Sistemul Informatic folosit în sistemul medical, din nou blocat: ”Eliberăm reţetele și prescripțiile off-line”
- Scris de Ziua de Cluj
- 12 Feb 2025, 10:33
- Sănătate
- Ascultă știrea

Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) folosit în sistemul medical nu funcţionează din nou, iar medicii reclamă afectarea serviciilor oferite pacienţilor şi timpi mari de aşteptare în cabinete şi farmacii.
"SISTEMUL INFORMATIC UNIC INTEGRAT AL CNAS OFFLINE..... DIN NOU
SIUI-ul, sistemul informatic al CNAS, a început să meargă tot mai greu în ultimele săptămâni, iar de la 1 februarie a mers așa de prost incât CNAS a fost nevoită să recunoască oficial că sistemul este offline. Sistemul a ajuns la rate de erori de până la 100% pe anumite intervale orare din timpul zilei" - semnalează Patronatul Medicilor de Familie Cluj, pe Facebook.
Potrivit sursei citate, incapacitatea CNAS de a pune la dispoziția furnizorilor de servicii medicale un sistem informatic funcțional are efecte negative în sistemul de sănătate:
- nu se poate verifica în platforma CNAS dacă pacientul are sau nu card de sănătate emis (în cazul în care pacientul se prezintă fără card), și astfel nu se pot acorda servicii medicale în relație cu CAS. Pacienții pot merge la sediul CAS Cluj pentru a primi o dovadă a faptului că nu au card de sănătate emis, însă și angajații CAS Cluj folosesc același sistem informatic nefuncțional.
- nu se poate verifica dacă un pacient e asigurat sau nu (dacă pacientul tocmai ce a făcut demersuri pentru a fi asigurat). Astfel nu se pot acorda servicii medicale în relație cu CAS, iar pacientul este pus pe drumuri la sediul CAS Cluj pentru a primi o adeverință care să ateste starea de asigurat, însă și angajații CAS Cluj folosesc același sistem informatic nefuncțional.
- nu se pot elibera rețete electronice online, ceea ce înseamnă că, în cazul rețetelor pe 60 sau 90 de zile, medicamentele nu pot fi eliberate fracționat din farmacie pe câte 30 de zile, ci trebuie cumpărate toate odată.
- nu se pot valida serviciile medicale efectuate.
- nu se pot trimite raportările aferente activității lunii ianuarie, nu se pot descărca deconturile, nu se pot trimite facturile.
- nu se pot debloca / activa cardurile de sănătate și astfel nu se pot acorda servicii medicale.
- nu se pot genera serii și numere noi de rețete electronice blocând astfel o mare parte din activitatea cabinetelor.
"De ani de zile auzim că 'se va repara', 'se va face', 'se va planifica', 'se va schimba'", spun medicii clujeni, care afirmă că "din cauza incapacității CNAS de a pune la dispoziție un sistem informatic funcțional", sunt nevoiți să valideze noaptea serviciile medicale efectuate în timpul zilei sau să refuze acordarea serviciilor medicale atunci când nu pot verifica starea de asigurat.
Situația a fost semnalată și de către Patronatul Medicilor Specialişti cu Practică Independentă.
”Solicităm autorităţilor competente să ia măsuri urgente pentru remedierea problemei şi să ofere soluţii alternative pentru a asigura continuitatea actului medical fără penalizări pentru furnizorii de servicii medicale şi pacienţi. Ne adresăm pacienţilor şi îi rugam să înţeleagă dificultăţile prin care trecem în aceste zile şi care ne afectează în egală măsură”, a mai transmis sursa citată.
Medicii fac apel la pacienţi, dacă au nevoie de servicii medicale Dacă au nevoie de servicii medicale, sunt rugați să se prezinte cu documentele necesare (card de sănătate, reţete anterioare, adeverinţe de asigurat etc.).
”Eliberăm reţetele off-line şi vă solicităm înţelegere referitor la timpii de ridicare a acestora. Vă solicităm înţelegere referitor la timpii de aşteptare în cabinetele medicale din cauza duratei mari de semnare şi validare a consultaţiilor şi serviciilor medicale. Solicitam farmaciile sa ajute pacienţii în eliberarea prescripţiilor medicale în sistem off-line urmând ca, în conformitate cu procedurile legale, sa fie validate ulterior”, au mai transmis medicii.
În situaţiile în care se întâmpină dificultăţi în utilizarea PIAS, serviciile medicale, medicamentele şi dispozitivele medicale se pot acorda în regim offline, pentru asigurarea continuităţii asistenţei medicale, iar raportarea informatică se poate face ulterior, într-un interval de trei zile lucrătoare.