Cine câştigă: Fany sau RATUC?

Cine câştigă: Fany sau RATUC?
Societatea Fany nu e dispusă să cedeze RATUC-ului traseele pe care operează în prezent. Săptămâna viitoare va avea o primă înfăţişare în instanţă, iar acesta nu e singurul as pe care mizează Fany.

Toţi consilierii locali, indiferent de culoarea lor politică, s-au pus de acord în privinţa acordării unui vot pozitiv pentru transformarea Regiei Autonome de Transport Urban Călători (RATUC) în societate comercială. Liderul RATUC, Liviu Neag, se arată încrezător că din ianuarie 2014, noua societate de transport va putea intra să opereze pe liniile din Florşeti, Apahida, Baciu, Chinteni şi Feleacu. Numai că Fany nu e dispusă să cedeze aceste trasee, astfel că săptămâna viitoare va avea o primă înfăţişare în instanţă, pe tema aceasta. Şi mai există un motiv care poate să întârzie noul plan de transport al administraţiei locale.

Administraţia locală şi cea judeţeană s-au pus de acord, pentru prima oară, acceptând să coopereze în vederea scoaterii operatorilor privaţi de transport public de pe rutele din vecinătatea municipiului Cluj-Napoca. Primăria a fost cea care a constituit Asociaţia Metropolitană de Transport, împreună cu administraţiile locale din Floreşti, Chinteni, Apahida, Baciu şi Feelacu, şi a decis ca RATUC să fie transformată în societate pe acţiuni, pentru a putea deservi traseele acoperite de aria metropolitană.

De cealaltă parte, Consiliul Judeţean a fost de acord să scoată aceste trasee din pachetul comun, ce urmează să fie supus unei licitaţii la nivel naţional. În şedinţa de joi, plenul Consiliului Local ar urma să voteze pentru transformarea RATUC în societate pe acţiuni, urmând ca din ianuarie 2014 aceasta să intre să opereze pe traseele din cele cinci localităţi vecine cu municipiul. „Dacă toate vor merge bine, evident că din ianuarie 2014, vom intra să operăm pe aceste trasee. Rămâne ca pâna luna viitoare să ne punem de acord cu primăriile care sunt parte din Asociaţia Metropolitană de Transport, în privinţa traseelor şi frecvenţelor cu care vom opera", a dat asigurări şeful RATUC, Liviu Neag.

Numai că societatea comercială Fany, care operează în prezent pe traseele din Floreşti şi Chinteni, nu e dispusă să-şi cedeze traseele. Conducerea societăţii a atacat în Contencios Administrativ Hotărârea Consiliului Judeţean prin care s-a decis eliminarea acestor trasee din pacheul ce urma să fie scos la licitaţie de către Ministerul Transporturilor. „Săptămâna viitoare vom avea prima înfăţişare în instanţă şi sper că ne vom recâştiga drepturile", a comentat directorul societăţii Fany, Cristian Măhălean. Acesta a adăugat că decizia autorităţilor publice locale este complet nelegală şi că operatorii privaţi nu pot fi eliminaţi după bunul plac al conducerii RATUC. Nu doar o decizie a instanţei ar putea zădărnici noul plan de transport al administraţiei clujene, ci şi licitaţia pe care ministerul trebuia să o fi demarat deja. Şeful Fany a precizat că în mod normal, licitaţia ar urma să se demareze peste câteva zile, dar recunoaşte că nu există încă nici un anunţ oficial în sensul acesta. Iar atâta timp cât licitaţia întârzie, companiilor private de transport rămân cu licenţele în vigoare, astfel că RATUC nu va avea acces la aceste trasee. Liviu Neag speră totuşi ca această situaţie să fie depăşită, numai că, potrivit legii, o procedură de achiziţie nu are cum să se finalizeze mai repede de 30 de zile, iar în cazul traseelor de transport nu a fost încă postat nici măcar anunţul de licitaţie.

Primarul din Floreşti, Horia Şulea, a anunţat că se fac planuri în privinţa noilor traseele dar şi legat de frecvenţelor cu care ar urma să opereze RATUC, iar speranţa sa este ca până în decembrie, licitaţia ministerului să se încheie. „Noi, toţi primarii, consilierii locali şi judeţeni am căzut de acord că se impune să adoptăm acest nou sistem de transport în comun. Suntem datori să le oferim locuitorilor din Floreşti aceleaşi condiţii de transport şi aceleaşi servicii de care beneficiază toţi clujenii. Cu siguranţă se va înţelege demersul nostru şi cred că din ianuarie 2014, vom fi pregătiţi să intrăm cu acest nou program pe care îl va derula compania asociaţiei noastre", a spus Şulea.

Consilierul local PNL, Dan Tarcea, a precizat că iniţial nu era foarte sigur dacă ar trebui să voteze proiectul de transformare a RATUC-ului în societate pe acţiuni, dar că a înţeles rapid care sunt beneficiile pe care le va aduce acest sistem locuitorilor din comunele învecinate municipiului. „M-am temut că o companie de transport nu ar mai putea acorda gratuităţi, cu aceeaşi uşurinţă, pentru elevi, dar mi-am dat seama că acest lucru se poate reglementa. Până la urmă şi Primăria Floreşti cheltuia cu Fany un milion de lei pentru gratuităţile pentru elevi şi n-a fost o problemă. Prin urmare, nu văd de ce nu s-ar putea acorda această sumă companiei care va deservi Asociaţia Metropolitană, de vreme ce aceasta poate oferi servicii mai bune", a comentat Tarcea.

 

 

Etichete
Comenteaza