și "shared space". Practic, în partea de sud a zonei centrale intra muros nu se va mai putea parca. Mașinile vor putea traversa anumite părți de străzi, dar nu vor avea voie să staționeze. Cum este, de altfel, pe strada Potaissa. În piața Universității ar urma să se creeze o piațetă cu o fântână arteziană în centrul ei, în fața UBB și a Liceului Emil Racoviță, două minipiațete; vor abunda arborii, iar pavajul va fi din granit în cea mai mare parte.

Pe strada Kogălniceanu se găsesc sediul central al Universității Babeș-Bolyai (UBB), Academia Română Cluj și Biblioteca Academiei, Arhivele Statului, cel mai de succes liceu din municipiu, Colegiul Național Emil Racoviță, și ”rădăcina” acestei zone, Biserica Reformată-Calvină, în stil gotic, ce datează din sec. XVI. Pe arteră se găsesc și câteva monumente: grupul statuar Școala Ardeleană, statuia Sfântul Gheorghe ucigând balaurul și bustul celebrului speolog Emil Racoviță

Bulevardul 21 Decembrie

Bulevardul 21 Decembrie 1989 din Cluj-Napoca va fi modernizat cu 12 milioane de euro, fonduri europene nerambursabile. Prioritate vor avea transportul în comun și cel alternativ, dar și pietonii. În 9 octombrie, Primăria Cluj-Napoca a eliberat autorizaţia de construire pentru "Modernizare Bd. 21 Decembrie: realizare benzi dedicate transportului public în comun - etapa 1 (inclusiv lucrări de infrastructură, amenajare spaţiu public, semaforizare, iluminat public şi mobilier urban). Investiţie de bază: 30,3 milioane de lei, termen de execuţie, 24 de luni de la data începerii efective a lucrărilor".


Modernizarea Bd. 21 Decembrie se va efectua pe tronsonul Biserica Sfântu Petru - intersecția cu str. Regele Ferdinand. Primăria a solicitat un proiect de la Planwerk, societatea de arhitectură care a regândit și Piața Unirii. 

Conform planșelor, bulevardul va avea piste de biciclete pe ambele părți ale drumului, iar banda dedicată pentru mijloacele de transport în comun va fi separată fizic de benzile pentru traficul general. Vor fi plantați arbori, așa cum sunt și pe străzile Horea sau pe Moților. Dispare însă o bandă auto pe sensul spre centru, dar nu și în intersecții, iar în locul parcării din fața bisericii Sfântu Petru ia naștere o piațetă, cu arbori și băncuțe.


Odată cu finalizarea lucrărilor de modernizare, bulevardul va fi prima stradă din țară care va avea un sistem de depistare a autovehiculelor care trec pe culoarea roșie a semaforului. Lucrările vor fi executate de societatea Diferit Cluj, cu 11 subcontractori.

Comenteaza