Provocările unităților de cazare din Cluj-Napoca în 2022, un studiu CazareClujNapoca.ro

Provocările unităților de cazare din Cluj-Napoca în 2022, un studiu CazareClujNapoca.ro
Provocările unităților de cazare din Cluj-Napoca în 2022, un studiu CazareClujNapoca.ro
Provocările unităților de cazare din Cluj-Napoca în 2022, un studiu CazareClujNapoca.ro
Provocările unităților de cazare din Cluj-Napoca în 2022, un studiu CazareClujNapoca.ro

Pentru a urmări evoluția din 2022 a pieței turismului la nivel local, precum și pentru a identifica problemele cu care industria hotelieră s-a confruntat în acest interval de timp, platforma CazareClujNapoca.ro a demarat un studiu în perioada octombrie-noiembrie a anului în curs.

La acesta au participat 25 de unități de cazare, a căror reprezentanți au răspuns la multiple întrebări relevante pentru industrie. Dintre ele, 13 reprezintă pensiuni sau vile, 5 hoteluri, alte 5 oferă cazare în regim hotelier și 2 dețin un alt tip de clasificare. 

Rezultatele obținute sunt relevante pentru industrie și pot servi ca punct de pornire în soluționarea dificultăților operatorilor din aceasta, cel puțin la nivelul orașului Cluj-Napoca. Astfel, în privința celor mai importante piedici cu care se confruntă structurile în administrarea lor, factorul principal invocat este reprezentat de creșterea prețului la utilități, acesta fiind 22 din 25 de unități, adică un procent de 88%. Peste jumătate dintre acestea (52%) consideră o problemă și valoarea taxelor sau impozitelor, în timp ce 36% văd modificările legislative ca o piedică în calea creșterii lor. Spre deosebire de anii precedenți, scăderea numărului de turiști nu reprezintă cea mai mare problemă pentru unitățile de cazare, doar 32% dintre ele considerând că acesta este unul dintre factorii principali ai dificultății administrării unităților.

Din nemulțumirile turiștilor identificate de personalul structurilor de cazare respondente, cea mai mare provocare a lor este legată de traficul și aglomerația din oraș. Astfel, oaspeții lor se plâng de inaccesibilitatea orașului cu mașina personală, precum și de numărul redus de locuri de parcare sau de inconveniența poziționării lor. Desigur, creșterea prețurilor constituie o altă provocare raportată de turiști, la aceasta adăugându-se și insuficiența numărului de unități prezente pe platformele principale de profil. Astfel, există situații în care turiștii nu găsesc locuri de cazare în Cluj-Napoca, deși multe structuri au camere disponibile.

În continuare, studiul realizat de CazareClujNapoca.ro a urmărit să obțină părerea unităților de cazare despre măsurile care pot fi luate de autoritățile locale pentru creșterea numărului de turiști, precum și cea în legătură cu acțiunile care pot fi întreprinse de aceste unități pentru îmbunătățirea generală a pieței locale a turismului. 

Astfel, mulți dintre respondenți văd un potențial ridicat în organizarea evenimentelor tip Untold, cerând autorităților locale să identifice mai multe oportunități similare. Pe de altă parte, deși recunosc în prezent statutul relativ scăzut al orașului din punct de vedere turistic, proprietarii unităților cred că există posibilitatea dezvoltării acestuia pe bazele deja existente. În acest sens, ei identifică mai multe demersuri ce pot fi întreprinse de conducerea locală, precum: creșterea atractivității zonei centrale, crearea unor trasee turistice bine definite, realizarea unui ghid online a orașului care să redea mai bine potențialul său turistic pe toate palierele. 

Mai departe, prin chestionarul realizat, CazareClujNapoca.ro a cerut respondenților să identifice cele mai importante neajunsuri ale turismului la nivel local, iar răspunsurile au vizat două aspecte principale. În primul rând, reprezentanții unităților de cazare au citat traficul și lipsa locurilor de parcare ca unul dintre factorii de bază care opresc dezvoltarea turismului din Cluj-Napoca. 

În al doilea rând, ei au sesizat existența unui număr redus de obiective turistice, precum și decalajul dintre nevoile de dezvoltare și proiectele în desfășurare. Printre aceste obiective turistice se numără și centrul orașului, care din punctul de vedere al respondenților este prea puțin dezvoltat pe mai multe paliere: spațiul insuficient, lipsa magazinelor brand-urilor importante, existența unui număr prea scăzut de evenimente relevante în comparație cu alte orașe precum Brașov sau Timișoara. Reprezentantul uneia dintre unitățile de cazare participante la acest chestionar a descris în mod clar dificultatea cu care se confruntă: „Lumea aude frecvent în media despre Cluj-Napoca, dar când întâlnim turiști care doresc să viziteze super-orașul creat în imaginația lor, ne simțim un pic în impas. Le spunem de Grădina Botanică, de Cetățuie, de Parcul Central, de muzee... Ceva lipsește din magia orașului.”.

Instabilitatea pieței se remarcă ca punct central al studiului, constituind o provocare considerată aproape de nedepășit de către unitățile de cazare din Cluj-Napoca, mai ales în condițiile în care acestea se simt nesprijinite de autoritățile locale. Lipsa de claritate determină o lipsă de acțiune în orice direcție, iar în acest context, scopul studiului de față este scoaterea în prim-plan a problemelor reale cu care industria hotelieră se confruntă la nivel local și identificarea anumitor posibilități de soluționare a lor venite din partea celor care le întâmpină direct. Numărul unor astfel de inițiative va trebui suplimentat în următorii ani, întrucât unitățile de cazare din Cluj-Napoca nu sunt influențate doar de situația națională, ci și de factori regionali, inițiative locale și măsuri administrative municipale.

Mai multe detalii legate de studiul realizat pot fi găsite în articolul: Evoluția turismului și problemele întâmpinate de unitățile de cazare din Cluj-Napoca.

Platforma CazareClujNapoca.ro susține promovarea turismului local și a unităților de cazare de peste 15 ani. Aflată în primele rezultate pe motoarele de căutare după cuvintele cheie principale, ea permite turiștilor să contacteze direct proprietarii unităților de cazare.

 

Etichete
Comenteaza