Celebrul telescop spaţial Arecibo din Puerto Rico va fi dezafectat

| Foto: Mark Williamson, via physicsworld.com

Fundaţia Naţională pentru Ştiinţă din Statele Unite a anunţat joi că va închide telescopul de mari dimensiuni de la Observatorul Arecibo din Puerto Rico, punând capăt astfel unei perioade de 57 de ani de descoperiri astronomice, după ce instalaţia fost avariată în urma a două accidente produse în ultimele luni.

Operaţiunile din cadrul observatorului, unul dintre cele mai mari din lume, au fost sistate în luna august atunci când unul dintre cablurile de suport s-a desprins din articulaţie, prăbuşindu-se şi provocând o spărtură lungă de 30 de metri în discul reflectorizant cu un diametru de 300 de metri, informează Reuters, citat de Agerpres.

Un alt cablu s-a rupt la începutul acestei luni, provocând o nouă spărtură în disc şi avariind cablurile din apropiere, inginerii făcând eforturi pentru a pune la cale un plan în scopul conservării structurii avariate.

''NSF a ajuns la concluzia că această avarie recentă la telescopul de 305 metri nu poate fi soluţionată fără riscuri în ceea ce priveşte vieţile şi siguranţa muncitorilor şi angajaţilor'', a precizat joi Sean Jones, director adjunct în cadrul Directoratului de Ştiinţe Matematice şi Fizice de la NSF.

''NSF a decis să demareze procesul de planificare a unei dezafectări controlate a telescopului cu un diametru de 305 metri'', a spus Jones.

Inginerii nu au stabilit până în prezent cauza desprinderii iniţiale a cablului, a precizat un purtător de cuvânt din partea NSF.

Panoul reflectorizant masiv al observatorului şi structura de 900 de tone care atârnă la 137 de metri deasupra acestuia, aflate în pădurea tropicală umedă din regiunea Arecibo, Puerto Rico, a fost utilizat de oameni de ştiinţă şi de astronomi din diferite părţi ale lumii timp de decenii pentru a analiza planete îndepărtate, pentru a descoperi asteroizi potenţial periculoşi şi a vâna semne de viaţă extraterestră.

Telescopul a jucat un rol important în detectarea în 1999 a asteroidului Bennu care a trecut la mică distanţă de Terra, după care NASA a putut să trimită o sondă-robot pentru a colecta primele mostre de praf de pe suprafaţa unui asteroid şi a le aduce în cele din urmă pe Terra două decenii mai târziu.

O firmă de inginerie contractată de Universitatea Central Florida, care administrează observatorul în numele NSF pentru un contract pe cinci ani în valoare de 20 de milioane de dolari, a conchis într-un raport către universitate săptămâna trecută ''că dacă un alt cablu principal se rupe, va fi urmat la scurt timp de prăbuşirea catastrofală a întregii structuri''.

Invocând temeri de securitate, compania a exclus orice efort de a repara observatorul şi a recomandat demolarea sa controlată.