Foto Deputatul Băltărețu a organizat o dezbatere a soluțiilor pentru pasajul de la Tăietura Turcului

Deputatul Băltărețu a organizat o dezbatere a soluțiilor pentru pasajul de la Tăietura Turcului
Deputatul Băltărețu a organizat o dezbatere a soluțiilor pentru pasajul de la Tăietura Turcului
Deputatul Băltărețu a organizat o dezbatere a soluțiilor pentru pasajul de la Tăietura Turcului
Deputatul Băltărețu a organizat o dezbatere a soluțiilor pentru pasajul de la Tăietura Turcului
Deputatul Băltărețu a organizat o dezbatere a soluțiilor pentru pasajul de la Tăietura Turcului
Deputatul Băltărețu a organizat o dezbatere a soluțiilor pentru pasajul de la Tăietura Turcului

La dezbaterea organizată de deputatul USR au participat reprezentanți ai consorțiului de firme care asigură proiectarea și execuția proiectului, respectiv ai organizațiilor non-profit din infrastructură Pro Infrastructura, Meta Urban și ETER.

Potrivit parlamentarului clujean, primăria municipiului Cluj-Napoca și CFR nu și-au trimis reprezentanții la dezbatere.

În deschiderea dezbaterii, Viorel Băltărețu a prezentat soluțiile existente: studiul de fezabilitate inițial al Primăriei, soluția actuală a CFR, respectiv soluția USR propusă prin consultarea specialiștilor.

Proiectul e util pentru clujeni și nu ne dorim blocarea lui, dar, în forma actuală, nu e doar ineficient, ci și periculos pentru viața clujenilor. Principalele probleme sunt: păstrarea trecerii la nivelul căii ferate pentru traficul pietonal și velo; lipsa soluțiilor pentru traficul din Tetarom, Gruia și ocolitoarea Baciu; lipsa viziunii în ce privește mobilitatea pe termen mediu și lung, în condițiile creșterii așteptate a nivelului urbanizării în zonă și a traficului feroviar”, a atras atenția deputatul USR Cluj,

Deputatul a arătat că soluția specialiștilor, susținută și de USR, are costuri mai reduse, un timp de realizare mai scurt și un grad de disconfort mai scăzut pentru riverani. În susținerea propriului proiect, reprezentanții constructorului au arătat că soluția lor se bazează pe studiul de fezabilitate pus la dispoziție de primărie, respectiv deciziile clientului, CFR.

Reprezentanții organizațiilor non-profit prezenți au subliniat dezavantajele și pericolele soluției actuale, avizate de către Primăria Cluj-Napoca:

Sorin Bota (ETER): “Conform studiului de fezabilitate, tot traficul trebuie urcat pe pasaj, așadar soluția avizată nu respectă tema de proiectare! În plus, pasajul ar trebui să fie și pentru pietoni, pietonii plătesc această lucrare. Soluția ar trebui să rezolve mobilitatea și peste 100 de ani. Studiul de fezabilitate reflectă o situație de moment; peste 30 de ani, zona va avea o altă dezvoltare urbană. Traficul feroviar național se va dubla, chiar tripla, deci trenul metropolitan va face ca bariera să fie mereu pusă, în timp ce majoritatea traficului va rămâne tot la nivel cu calea ferată. Avizul primăriei nu înseamnă că nu putem propune îmbunătățiri. Sper să retrageți propunerea transmisă spre avizare la CFR.”

Alex Corlea (Vicepreședinte Asociația Pro Infrastructura): “Propunem trei lucruri: eliminarea cu desăvârșire a trecerii la nivel cu calea ferată, subtraversarea pentru pietoni și bicicliști, respectiv de analizat și studiat dacă s-ar putea aduce întreg pasajul în subteran.”

Ionuț Ciurea (Director executiv Pro infrastructura):  “E doar o problemă de timp până acolo vor muri oameni. Proiectarea cu bună știință a unei astfel de soluții e primitivă și criminală. S-au semnat certificatele de deces ale unor oameni. Subtraversarea ar fi intrat în bugetul inițial, dar e lipsă de viziune și lene. Cei de la butoane nu sunt prezenți, noi ne batem pentru oameni.”

Horia Nasra (Asociația Meta Urban): “Trag un semnal de alarmă referitor la suprapunerea viitoare a tuturor proiectelor de infrastructură din Cluj: tren metropolitan, culoar de mobilitate nord, metrou, centură și pasajul de la Tăietura Turcului. Dacă nu le corelăm de la A la Z, va fi un haos total.”

Carol Szasz (Inginer proiecte de poduri): “Problema cea mai importantă: traficul pietonal și velo rămane la nivel cu calea ferată. Primăria trebuie să recunoască că soluția nu e corespunzătoare și să dea înapoi.”

Deputatul USR a concluzionat: “Dacă am plecat de la o soluție proastă, nu putem avea o implementare bună. Soluția corectă e regândirea completă și de urgență a studiului de fezabilitate, din care lipsește soluția pentru pietoni și bicicliști (prin pasaj subteran). Din păcate, primăria nu a venit la discuții, mi-a transmis că a avizat deja soluția și că problema e rezolvată. Dar tuturor ne e clar că nu e nici pe departe rezolvată. Eu nu mă las, voi insista ca atât reprezentanții primăriei, cât și cei ai CFR să fie prezenți la dezbaterea viitoare”.

Comenteaza