8.600 de cereri de locuri de parcare, în așteptare la Cluj-Napoca. Ce modificări propune noul regulament

8.600 de cereri de locuri de parcare, în așteptare la Cluj-Napoca. Ce modificări propune noul regulament

Noul regulament privind parcările din Cluj-Napoca va fi supus aprobării în perioada următoare în Consiliul Local. Actul normativ își propune să aducă îmbunătățiri, în condițiile în care 8.600 de cereri sunt în așteptare din cauza numărului insuficient de parcări existente.

Principalele modificări propuse prin noul regulament sunt modificarea criteriilor de atribuire a locurilor de parcare prin introducerea ca primă prioritate a alocării de locuri către persoanele cu dizabilități care au domiciliul în vecinătatea locului de parcare respectiv; alocarea unui singur loc de parcare pentru persoane fizice sau juridice și maximum două locuri pe unitate locativă, sediul social, punct de lucru.

Există prevederi privind prelungirea automată a abonamentului/contractului pentru parcare până la 31 martie, dacă nu există o notificare prealabilă prin care persoana fizică sau juridică solicită încetarea acestuia; în cazul prelungirii abonamentelor, copiile legalizate ale actelor ce trebuie depuse să nu fie mai vechi de șase luni.

Prelungirea anuală poate fi realizată dacă deținătorii contractelor dețin un autoturism sau sunt utilizatorii acestuia menționați în certificatul de înmatriculare; schimburile de loc de parcare se pot realiza doar între abonați în același parcaj sau în parcaje adiacente cât mai aproape de domiciliu, la care se anexează abonamentele achitate pe anul în curs.

Termenul de prelungire și plata pentru garaje, copertine și locuri de parcare construite de cetățeni din fonduri proprii pe baza unor autorizații valabile se modifică și va fi 31 martie, față de regulamentul vechi, unde termenul era 15 octombrie.

Prelungirea contractelor poate fi făcută doar dacă persoanele dețin în proprietate un autoturism și au domiciliul în apropierea parcajului; la amenajarea parcajelor noi (rezultate după desființarea garajelor) prioritate au cei care au deținut contract / abonament și au respectat prevederile sale, persoanele care au cerut schimb al locului de parcare și cele care cerut un loc de parcare în ordinea depunerii cererilor.

Sunt și reglementări pentru biciclete: se pot atribui maximum două locuri pentru un proprietar și patru locuri pentru unitate locative, iar taxa este 50 lei/an.

Parcări mai scumpe, locuri puține

La dezbaterea organizată recent de primărie pe tema propunerilor din regulament, clujenii au venit cu propuneri și completări, între care a da posibilitatea și celor care au reședința și nu domiciliul în vecinătate să opteze pentru un abonament.

”Există această prevedere și pentru cei cu reședință, dar am pus ca prioritari persoanele cu dizabilități și cei cu domiciliu. Noi avem 8.600 de cereri în așteptare și de aceea am introdus drept criteriu prioritar alocarea pentru cei care au în proprietate o mașină și nu în folosință, pentru că și așa sunt puține locuri de parcare disponibile”, a precizat șeful Serviciului parcări, Florin Bugnar.

”Există o prevedere care este o eroare materială în acest regulament, mă refer la parcarea pentru biciclete, în care se precizează că proprietarul parkingului nu își asumă nicio răspundere în caz de furt, ceea ce nu mi se pare normal”, a spus Radu Chirilă.

”Cum adică nu ne asumăm răspunderea? Dacă avem pază acolo, om pe care îl plătim din banii publici, e de bun simț să răspundem, noi, ca instituție. Plătim și apoi ne îndreptăm împotriva paznicului. Sigur, vorbim aici de cazuri în care se intră prin efracție, se dă spargere, nu dacă i-a dat cineva altcuiva cardul de acces, că nu ai cum să te duci la fiecare să vezi dacă el e proprietarul bicicletei sau nu, dacă intră cu card acolo.

Luați un model de regulament de parcare din Olanda, care e campioană la biciclete, și să nuanțăm acest aspect, nu poate fi așa, că nu există niciun fel de răspundere. Așa nu încurajăm oamenii să își pună bicicletele în parking dacă nu au siguranță acolo, așa e același lucru dacă o lasă bicicleta pe stradă”, a intervenit primarul Emil Boc.

