Accesul românilor la internet de acasă, în ușoară creștere în anul 2022

Accesul românilor la internet de acasă, în ușoară creștere în anul 2022

În anul 2022, mai mult de 8 din 10 dintre gospodăriile din România au avut acces la rețeaua de internet de acasă, arată cele mai recente date publicate de Institutul Naţional de Statistică (INS).

Mai exact, valoarea a ajuns la 82,1% gospodării cu acces la internet rezidențial, marcându-se o creștere de 1,3 puncte procentuale faţă de anul anterior.

Diferența dintre numărul de locuințe urbane și locuințe rurale în ceea ce privește conectarea acestora la servicii de internet rămâne semnificativă, de aproape 15%. Astfel, 88,6% dintre gospodării din mediul urban erau conectate la internet, față de ponderea de 73,7% a gospodăriilor din sate și comune din România.

Aproape 9 din 10 români au folosit vreodată internetul

Luând în calcul persoanele considerate în mod convențional active în societate, cele cu vârste între 16 și 74 de ani, se observă în statistici că proporţia celor care au folosit vreodată internetul a fost de 89,7%, în creştere cu 1,1 puncte procentuale faţă de anul 2021, când valoarea ajungea la 88,6%. Dintre aceste persoane, 95,4% au accesat internetul inclusiv în ultimele 3 luni. Mai mult decât atât, 69,2% dintre utilizatorii curenți de internet accesează mediul online de mai multe ori pe zi, iar 21,1% fac acest lucru o dată pe zi sau aproape în fiecare zi.

Internetul, parte din viața de zi cu zi

Internetul a devenit un serviciu de bază, poate chiar mai important decât cel de televiziune, luând în considerare creșterea puternică a numărului de abonamente de servicii de streaming video oferite de platformele cu filme, seriale și alte tipuri de conținut de divertisment. Folosit atât în plan profesional, cât și în plan personal, mediul online a devenit mediul preferat pentru foarte multe activități din viața de zi cu zi, de la socializare la informare, de la cumpărături online la tranzacții financiare prin internet banking sau chiar mobile banking.

Cele mai multe jocuri video pentru console și desktop plus jocurile de mobil sunt astăzi conectate la internet, pentru experiențe mai intense, interacțiune avansată cu alți utilizatori de oriunde din lume. Jocuri, muzică, filme, sport - toate aceste forme de divertisment sunt acum parte din universul online, accesate din ce în ce mai mult de un număr tot mai mare de români. 

Multe domenii comerciale își direcționează investițiile spre utilizatorii de internet, consumatori activi de produse și servicii. Totul este mai simplu, mai comod, mai accesibil în sfera online. Cinematografele au mai puțini clienți (trend vizibil la nivel mondial), dar platformele de streaming înregistrează record după record în ceea ce privește audiențele și chiar premiere de filme de tip producție proprie. La acest capitol, inclusiv televiziunea clasică își pierde din vizibilitate. 

Băncile comerciale se reinventează și pun mai mult accent pe serviciile online, rețelele de magazine consacrate în mediul offline se implică tot mai intens în comerțul electronic, iar operatorii de jocuri de noroc - cazinouri și agenții de pariuri sportive - "pariază" din ce în ce mai mult pe clienții activi prin prisma serviciilor de internet. Nu întâmplător, online găsești chiar bonus fara depunere la cazino și alte oferte exclusive, special dedicate atragerii utilizatorilor de servicii virtuale, de la distanță.

Accesul la internet în România, la nivel teritorial

În mod evident, accesul gospodăriilor la internet în România nu este uniform din punct de vedere geografic. Totul depinde de dezvoltarea economică a regiunilor. În plan teritorial, cele mai multe locuințe conectate la internet se regăsesc în regiunea Bucureşti-Ilfov - peste 9 din 10 gospodării au acces la internet de acasă. În Capitală și în împrejurimi, ponderea persoanelor care au utilizat vreodată internetul a fost de 95,5%. La polul opus se află regiunea Sud-Muntenia cu 85,4%. În ceea ce privește gospodăriile conectate la internet, cele mai mici ponderi sunt înregistrate de regiunile Nord-Est (76,6%), Sud-Muntenia (77,5%) ṣi Sud-Est (78,4%). 

Alte date interesante publicate de INS vizează diferența de utilizatori de internet la nivel de gen: bărbații care au folosit vreodată internetul sunt în număr mai mare decât femeile cu același profil, cu 0,7%. Demn de apreciat este că această diferență a scăzut față de anul anterior, când era de 1,6%. De asemenea, merită subliniat faptul că ponderea persoanelor care utilizează internetul din grupa de vârstă 16-34 ani a fost de 98,1% în anul 2022, deci foarte aproape de un scor absolut.

Etichete
Comenteaza