Cât ne costă Bechtel când nu lucrează nimic

Cât ne costă Bechtel când nu lucrează nimic
Diferite clauze contractuale fac ca statul român să arunce sume uriaşe pe apa sâmbetei din cauza neplăţii datoriilor şi a opririi lucrărilor la autostradă.

Un milion de euro cheltuieli indirecte de capital, sute de mii, poate chiar milioane de euro, costuri de neutilizare a echipamentelor, jumătate de milion de euro penalizări pentru neplata datoriilor, acestea sunt sumele virate în fiecare lună de statul român în contul Bechtel, fără ca americanii să mişte un deget pe şantier, susţine deputatul Horea Uioreanu (PDL). La acestea se adaugă milioane de euro, cât va costa refacerea lucrărilor degradate datorită abandonării. În schimb, deputatul Daniel Buda (PNL) ameninţă cu rezilierea contractului cu Bechtel.

Deputatul PNL Horea Uioreanu a prezentat costurile opririi lucrărilor la Autostrada Transilvania, susţinând că cifrele anunţate au fost obţinute de la o sursă din interiorul firmei Bechtel. Astfel, potrivit lui Uioreanu, preţul pe care statul român îl plăteşte pentru "luxul" de a bloca plata datoriilor şi finanţarea continuării lucrărilor este format din mai multe componente. Prima o reprezintă costurile indirecte de capital (costuri administrative ale antreprenorului), în cuantum de un milion de euro lunar, bani pe care statul român e obligat prin contract să-i plătească indiferent dacă Bechtel lucrează ceva sau nu. Această plată este confirmată de purtătorul de cuvânt al Bechtel, Bogdan Sgârcitu. "Întâi vreau să precizez că noi n-am pus date oficiale privind aceste costuri la dispoziţia cuiva. În privinţa acestor costuri indirecte, într-adevăr este o clauză în contract, care se aplică şi atunci când lucrările sunt întrerupte fără vina noastră", a afirmat Sgârcitu.

El a confirmat şi existenţa clauzei privind costurile de neutilizare a echipamentelor. În schimb, nu a putut confirma ordinul de mărime avansat de Uioreanu, "sute de mii de euro lunar". Alte surse din interiorul Bechetel spun că sumele plătite lunar de stat pentru imobilizarea echipamentelor ar putea avea chiar un zero în plus. Uioreanu a vorbit şi despre existenţa unei datorii de 110 milioane de euro pentru lucrările executate, pentru care statul ar plăti penalităţi în valoare de 15.000 de euro pe zi, adică aproape jumătate de milion de euro pe lună. "Nu am datele la îndemână, dar există asemenea penalităţi, numite «dobânzi pentru plăţi întârziate», iar suma avansată de domnul Uioreanu e plauzibilă. Datoria e ceva mai mare de 110 milioane de euro, pentru că s-au mai executat ceva lucrări", a precizat Sgârcitu. Deputatul liberal a vorbit şi de costuri ulterioare impuse de degradarea lucrărilor neterminate şi neconservate, pe care sursele sale le evaluau la alte multe milioane de euro. "E adevărat, pe sectorul 3C există lucrări punctuale la viaduct şi în zona viaductului de la Suplacu de Barcău, abandonate acum doi ani şi e de aşteptat să apară degradări. Acestea vor fi evaluate la momentul la care se va redeschide şantierul şi e greu să spunem acum ce costuri suplimentare vor presupune", a comentat Sgârcitu. Menţionăm că, potrivit contractului, în cazul abandonării unor lucrări, dacă acest lucru nu e din vina constructorului, acesta n-are obligaţia conservării lucrărilor respective.

Uioreanu a menţionat şi costurile sociale, prin pierderea a aproximativ 7.000 de locuri de muncă, dintre care 4.000 aparţinând subcontractorilor şi furnizorilor, dar şi firme falimentate prin neîncasarea facturilor de la Bechtel. Sgârcitu a recunoscut că din cei 3.000 de angajaţi de acum doi ani, Bechtel mai păstrează doar aproximativ 200, dar şi faptul că au existat victime economice colaterale. "Cu unele firme am terminat contractele, dar cu unii, din păcate pentru ei, suntem încă legaţi, pentru că mai avem de plătit datorii, pe care nu le putem onora până nu ne primim banii pe care ni-i datorează statul", a explicat Sgârcitu.