”Eu locuiesc în Gheorgheni în vecinătatea parkingului și mi-ar fi util să pot ține o bicicletă acolo și nu în casa scării. Care e strategia pentru viitor cu amplasarea locurilor de parcare pentru biciclete, inclusiv în noile parkinguri care se vor construi?

S-ar putea, prin procesul de bugetare participativă, să venim cu propuneri de amplasare în anumite locuri din cartiere de structuri ușoare de parcare pentru biciclete? Ce am putea face în zona centrală pentru a avea locuri de parcare de biciclete la clădiri de birouri existente? ” a întrebat Radu Răzvan.

”În toate proiectele publice avute în derulare parcările de biciclete sunt incluse, vom multiplica pe viitor aceste infrastructuri. Pentru clădirile existente nu avem cadrul legal să le impunem reguli retroactiv”, a răspuns primarul Emil Boc. ”Toate clădirile noi care sunt aprobate, planurile urbanistice zonale, au această componentă de locuri pentru biciclete”, a completat viceprimarul Dan Tarcea.

Un alt participant la dezbatere a propus introducerea de planuri tarifare diferențiate .”Prima propunere este crearea de planuri tarifare diferite, la al doilea loc de parcare obținut să coste mai mult. A două propunere este să dăm posibilitatea și celor care nu dețin mașină în proprietate să obțină o parcare, sigur, după cei prioritari.

A treia propunere e să se maximizeze gradul de utilizare a tuturor locurilor din parkinguri. Avem o situație aparte, acele locuri pentru vizitatori, dar pentru care se eliberează abonamente lunare cu rezervare. Primăria ar trebui să aibă o situație cu gradul de utilizare a locurilor pentru vizitatori, iar unde este grad scăzut să poate să elibereze abonamente pentru cei care nu au putut obține în primă fază”, a spus Marius Hangiu.

”Stați puțin, cum e posibil ca cineva să poate parca o lună pe un loc pentru vizitatori. La parkingul Băișoara câte locuri avem pentru vizitatori?”, a întrebat primarul. ”Avem 328 de locuri în total, dintre care 42 pentru vizitatori”, a spus Florin Bugnar. ”Și pentru aceste 42 de locuri se eliberează abonament? ”, a continuat Boc. ”Da, abonament pe o lună, la 210 lei”, a răspuns șeful Serviciului parcări.

”Trebuie eliminat asta. Cum mai rămâne cu locurile pentru vizitatori, atunci? E o eroare și vă rog să o corectați. La cele 42 de locuri să fie doar plata cu ora, e o observație corectă a domnului. Ce a fost în mintea voastră să nu lăsați locuri libere pentru vizitatori?

E o spălare pe mâini în acest fel. Să nu mai existe așa ceva, să existe locuri reale nu imaginare de parcare. Nu am știut de acest lucru. Sigur, rămâne deschisă discuția în Consiliul Local dacă e oportună eliberarea de abonamente pentru o parte din aceste locuri”, a concluzionat Boc. Președintele Clubului de Cicloturism Napoca, Radu Mititean, a atras atenția asupra unor prevederi aberante din regulament.

”La articolul 42, referitor la circulația bicicletelor în parkinguri, se spune că trebuie ca bicicliștii să circule pe accesele pietonale și în mod pietonal. Nu am înțeles de ce? E un vehicul. Această problemă ar trebui să se stabilească prin indicatoare rutiere la fiecare parking, în parte, în funcție de soluția tehnică existentă.

Dacă primăria va pune un asemenea rastel în Parkingul Moților, bicicliștii trebuie să meargă pe acces pietoni pe scări, pe jos? Este incomod și anormal. Îl obligi pe biciclist să se transforme în pieton și să meargă printre pietoni. Nu văd nicio justificare să prevezi așa ceva.

Nu e normal să punem asta la general într-un regulament, ci așa cum am sesizat individual la fiecare parking în funcție de soluția tehnică. Acesta e un act normativ, și vizează toate parkingurile, nu cele existente acum, ci și cele din viitor. De asemenea, se interzice minorilor sub 14 ani accesul în parking. Nu am înțeles această reglementare.

