ANI: Şurubaru, incompatibil. A doua şmecherie cu care poate scăpa

ANI: Şurubaru, incompatibil. A doua şmecherie cu care poate scăpa
Agenţia Naţională de Integritate a constatat ieri existenţa stării de incompatibilitate şi săvârşirea infracţiunii de fals în declaraţii în cazul lui Gheorghe Şurubaru, viceprimarul municipiului Cluj-Napoca.

Gheorghe Şurubaru s-a aflat în stare de incompatibilitate în perioada 22 iunie 2010 - 30 mai 2013, întrucât a deţinut, simultan, funcţia de viceprimar al municipiului Cluj-Napoca şi calitatea de administrator al S.C. EURO DIVERS S.R.L, arată ANI. Şurubaru poate ataca în instanţa de Contencios Administrativ decizia ANI. Instituţia Prefectului a cerut secretarului municipiului; Aurora Ţărmure, să propună eliberarea din funcţie a viceprimarului. Conform legii, dacă nu va ataca în instanţă, Şurubaru nu va mai putea ocupa timp de trei ani nicio funcţie ori demnitate public.

Înainte de constatrea ANI privind incompatibilitatea lui Şurubaru, prefectul judeţului a a emis un astfel de act, pe baza datelor oferite de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, care confirma starea de administrator la respective societate a viceprimarului. Atunci Şurubaru şi-a dat demisia din funcţie, dar la câteva minute a fost ales din nou viceprimar de către majoritatea PDL-UDMR din Consiliul Local.

Conform comunicatului de ieri al ANI, Şurubaru a încălcat dispoziţiile Legii 161/2003, potrivit cărora „Funcţia de [...] viceprimar [...] este incompatibilă cu funcţia de [...] administrator [...] la societăţile comerciale".

De asemenea, întrucât acesta a omis menţionarea în declaraţiile de interese depuse în luna iulie 2012 a calităţilor deţinute în cadrul S.C. EURO DIVERS S.R.L., ANI a sesizat Parchetul de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca cu privire la existenţa indiciilor referitoare la săvârşirea de către Gheorghe Şurubaru a infracţiunii de fals în declaraţii, prevăzută de dispoziţiile art. 292 din Codul Penal al României, potrivit cărora „Declararea necorespunzătoare adevărului, făcută unui organ sau instituţii de stat [...] în vederea producerii unei consecinţe juridice, pentru sine sau pentru altul, atunci când, potrivit legii ori împrejurărilor, declaraţia făcută serveşte pentru producerea acelei consecinţe, se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă", coroborat cu dispoziţiile art. 28 din Legea 176/2010, potrivit cărora „Fapta persoanelor care, cu intenţie, depun declaraţiile de avere sau declaraţii de interese care nu corespund adevărului constituie infrancţiunea de fals în declaraţii şi se pedepseşte potrivit Codului Penal".

Conform ANI, Şurubaru a fost informat despre declanşarea procedurii de evaluare, elementele identificate, precum şi drepturile de care beneficiază - de a fi asistat sau reprezentat de un avocat şi de a prezenta date sau informaţii pe care le consideră necesare, personal ori prin transmiterea unui punct de vedere scris. Persoana evaluată a depus la dosarul de evaluare un punct de vedere în exercitarea dreptului la apărare.

„Fapta persoanei cu privire la care s-a constatat [...] încălcarea obligaţiilor legale privind [...] starea de incompatibilitate constituie abatere disciplinară şi se sancţionează potrivit reglementării aplicabile demnităţii, funcţiei sau activităţii respective [...]", arată ANI.

„Persoana [...] faţă de care s-a constatat [...] starea de incompatibilitate este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcţie sau o demnitate publică [...] pe o perioadă de 3 ani de la data eliberării, destituirii din funcţia ori demnitatea publică respectivă sau a încetării de drept a mandatului. Dacă persoana a ocupat o funcţie eligibilă, nu mai poate ocupa aceeaşi funcţie pe o perioadă de 3 ani de la încetarea mandatului".

Viceprimarul Şurubaru e rezervat în declaraţii. Singura sa poziţie oficială, spune el, a trimis-o luni prin poştă către ANI. "Azi (ieri - n.red.) apare concluzia lor, deci sunt singur că punctul meu de vedere nu a fost luat în considerare", spune el. Întrebat care sunt argumentele pe care le-a invocat în poziţia sa oficială, Şurubaru a refuzat să le precizeze. "Aceasta e poziţia mea oficială azi", a spus el.

Subprefectul judeţului, Mihnea Iuoraş, a declarat că instituţia pe care o reprezintă a primit raportul ANI şi a înaintat secretarului municipiului actul. "Prefectul, la propunerea secretarului municipiului, îl eliberează din funcţie pe viceprimar, iar apoi, timp de trei ani, domnul Şurubaru nu mai poate ocupa nicio funcţie ori demnitate public", a explicat subprefectul. Conform acestuia, dacă secretarul refuză să amită propunerea de eliberare din funcţie a viceprimarului, orice persoană interesată se poate adresa, prin plângere prealabilă, Contenciosului Administrativ.

În cazul în care Şurubaru atacă în termen de 15 zile în Conteciosul Administrativ actul emis de ANI, atunci, până la soluţionarea în această instanţă a cazului, secretarul municipiului nu mai este nevoit să emită actul de propunere de eliberare din funcţie. Dacă instanţa dă câştig de cauză ANI, atunci Şurubaru va trebui eliberat din funcţie iat interdicţia de ocupa o funcţie publică timp de trei ani va intra în vigoare odată cu decizia instanţei. Un astfel de process poate dura câteva luni - un an, timp în care Şurubaru ar fi ferit de aplicarea sancţiunilor după constatarea ANI.

Surse juridice au explicat că viceprimarul s-ar putea prevala de faptul că pentru mandatul pentru care s-a constatat incompatibilitaea ţi-a dat demisia deja. Acum o luna, Şurubaru şi-a prezentat demisia din funcţie în planul Consiliulşui Local, iar apoi, majoritatea PDL - UDMR a ales un alt viceprimar: adică pe acelaşi Şurubaru, care începea, astfel, un nou mandat, "curat". Aceleaşi surse juridice ne-au declarat că legea prevede o sancţiune suplimentară, în afara celei de eliberare din funcţie: interdicţia de a ocupa, timp de trei ani, o funcţie publică. Or constarea stării de incompatibilitate a fost déjà stabilita prin ordin al prefectului, acum mai bine de o lună, chiar dacă la acea vreme ANI era doar la stadiul de a efectua cercetări.

 

Comenteaza