O planetă despre care se spune că este "sora" Terrei, descoperită de NASA

O planetă despre care se spune că este
Existenţa unei planete despre care se spune că este "sora" Terrei, situată în afara sistemului nostru solar, a fost confirmată luni, de specialiştii de la NASA, care au precizat cu această ocazie că numărul planetelor potenţial locuibile descoperite până în prezent a ajuns astfel la trei.

Potrivit AFP, este pentru prima dată când sonda americană Kepler, lansată în martie 2009 şi echipată cu un telescop puternic, confirmă prezenţa unei planete care orbitează în jurul unei stele - alta decât Soarele - şi ale cărei caracteristici sunt propice apariţiei vieţii.

Această confirmare semnifică faptul că astronomii de la NASA au asistat cel puţin de trei ori la trecerea acestei exoplanete prin faţa stelei ei. Ei nu sunt însă în măsură să afle dacă aceasta adăposteşte deja forme de viaţă, ci doar să confirme faptul că acele condiţii care sunt necesare pentru dezvoltarea vieţii sunt întrunite pe planetă.

Astfel de planete se află la o distanţă potrivită de steaua lor pentru a permite prezenţa apei în stare lichidă. În plus, temperaturile şi atmosferele lor sunt propice apariţiei vieţii şi dezvoltării acesteia.

"Suntem siguri că ea se află într-o zonă locuibilă", a declarat Bill Borucki, expertul NASA pentru misiunea Kepler 22.

Planeta, cu o masă de 2,4 ori mai mare decât cea a Terrei, se află la o distanţă de circa 600 de ani lumină şi efectuează o rotaţie completă în jurul stelei sale în 290 de zile. Oamenii de ştiinţă nu ştiu deocamdată dacă planeta este de natură telurică, gazoasă sau lichidă.

"Dacă are o suprafaţă telurică, temperatura de la suprafaţă trebuie să fie agreabilă", a precizat Bill Borucki. Potrivit NASA, temperatura de la suprafaţa exoplanetei este de circa 22 de grade Celsius.

Centrul naţional de cercetări ştiinţifice (Centre National de la Recherche Scientifique / CNRS) din Franţa a anunţat, în premieră, în luna mai, că una dintre planetele care orbitează în jurul stele pitice Gliese 581 ar putea fi "locuibilă", cu un climat propice prezenţei apei în stare lichidă şi a vieţii. În luna august, astronomii elveţieni au confirmat existenţa unei alte exoplanete, HD 85512b, situată la 36 de ani lumină de Terra. Planeta Gliese 581d se află la o distamţă de 20 de ani lumină de Terra.

Lansată în martie 2009, sonda Kepler are misiunea de a căuta planete asemănătoare Terrei, care pot să adăpostească viaţa, observând peste 100.000 de stele asemănătoare Soarelui din sistemul nostru solar.

NASA a anunţat, la începutul anului 2010, că sonda americană a descoperit primele ei cinci exoplanete, însă acestea erau prea fierbinţi pentru a adăposti forme de viaţă.

Kepler a descoperit şi câteva "bizarerii" cosmice, precum o stea care are pe orbită un mic corp ceresc a cărui temperatură este mai mare decât temperatura astrului.

Principalul instrument de la bordul sondei Kepler este un fotometru ce permite detectarea celor mai slabe schimbări luminoase care indică trecerea unei planete prin faţa stelei ei.

Misiunea sondei Kepler este de a scruta spaţiul cosmic timp de trei ani şi jumătate şi peste 100.000 de stele asemănătoare Soarelui nostru, situate în constelaţiile Lebedei şi Lirei, în interiorul Căii Lactee.

În aceeaşi zi în care s-a confirmat existenţa planetei Kepler 22, astronomii de la Universitatea din Puerto Rico au postat pe internet un clasament, în funcţie de probabilitatea de a putea fi locuite, al celor 47 dintre cele aproape 700 de exoplanete descoperite, din 1995, de diverse echipe de astronomi. Kepler 22 nu figurează încă în acest clasament, însă HD 85512b şi Gliese 581d sunt prezente şi ocupă primele poziţii.