În fine, taxa de 50 lei / bicicletă, raportul între costul pe bicicletă și costul pe autoturism. Dacă împărțim pe metri pătrați, cât ocupă o bicicletă, față de autoturism, cam 10 biciclete ocupă cât ocupă o mașină. Dar prin acest tarif un biciclist e taxat de șapte ori mai mult decât un șofer, deci o încurajare a autoturismelor, nu a bicicletelor. Cu rastelurile din parkinguri e o inițiativă bună, dar e o picătură în ocean, e nevoie de mai mult, rasteluri de biciclete acoperite lângă blocuri”, a argumentat Mititean.

”Referitor la accesul minorilor în parking este clar o eroare și va trebui remediată. Vă rog să modificăm regulamentul în acest sens”, a răspuns Tarcea. ”Referitor la accesul bicicliștilor pe calea pietonală în parking, la cel din Primăverii ne-a fost impusă de cei de la Poliția Rutieră. Ne-au spus că nu ne dau avizul la parkingul Primăverii dacă nu vom face astfel accesul. La Băișoara am avut spațiu ca să facem acest acces până la rastel”, a spus Bugnar.

”În regulament o asemenea prevedere nu își are rostu; în fiecare parking în parte accesul trebuie reglementat individual”, a intervenit și viceprimarul Emese Olah. ”Ce împiedică să poți și de pe bicicletă să intri cu cardul în parking, la fel cum poți intra cu mașina?”, a spus Răzvan Radu. ”Este o problemă cu senzorii de barieră care, dacă nu detectează o anumită greutate, nu deschid bariera”, a răspuns Bugnar.

Un alt clujean a propus tarife mult mai mari la parcare, care să îi descurajeze treptat pe clujeni în a mai deține autoturisme pe viitor. ”Un abonament costă 110 lei/an, mai puțin decât un abonament de autobuz. Sunt 1.985 de locuri de parcare în parkingurile construit, dar 130.000 de mașini înmatriculate, deci 128.000 de mașini care ocupă locuri de parcare supraterane, alei și spații verzi.

Cât de rentabilă construirea acestor pakinguri de cartier, în cât timp se amortizează și sunt amortizate de cei care le folosesc, pentru că nu toată lumea deține o mașină? Înțeleg că pentru cei care au un loc de parcare este foarte bine, dar ce facem cu cei care nu au un loc sau o mașină? Propunerea este creșterea prețului de parcare, descurajarea deținerii unui mașini. Totodată să încurajăm deținerea de autovehicule nepoluante. Acum nu se face diferența”, a spus Radu Boloveschi.

”Referitor la rentabilitatea parkingurilor de cartier, noi avem în vedere, ca politică, o extindere a perioadei de amortizare și stabilirea unor costuri decente. Avem în vedere discuții legate de tarifele în aceste parkinguri, diferența între un cost real și cei 110 lei/an este minimă”, a răspuns Florin Bugnar.

”Chiar dacă mărim tarifele, unde dispar mașinile care există deja? Deja pentru zona centrală au fost majorate de trei ori, dar trebuie să ne uităm și la ce bani au oamenii în buzunare”, a intervenit Boc. ”E clar că există număr foarte mare de mașini raportat la numărul de locuri de parcare existent. E aproape imposibil să îi spui omului: de mâine lasă mașina, că îți spunem noi. Cum ne raportăm la soluția parcărilor modulare?”, a întrebat Radu Răzvan.

”Avem un asemenea proiect pe Liviu Rebreanu, acolo suntem în faza de elaborare a planului urbanistic zonal. A fost un PUZ mare și l-am împărțit în două; vrem să putem face acolo primul parking modular din Cluj. Pe de altă parte, consiliul județean merge mai departe cu Park & Ride, estimarea este că luna viitoare studiul de fezabilitate și indicatorii tehnico-economici vor fi supuși spre aprobare”, a precizat Tarcea.

”A fost o dezbatere foarte utilă, excepțională, le mulțumesc celor care au participat, pentru timp, răbdare și recomandări. Ne ajută să ne creionăm mai bine politica primăriei în acest domeniu”, a concluzionat primarul.

Comenteaza