Uber şi Taxify, interzise de AZI în România!

Uber şi Taxify, interzise de AZI în România!

Probleme pentru Uber și Taxify. Cele două servicii de taximetrie vor fi nevoite să-și restrângă semnificativ activitatea, începând cu ziua de joi, 16 mai, de îndată ce va intra în vigoare „ordonanța taximetriștilor”. În aceste condiții, românii vor întâmpina serioase dificultăți în privința utilizării mijloacelor de transport alternative.

Amintim că Guvernul României a adoptat, în 29 martie, ordonanţa de urgenţă pentru modificarea legii nr. 38/2003 care reglementează transportul în regim de taxi şi de închiriere, printre altele eliminând din lege expresia "în mod repetat". Decizia venea ca urmare a protestelor repetate ale taximetriştilor, care s-au strâns în faţa guvernului cerând să fie reglementată activitatea de ridesharing.

Protestatarii acuzau că în România ar fi peste 100.000 de persoane neautorizate care practică ride-sharing. În urma modificărilor, a fost eliminată sintagma „în mod repetat” din legea 38/2003, astfel încât „sancţiunea să fie aplicabilă atât persoanelor fizice, cât şi persoanelor juridice pentru efectuarea de transport public în mod ilegal”.

"Am adoptat o OUG îndelung dezbătută în spaţiul public, care modifică legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere. Am operat două modificări, am transferat atribuţiile privind organizarea şi efectuarea transportului în regim de închiriere de la autorităţile admininstraţiei publice locale la Autoritatea Rutieră Română. Această modificare a stat în transparenţă decizională timp de 10 zile, inclusiv autorităţile locale au fost de acord şi n-au ridicat observaţii vizavi de acest punct.

A doua modificare pe care am operat-o, am eliminat expresia «în mod repetat», astfel încât sancţiunea să fie aplicabilă atât persoanelor fizice cât şi persoanelor juridice pentru efectuarea de transport public în mod ilegal", a explicat la acea vreme Daniel Suciu, viceprim-ministru şi ministrul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice.

Printre modificări:

Articolul II
(1) Autoritatea Rutieră Română (ARR) exercita atributiile ce revin potrivit legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere, cu modificările și completările ulterioare, autorităților administrației publice locale, respectiv Consiliului General al Municipiului București, referitoare la autorizarea și la efectuarea transportului în regim de închiriere.

(2) În realizarea atribuțiilor prevăzute la alin. (1), ARR este autoritate de autorizare. 

Dispar Uber şi Taxify?

Reprezentanţii Uber şi Taxify spun că aplicaţiile nu pot fi închise, dar va rămâne la latitudinea şoferilor dacă mai ies sau nu pe traseu.

„Aplicaţiile nu se pot închide, pentru că ele operează la nivel mondial”, a declarat pentru Mediafax Cătălin Codreanu, preşedintele Coaliţiei pentru Economia Digitală, ce reprezintă companiile Uber şi Bolt (Taxify). Însă acesta admite că rămâne la latitudinea şoferilor dacă vor mai onora comenzile.

„Pe piaţa din România este posibil să existe o îngreunare pentru clienţi în a găsi o maşină pentru că va rămâne la latitudinea şoferilor dacă mai ies sau nu pe traseu, pentru că, în lipsa unei reglementări a pieţei de ride-sharing, sancţiunile poliţiei vor fi mult mai uşor de aplicat şi drastice, cum ar fi ridicarea plăcuţelor de înmatriculare sau a talonului pe o perioadă de șase luni.

Asta se va traduce în timpi foarte mari de aşteptare pentru clienţi şi o aglomerare a Bucureştiului, pentru că oamenii vor apela la maşina personală. Există demersuri făcute chiar din momentul modificării legii taximetriei, la sfârşitul lui martie, doar că acestea sunt rezultatele.

Noi în continuare dorim să avem o lege care să reglementeze activitatea, astfel încât să ştim la ce să ne raportăm, care sunt autorităţile care să ne reglementeze, care să fie documentele de care au nevoie şoferii, ne dorim o legislaţie specifică zonei de ride-sharing”, a mai spus Cătălin Codreanu.

Potrivit datelor apărute în spaţiul public, zeci de mii de şoferi folosesc aplicaţiile online de ride-sharing, iar numărul clienţilor se ridică la două milioane.

Taximetriștii l-au interzis, dar Uber a găsit o soluție prin care să funcționeze la Cluj

Conform deciziei Curţii de Apel Cluj, în dosarul deschis de Asociația Taximetristilor Cluj, Uber nu mai putea funcţiona în Cluj-Napoca, din 25 aprilie 2019.

Poziţia oficială a Uber

„Decizia este dezamăgitoare, însă dorim să-i asigurăm pe pasagerii și pe șoferii parteneri care se bazează pe Uber în Cluj că aplicația poate continua să funcționeze. Între timp, am schimbat modul în care operăm, iar în prezent lucrăm doar cu operatori de transport autorizați. Multe țări din UE au reglementat serviciile de ride-sharing precum Uber, oferind astfel mai multe opțiuni de mobilitate cetățenilor lor. Avem încredere că România se va alătura în curând acestui trend”, au declarat oficialii Uber.  

Date de context:

O primă analiză a deciziei Curții de Apel arată că parte a acțiunilor cerute de reclamanți au fost respinse și că serviciul Uber NU este interzis în Cluj. Cu toate acestea, se pare că decizia a dispus încetarea activităților de suport direct pentru șoferii parteneri oferite de către Uber Systems România în Cluj.

Comenteaza