Cenușăreasa Clujului. O piață care, chiar și nouă, va fi tot demodată

Cenușăreasa Clujului. O piață care, chiar și nouă, va fi tot demodată
Cum arăta Piața Mihai Viteazu acum peste 50 de ani.
Cenușăreasa Clujului. O piață care, chiar și nouă, va fi tot demodată
Cenușăreasa Clujului. O piață care, chiar și nouă, va fi tot demodată
Cenușăreasa Clujului. O piață care, chiar și nouă, va fi tot demodată

Clujul face concursuri de soluții și se modernizează văzând cu ochii. Centrul e tot mai european, apreciat de turiști și lăudat de localnici. Excepția este Piața Mihai Viteazu, care - chiar și modernizată - amintește de secolul trecut.

Piața Mihai Viteazu este în șantier, iar statuia ecvestră a banului Craiovei va fi reabilitată. Monumentul s-a degradat foarte mult în ultimii ani. Primarul Emil Boc a anunțat că lucrările vor fi terminate până la 1 noiembrie, însă termenul real este 1 Decembrie. De aniversarea Marii Uniri. Mihai Viteazu a înfăptuit și el o unire a provinciilor românești, chiar dacă pentru o perioadă foarte scurtă, iar Clujul dorește să îl cinstească.


Proiectul realizat de RADP prevede refacerea trotuarelor și aleilorm iar noutatea o reprezintă calitatea superioară a materialelor folosite; nu e o modernizare propriu-zisă, ci mai degrabă o reparație. ZIUA de CLUJ a discutat cu arhitecți cunoscuți ai orașului, care nu văd cu ochi buni ceea ce se întâmplă în ”buricul târgului”.


”Statuia lui Mihai Viteazu a fost construită în 1976. Dacă ne uităm la felul în care arăta înainte de acest moment, veți constata că era folosită intens de clujeni. Acum, din cei 5.000 de metri pătrați pe care îi are, sunt utilizați doar vreo 2-3.000. Spațiul ar putea fi folosit mult mai judicios. Copacii trebuie păstrați, dar gazonul nu are o mare valoare. Dacă ar fi înlocuit cu un padiment, acolo s-ar putea face târguri, piețe volante, alte evenimente; s-ar ridica astfel o parte din presiunea de pe Piața Unirii”, a spus arhitectul Dan Clinci.


În urmă cu nouă ani, Cogedir a concesionat terenul din Piața Mihai Viteazu pentru edificarea unui garaj subteran cu 350 de locuri, însă în zonă a fost descoperit un canal colector cu diametrul de trei metri al Companiei de Apă Someș. Portughezii au renunțat la proiect și au dat Primăria în judecată, cerând despăgubiri de 5 milioane de euro. Procesul se judecă încă. Din această cauză, Primăria a preferat să facă doar lucrări superficiale și a pus frână oricărei modernizări substanțiale.


”În urmă cu cinci ani, a fost pregătită documentația pentru un concurs de soluții. Însă primarul Emil Boc a decis să nu lanseze concursul, din cauza litigiului cu firma portugheză Cogedir, care urma să construiască acolo parkingul subteran. E adevărat că un parking în Piața Mihai Viteazu este foarte potrivit, pentru că există spațiu mare pentru intrări și nu sunt problemele cu subsolurile, ca în perimetrul ”intra muros”. Dar concursul trebuia făcut; pe când se termina construcția parkingului, se putea imediat trece la modernizarea pieței”, a declarat Țigănaș.

 

DECLARAȚIE

”Probabil că un pas înainte se putea face și nu știu de ce nu s-a făcut. Pe de altă parte, orice modificare trebuia făcută în baza unui proiect asumat și probabil s-a evitat o atribuire directă, ca să nu apară contestații. Piața are nevoie de modificări majore, funcționale și estetice. Trebuie rezolvată problema stațiilor de transport în comun, care sunt foarte multe, trebuie acordată mai multă atenție spațiului pietonal. Concursul din 2013 a ajuns până într-o fază destul de avansată, dar a fost oprit din cauza litigiului. Probabil tot în baza unui concurs se vor face și modificările viitoare ale acestei piețe, care a rămas în urma celorlalte spații similare din oraș.”

Daniela Maier, președinte OAR Transilvania

Comenteaza