Licitaţie pentru votul romilor în Bonţida. "Io mărg să-l votez pe Ponta şi, când să pun ştampila, Ăl de Sus îmi duce mâna pe Iohannis"

Licitaţie pentru votul romilor în Bonţida.
Abia s-a terminat slujba la biserică şi doi reprezentanţi ai Partidei Romilor s-au plasat strategic peste drum de secţia de votare din Căminul Cultural. „Am venit să vedem cum merge votul şi mai stăm la o vorbă”, explică ei. „Aşteaptă să vină ceilalţi la negocieri”, explică un localnic. N-a existat scrutin electoral în Bonţida în care combatanţii să nu liciteze pentru voturile importantei comunităţi de romi din localitate.

ZIUA de CLUJ a vrut să vadă cum merge procesul electoral la ţară. Şi a văzut. La Bonţida, disputa electorală se dă la un pahar de "beutură", babele se pricep să evalueze candidaţii şi nu sar la gâlceavă, iar romii au răbdare cu ştampilatul până apare oferta cea mai fermă.

E în firea umană, obiceiurile mor cel mai greu. Aşa se face că, deşi legea interzice comercializarea băuturilor alcoolice în preajma secţiilor de votare, crâşma de peste drum de Căminul Cultural nu duce lipsă de clienţi încă de la primele ore. Oamenii şi-au învăţat lecţia: comandă cafea, suc, ceai sau orice alt lichid nealcoolic, nici nu contează ce e în pahar, contează paharul. Odată golit, este umplut imediat la loc cu licori scoase din buzunar, aduse de acasă în diverse recipiente. „Asta-i producţie proprie, mere curate! Asta e, dacă ea, săraca (barmaniţa - n.red.) n-are voie să ne vândă beutură, ne adaptăm", ne explică pe ton cvasi-şoptit Petre, după ce bagă la loc în buzunarul pantalonilor recipientul de plastic cu ţuică. „Păi, dacă-i de-acasă, o puteaţi bea acasă, de ce aţi mai bătut drumul până aici?", întrebăm. „Păi ce farmec are să beu de unu' sângur, acasă? Viu aci, mai scap de muiere", răspunde Petre şi face complice cu ochiul.

La datorie sunt şi dependenţii de păcănele. „Nu fac nici un gheşeft cu ei, bagă cinci lei şi joacă pe mize mici câte o oră. Abia plătesc curentul consumat", explică patronul localului. La un moment dat intră Unchiul, un bătrânel undeva între 70 şi 80 de ani, căruia toţi îi spun aşa, Unchiul. „Unchiule, ai fost la biserică?", îl întreabă unul. „Aici întâi, că dacă mă duc şi nu miros a bere, mă ţâpă afară", explică el mucalit. Ghinion, n-are voie bere. Îşi ia o cappuccino, după care îşi mai ia una. „Doamne feri, poate ajung să mă obişnuiesc cu asta", comentează. Încălzit de licoarea din buzunar, Petre începe să cânte un colind. „Taci mă c-a vini ninsoarea", îi retează Unchiul avântul artistic.

La biserică, slujba ţine mai mult ca de obicei. A fost un fel de 2 în 1, pentru că, pe parcurs, preotul a introdus şi un parastas, drept pentru care la ieşire s-au împărţit colaci. La final, trimite oamenii să voteze, dar se abţine în a le face vreo recomandare. Nu cu mulţi ani în urmă, când Gigi Becali promitea bani pentru biserici în funcţie de performanţele electorale ale PNG din localitate, acelaşi preot nu ezita să-şi îndemne enoriaşii să voteze partidul finaţatorului Stelei. Mândria de ardelean e la ea acasă. Nici n-au ieşit bine pe poarta bisericii şi două babe se apucă de politică. „Auzi tu, meri la vot?", „Mărg dară", „Şi cu cine-i vota?", „Cu Iohannis dară, doar n-oi vota olteanu'". Le aude unul din tabăra adversă. „Io cu piticu' care s-o urcat pă scenă şi-o cântat «Puşca şi cureaua lată / Ce pensii şi salarii aveaţi odată» n-oi vota cât trăiesc", reacţionează omul. Din fericire, babele nu reacţionează, aşa că nu e rost de vreun conflict.

