Jurnalistul de modă Ovidiu Buta: Sunt şocat de câtă nebunie e în modă

Jurnalistul de modă Ovidiu Buta: Sunt şocat de câtă nebunie e în modă
Omul care a adus jurnalismul de modă în România şi printre puţinii care nu se teme să spună lucrurilor pe nume, criticând cu o aciditate subtilă circul pe care vedetele îl fac din modă, a stat de vorbă cu ZIUA de CLUJ despre haine, evoluţie, Yves Saint Laurent şi adaptarea la situaţie.

Vorbeşte sarcasmul ca o a doua limbă, dar în spatele acestei imagini se ascunde un om cu un simţ estetic personal cum puţini au, fiind unul dintre cele mai bune repere atunci când vine vorba de istoria şi regulile modei.

„Sarcasmul este forma mea de a mă amuza cu moda, cu un subiect care e considerat mult prea serios. Mi se pare că în viaţă oricum trebuie să fii mult mai relaxat cu ceea ce te înconjoară şi întoteauna am fost şocat de câtă nebunie e în subiectul modei. Şi de aici şi sarcasmul, pentru că nu mi se pare că trebuie să fii nebun ca să faci modă, să cumperi modă, să înţelegi moda. Mi se pare că trebuie să ai totuşi puţin umor să fii cu capul pe umeri. Nu poţi să fii subjugat de nişte haine, de nişte metri pătraţi de material, de asta este o ironie. E mult mai important să fii deschis către ce poţi să faci cu aceste lucruri, cum poţi să trişezi cu ele - că de fapt în ultimul timp asta i-am învăţat pe oameni, cum să trişeze cu haine. Mi se pare absolut fascinant, dar şi pentru asta nu trebuie să fie exagerat de mult interes", a spus criticul.

A jonglat cu teatrul, cu televiziunea cu critica, a scris cărţi de modă, a lucrat pentru mari reviste de porfil din străinătate, iar în prezent este fashion director la revista de prestigiu GQ, editor şef la portalul online Fashion and Beauty.

„Moda a fost o pasiune dintotdeauna. Eu nici nu am bănuit vreodată că o să ajung în modă, dar cumva traiectoia mea profesională m-a adus aici şi mi-am dat seama că în momentul în care deja eram aici deja trecusem prin tot ce aveam nevoie ca să fac această meserie. Cred că diferenţa a fost faptul că aveam experienţa de atelier foarte puternică, alături de nişte oameni care ştiau meserie şi atunci când am intrat în zona de critica de modă, cel puţin, am comentat-o din punct de vedere a execuţiei unei idei. Nu m-a interesat niciodată show-ul în sine, nu m-a interesat fumul care iese din culise, nu m-a interesat castingul neapărat, dar atunci m-a interesat efectiv de unde a pornit şi unde a ajuns o idee. Este vorba de evoluţie, de traiectorie, pornesc de la ceva şi ajung la altceva", a spus Ovidiu Buta despre cariera sa profesională.

Ceea ce l-a ajutat cel mai mult, însă, şi l-a diferenţiat de restul, a fost puternicul simţ pentru estetic.

"Probabil că există o sensibilitate a mea care mă ajută să percep informaţiile puţin diferit faţă de cum le percep restul oamenilor şi într-adevăr am o abilitate pe care am avut-o dintodeauna, să pun lucrurile împreună , să trag concluzii".

Prezent fiind la Cluj să ţină un master class pe tema designerului care a schimbat faţa modei, Yves Saint Laurent, pentru studenţii de la UAD şi consumatorii de modă, ne-a lămurit cu privire la obsesia tot mai mare pentru designeri şi branduri care de abia acum se simte şi în România, după perioada comunistă.

„E aşa o agitaţie pe piaţă, se schimbă atât de multe de la o zi la alta în industria modei, iar românii sunt fascinaţi de nou şi când eşti fascinat de nou e greu să te uiţi puţin inapoi, să vezi ce se află în spatele acestei noutăţi şi mulţi de-abia acum îl descoperă pe Yves Saint Laurent", a explicat stilistul.

Pentru că suntem în febra TIFF-ului, pe final am obţinut de la Ovidiu Buta un sfat preţios legat de vestimentaţia pentru un astfel de festival.

"Mi se pare că este atmosfera atât de relaxată încât, cumva, dacă eşti în smoking şi nu este covor roşu, ar fi puţin prea ciudat. Gândeşte-te totuşi că sunt zeci de evenimente şi alergi de la un film la altul şi cred că e bine să te simţi comod, dar asta nu înseamnă şleampăt, că văd că e un cuvânt la modă în Cluj. Dacă lipseşte un covor roşu, fii cum eşti tu, daca îţi apare un covor roşu, fii cum îţi zice organizatorul", ne sfătuieşte el.

Ovidiu Buta a absolvit Facultatea de Teatru şi Film Bucureşti, secţia audio-vizual, a lucrat în atelierele unor designeri renumiţi de modă printre care şi Irina Schrotter, a organizat Bucharest Fashion Week, şi este autorul a două cărți despre modă, „Victima modei" (2006) și „Bărbatul și moda".

 

Comenteaza