Interacțiune socială în spații virtuale - noua realitate, posibilă în lumea digitală actuală

Interacțiune socială în spații virtuale - noua realitate, posibilă în lumea digitală actuală

În mod tradițional, oamenii au socializat față în față sau prin intermediul unor metode ajutătoare, dar care limitau mult posibilitatea de interacțiune - scrisori, telegrame, cărți poștale ilustrate.

În secolul al XX-lea, telefonia (mai întâi fixă, apoi mobilă) a revoluționat interacțiunea socială. 

Pentru prima dată, puteai să porți discuții complexe fără a te afla în același spațiu cu interlocutorul. Dialogul era însă limitat la partea audio, iar costurile nu erau de neglijat, până în urmă cu 10 - 20 de ani, când telefonia a devenit cu adevărat accesibilă din punct de vedere financiar.

Expansiunea internetului și toate soluțiile tehnologice cu rol de suport al mediului online au schimbat regulile socializării, trecând peste orice limită. De altfel, această interacțiune socială a fost mereu una dintre marile mize ale dezvoltării internetului. 

Oamenii au devenit utilizatori ai soluțiilor digitale în primul rând atrași fiind de variantele de divertisment si socializare. De la mIRC-ul, Hi5 și alte platforme care favorizau socializare în rețea, s-a ajuns la Facebook, YouTube, WhatsApp, Instagram, X (Twitter) și Tik Tok. 

Făcând primii pași în această zonă de interacțiune socială în spații virtuale, utilizatorii descoperă ulterior toate celelalte resurse pe care internetul le oferă. Așa se explică și popularitatea smartphone-urilor, care au reinventat telefoanele mobile, oferindu-le noi funcții, noi scopuri în utilizare. 

Chiar și cei mai puțin atrași de tehnologia digitală ajung astfel să accepte noua realitate a societății moderne. Apoi, pașii spre informare online, shopping online, chiar banking online sunt ușor de făcut, mișcări absolut firești în acest context.

Noile media, în lumea digitală

Internetul a schimbat mass-media pentru totdeauna. Rațiunea conținutului pe care publicul pur și simplu îl primește nu mai este de actualitate. Mass-media este acum interactivă, mesajele nu se mai trimit într-un singur sens, de la jurnaliști spre public, ci și invers, de la public spre formatorii de opinie. 

Aceștia din urmă au feed-back instant, nu așa cum se întâmpla în urmă cu câteva decenii în cazul presei scrise, radio sau TV. Online, mass-media doar dă tonul pentru dezbateri publice. În plus, oricine poate deveni jurnalist, tot ceea ce contează fiind capacitatea acestuia de a emite mesaje care captează audiență. Influencerii online sunt rezultatul publicului lor, mereu implicați în discuții online, interacțiune ridicată la cel mai înalt nivel posibil.

În lumea digitală este mai simplu decât oriunde să găsești oameni care îți împărtășesc hobby-urile. Nișele se pot dezvolta în comunități extrem de nuanțat. Nu mai vorbim spre exemplu de pasionați de sport în general, ci de pasionați de fotbal, baschet, handbal etc. 

Chiar și zone mai puțin active, de exemplu surfing sau schi nautic, sunt activate online în comunități sociale dedicate. Cel mai bun model în acest sens este cel al grupurilor de Facebook. 

Jocurile video au depășit de asemenea zona clasică de divertisment, chiar și aceea a tehnologiei incipiente din anii `80 - `90. Jocurile online nu doar că îți permit să ai adversari sau coechipieri de oriunde din lume, dar reprezintă de asemenea canale de socializare. 

Acest lucru este valabil și în cazul unor jocuri de pe platforme de gambling, precum online poker sau jocuri de cazino de tip ruletă, blackjack, baccarat. Farmecul jocului de poker ține până la urmă de acea confruntare psihologică din turneele live. Online, interacțiunea este diferită, însă nu poate fi exclusă, căci distracția este mai presus decât jocul pentru câștig. 

Vocea populară, mai puternică în comunitățile online

Grupurile de WhatsApp sunt astăzi obișnuite în orice micro-grup din societate - angajați ai aceleiași companii, studenți la aceeași facultate, chiar vecini care locuiesc în același bloc. Nu mai este nevoie neapărat de ședințe față în față, aproape totul se poate tranșa mai rapid și mai simplu pe internet.

Interacțiunea socială în spații virtuale aduce oamenilor putere chiar pentru a influența unele decizii în societate. Protestele clasice, stradale, nu au dispărut, însă în multe cazuri polemicile din mediul online au schimbat unele decizii ale oamenilor politici, ale administrației sau alte unor companii. Oamenii au astfel mai multă putere prin exprimarea liberă pe internet, ceea ce influențează în democrațiile dezvoltate chiar modul de funcționare a societății.

Etichete
Comenteaza