După ce mulţimea ieşită din biserică se împrăştie, în faţa secţiei de vot din Căminul Cultural se postează doi reprezentanţi ai Partidei Romilor. Ce i-o fi mânând pe ei lupta asta? „Am venit să vedem cum merge votul şi mai stăm la o vorbă. Romii ies mai târziu la vot, mai spre seară. Aşa e întotdeauna, se trezesc mai greu. Noi nu le spunem cu cine să voteze, votează fiecare cu cine vrea, dar vrem o schimbare, o schimbare totală, dacă înţelegeţi ce vrem să spunem", ne explică unul dintre ei. După ce ne îndepărtăm de ei se apropie şi intră în vorbă unul din liderii locali ai PSD. De ce ies ţiganii târziu la vot aveam să aflăm puţin mai încolo. „Ăştia doi au ieşit să-i aştepte pe ăilalţi să vină să pluseze. Acuma se negociază pe mărunţiş, carne, beutură, de-astea, Negocierile alea adevărate, pe bani serioşi, se fac după-masa, pe la 17-18", ne explică un lider al organizaţiei UNPR din comună.

Voturile comunităţii romilor din Bonţida au fost licitate mai întotdeauna. A rămas în istorie momentul în care, înaintea unor alegeri locale, fostul primar Vasile Bodocan a dat câte o oaie fiecărei familii de romi din comună, fără ca sacrificiul să-l ajute să-şi păstreze funcţia. „Eu am tăiat câţiva porci şi le-am făcut un gulaş uriaş, da' m-a păcălit măcelarul, că a furat din carne şi în gulaş a pus numa' slănină, le-am dat şi câte 500 de lei vechi, că mai mult n-am putut, da' nu m-am putut pune cu Cărhaţu', care le-o dat mult mai mulţi bani", îşi aminteşte un alt fost candidat la primărie.

De data aceasta voturile romilor par acontate de neamţ, indiferent ce vor negocia cei din Partida Romilor. Cartierul lor nu e unul cu palate cu turnuleţe, dar nu e nici cocina din Pata Rât. Îl recunoşti de la o poştă, datorită animaţiei de pe uliţa principală. Aici viaţa pare că se desfăşoară în are liber, casele sunt cel mult pentru dormit, iar zeci de puradei mişună neîntrerupt în sus şi-n jos. E un amestec de cocioabe ca vai de mama lor şi case care trădează spiritul gospodar al proprietarilor, ultimele predominând, însă. Foarte multe locuinţe au afişul electoral al neamţului pus în geam. Ponta nu era de găsit. „Sigur, contează ce ne spune Partida Romilor, dar majoritatea vom vota cu Iohannis", ne spune un cetăţean care pare a fi liderul informal al comunităţii. Nu lipseşte nici aici bătrânul mucalit. „Om vota cum a vrea Dumnezeu. Că io mărg să-l votez pe Ponta şi, când să pun ştampila, Ăl de Sus îmi duce mâna pe Iohannis", ne explică.

Proaspăt scăpat din pârnaie, un tânăr în maieu se recomandă „Arnold Schwarzenegger de Bonţida". „Spuneţi-ne dumneavoastră dacă se merită să merem la vot. Io am patru copchii şi iau 40 de lei păntru ei şi-i trimăt la şcoală, mai mâncaţi, mai nemâncaţi, da-i trimăt la şcoală. Nu-mi dă nime' nimic, lucru, fac coşuri de nuiele, fac hamuri, fac bice, fac de tăte. Io-s Arnold Schwarzenegger de Bonţida, ultimu' meseriaş din Bonţida", se recomandă şi spune că va merge mai spre seară la vot, dar nu zice cu cine va vota. „Ce să votez, că n-am bani nici de mărs la vot. Îs pensionat de boală, am 440 de lei pensie de boală, am copchi, am nepoţi, n-am bani nici de medicamente", se plânge un rom mai în vârstă, îmbrăcat destul de bine, dar cu nişte ochi care imploră milă. Nu suntem convinşi dacă e chiar aşa sau e doar un text din repertoriul „job-ului" de cerşetor. Între timp au apărut şi liderii Partidei Romilor, care par a duce muncă de convingere cu un grup de tineri. Printre locuinţele răspândite destul de haotic, din când în când apar etnici români, îmbrăcaţi evident mai bine, care discută cu oamenii, semn că votul romilor se negociază până în ultima secundă. În rest, în Bonţida e o zi obişnuită de vot, cu doar puţin mai multă agitaţie prin centrul comunei decât într-o duminică obişnuită.

La prânz, la secţia de votare din Căminul Cultural prezenţa era mai bună decât în urmă cu două săptămâni, 12%.

 

Comenteaza