Dacă la Oltchim s-a putut, oare la „U” de ce nu se poate?

 Dacă la Oltchim  s-a putut, oare la „U” de ce nu se poate?
M-am uitat cu încântare la meciul de Liga Campionilor dintre Oltchim si Hypo Viena! De ce? În primul rând pentru ca îmi place handbalul, dar mai ales deorece aveam iniţial impresia că văd la televizor un „zombie”...adică un mort viu!

De ce ? Pentru că după încercarea de privatizare „gen Ana Maria Prodan" a combinatului Oltchim a lui DD (Dan Diaconescu - un amp a politicii din România), am fost convins că cea mai valoroasă echipă din istoria hanbalului feminin din România va dispărea...

Nu credeam că jucătoare precum Bulatovici, Barbosa sau alte vedete vor mai putea fi ţinute în ţară pe spatele unui combinat în „moarte clinică" ! Şi ce am văzut? Un joc excelent, plin de entuziasm şi talent, o victorie tonică, încântătoare! Dar ce s-a întâmplat, de fapt: un primar, Sorin Oprescu, şi-a dat seama că această echipă este un „tezaur naţional" pentru România, ţară care a ajuns să nu mai aibă modele, să nu mai aibă idoli. Şi să nu uităm că Sorin Oprescu care este independent politic (cel puţin teoretic ), nu mai este în campanie electorală, el fiind ales în acest an ca primar! Deci acest Oprescu a tras un semnal de alarmă pregătind o primă acţiune de salvare a Oltchimului (la handbal desigur, nu ca DD care vrea să salveze ţara de ciocoi) din fonduri colaterale ( era greu de crezut că putea face asta din fonduri ale primariei Bucureşti )! Pe calea deschisă de Oprescu au apărut alţi câţiva sponsori de calibru mai mic, dar fiecare ban contează...ca în final să apară concernul multinaţional Petrom (care sigur n-are nevoie de campanie electorală) ! Şi aşa s-a asigurat liniştea necesară Oltchimului pentru cucerirea trofeului râvnit de handbalul din România de atâţia ani!

De ce această introducere? Deoarece la scară mai mică, desigur, situaţia echipei de fotbal „U" Cluj mi se pare perfect similară, chiar dacă pe plan local! „U" este un brand cu istorie de zeci de ani, este un simbol pe lângă care au crescut multe generaţii din Cluj, este un nume care nu are voie să moară! Mulţi zic că numele, brandul şi palmaresul sunt la primărie. Şi ce??? Şi ce, dacă pe nimeni nu interesează de fapt cu adevărat soarta echipei ...poate doar pe suporteri care însă în afară de faptul că strigă în piaţa publică ce pot să facă? Se pare că degeaba se aşteaptă să vina cineva să preia echipa, deoarece niciun om de afaceri pe vremuri de criză nu bagă bani în afaceri care nu scot profit cel puţin pe termen mediu (să nu uităm marile datorii şi lipsa unui lot competitiv)! Şi vine întrebarea, ce-i de făcut?

Eu zic că se uită cu prea mare uşurinţă existenţa în Cluj a doua universităţi gigant, ca putere şi cifră de afaceri remarcabilă: UBB si Universitatea Tehnică! Aceste societăţi comerciale de fapt, sunt extrem de puternice financiar, dar şi extrem de bine chibzuite! Aici ar trebui autorităţile locale să acţioneze pentru salvarea echipei, să caute posibilităţi de redare a „Universităţii Cluj" către universităţi, să lase poveştile de genul „căutăm investitori"! Până la alegeri probabil... după aia Dumnezeu cu mila. Nu ştiu cum s-ar putea scăpa de datoriile cu care n-o să preia nimeni echipa. Poate o soluţie ar fi convertirea lor în acţiuni către persoane fizice şi juridice, cu reeşalonarea pasivelor către stat pe termen lung? Nu ştiu! Dar dacă echipa Olchim Rm. Vâlcea a fost salvată (alocându-se bani cam cât are nevoie şi „U" pentru a scăpa de datorii) la Cluj de ce nu se poate face acelaşi lucru? Desigur este simplu de vorbit, de aruncat cu păreri obiective sau subiective, dar modelul Oltchim este cel mai bun exemplu că se poate! Şi universităţile dacă vreau, POT ! Dar nu ele trebuie să facă primul pas, nu ele au adus la Cluj investitori ca Buşcă , „Limoniu" sau Ana Maria Prodan...7

PS
„U" Jolidon a făcut un meci extraordinar la Ljubljana, deşi este susţinută de un sponsor generos, dar aflat şi el în dificultăţi financiare din cauza crizei ...deci totuşi se poate dacă ai bunăvoinţă şi un pic de pricepere în management...

 

Comenteaza