COLŢUL JURIDIC Vreţi să acordaţi o sponsorizare? Ce trebuie să ştiţi fiscal şi legal

COLŢUL JURIDIC Vreţi să acordaţi o sponsorizare? Ce trebuie să ştiţi fiscal şi legal
Imaginaţi-vă situaţia, destul de probabilă, în care conducerea firmei ia decizia să facă o sponsorizare.

Poate că doreşte obţinerea anumitor deduceri la plata impozitului pe profit, poate că doreşte îmbunătăţirea imaginii publice a firmei. Nu vă interesează motivaţiile care stau la baza acestei decizii.
 
Pe dvs., contabilul, vă interesează doar că nişte bani ies din firma şi că mişcarea lor trebuie înregistrată corect, în deplină concordanţă cu prevederile legii nr. 32/1994 şi ale Codului Fiscal. Pentru dvs., cheltuiala cu respectiva sponsorizare este o cheltuială ca oricare alta.
 
* Ştiţi să gestionaţi corect, din punct de vedere contabil, o sponsorizare?
* Ştiţi exact în ce proporţie cheltuiala respectivă este deductibilă?
* Ştiţi care sunt sponsorizările interzise?
 
În practică, sponsorizarea se dovedeşte a fi o chestiune extrem de sensibilă şi aceasta în primul rând datorită faptului că ea diminuează impozitul pe profit datorat. Astfel, cheltuiala cu sponsorizarea este deductibilă la calculul impozitului pe profit, cu două condiţii:
 
a) să fie în limita a 3‰ din cifra de afaceri
b) să nu depăşească 20% din impozitul pe profit datorat
 
Sensibilităţile sunt, însă, mult mai multe şi toate vă pot afecta corectitudinea înregistrărilor contabile şi, implicit, vă pot crea necazuri cu fiscul.
 
În temeiul legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu cele ale titlului II – impozitul pe profit din legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, oamenii de afaceri/firmele ar putea redirecţiona 20% respectiv 3 la mie din impozitul pe profitul datorat statului.
 
20% din impozitul pe profit al companiilor poate fi redirecţionat pentru cauzele nobile. Pentru a putea fi dedusă din impozitul pe profit aferent anului fiscal 2012, suma redirecţionată nu poate fi mai mare de 3 la mie din cifra de afaceri, iar plăţile trebuie făcute până la 31 decembrie.
 
Acelaşi lucru se aplică pentru un contract de sponsorizare semnat în oricare din lunile: martie, iunie, septembrie. Astfel, suma transferată în oricare din lunile amintite se recuperează în luna imediat următoare, scăzându-se din suma care trebuia plătită în mod normal la stat.
 
Procedura prin care firmele pot redirecţiona o parte din impozitul lor pe profit constă în semnarea unui contract de sponsorizare cu organizaţia nonguvernamentală care reprezintă cauza pe care managerii şi antreprenorii vor să o susţină. 

Marius COLTUC

Cabinet de avocat Coltuc

Comenteaza