El îşi păstrează însă optimismul, dar anunţă că în 2011 nu mai poate fi inaugurat nici un kilometru de autostradă. "Întâlnirile cu reprezentanţii ministerului vor continua. În acest moment suntem încrezători că există posibilitatea unui acord şi sperăm ca lucrările să continue şi să putem finaliza ceva folosibil anul viitor, pentru că anul acesta se mai poate cel mult turna asfalt pe unele porţiuni. Trebuie să vedem înainte banii care există în buget, să vedem cum se pot plăti aceste arierate şi cum pot fi plătite noi lucrări", a precizat Sgârcitu. Uioreanu acuză actualul guvern de risipirea acestor bani. "Spun că n-au bani de salarii şi pensii, dar în cele şapte luni de când au fost sistate lucrările la Autostrada Transilvania, Guvernul Boc a risipit sau a cauzat prejudicii de zeci de milioane de euro la bugetul statului, a dus în şomaj aproximativ 7.000 de oameni (majoritatea clujeni) şi a falimentat zeci de firme", a conchis Uioreanu.

Preşedintele PDL Cluj, deputatul Daniel Buda, recunoaşte existenţa acestor sume uriaşe aruncate practic pe apa sâmbetei, dar aruncă vina în cârca lui Adrian Năstase. "Despre aceşti bani pierduţi ar trebui întrebaţi partenerii de coaliţie ai domnului Uioreanu, ar trebui întrebat Adrian Năstase de ce a semnat un contract atât de împovărător pentru statul român. Fără renegocierea din 2005-2006, probabil că acum am fi plătit de zece ori mai mulţi bani. De aceea spuneam că mingea e la Bechtel, pentru că ei acum sunt interesaţi să nu lucreze, pentru că în acest fel câştigă mai mulţi bani. Dacă nu vor reveni cu picioarele pe pământ, e posibil să se ajungă la situaţia nedorită de nimeni de a rezilia contractul. Vă asigur că pentru statul român acest lucru va duce doar la un şir interminabil de procese şi nimic mai mult. Cât despre clauza care nu ne-ar permite să găsim imediat un alt constructor, aceea e lovită de nulitate absolută, pentru că e o normă imperativă de ordine publică. De mâine putem semna un nou contract. Nu putem plăti bani la nesfârşit pentru că ei nu lucrează", a comentat Buda.

Unul dintre cei care au participat la negocierea şi semnarea contractului cu Bechtel, fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor, şeful departamentului Transporturi al PSD, senatorul Sorin Bota, susţine că asistăm la repetarea scenariului blocării contractului din 2005-2006 şi lansează ameninţări. "Atunci s-au reluat lucrările doar după ce statul a plătit penalizări pentru blocare de 35-36 de milioane de euro. Boc face ca şi cu centura, unde a venit triumfalist, în loc să-l bage în puşcărie pe Pantelimon (Ion Pantelimon, director DRDP Cluj - n. red.) că a mărit preţul centurii de patru ori. Acum dă vina pe Adrian Năstase, nu pe miniştrii lor incompetenţi, din cauza cărora plătim acum penalizări. Dacă ne uităm ce bani au alocat în buget pentru autostradă, vedem că miniştrii Transporturilor şi de Finanţe nici nu vor să facă plata anul acesta. Dacă voi veni la Ministerul Transporturilor, toţi aceşti miniştri vor fi puşi să plătească toţi aceşti bani, începând cu celebrul Dobre, sau să intre la puşcărie. Dar eu cred că au de unde plăti, doar au furat destul. În plus, eu prefer să recuperez banii decât să-i bag la puşcărie şi să rămân cu gaura", a declarat Bota.

Acelaşi lucru este susţinut şi de preşedintele UDMR Cluj, deputatul Mate Andras Levente. "Recunosc că aceste sume m-au dat peste cap. Cei vinovaţi trebuie să plătească. Practic, acum se confirmă că am avut dreptate săptămâna trecută, când în comisia juridică s-a supus la vot trecerea unui teren din proprietatea Academiei de Ştiinţe Agricole în proprietatea Ministerului Transporturilor pentru construirea coridorului IV. Eu am formulat un amendament ca acest transfer să se facă abia după finalizarea Autostrăzii Transilvania. Adică să nu ne apucăm de altă autostradă până n-o terminăm pe cea începută, pentru că, dacă o tot oprim pe prima, iată că pierdem o grămadă de bani. Dacă am început un lucru, să-l ducem până la capăt, nu să-l facem nici pe jumătate şi să ne apucăm de altceva. Bineînţeles că amendamentul mi-a fost respins, dar voi continua să-l susţin în parlament. Această risipă de bani inadmisibilă demonstrează că, din păcate, n-avem management nici la minister, nici în altă parte. Câte drumuri judeţene putem reabilita cu banii aruncaţi aiurea Bechtelului într-o lună?", a spus Mate.

 

Comenteaza