Restructurare în liceele clujene: realul şi umanul vor fi despărţite

Restructurare în liceele clujene: realul şi umanul vor fi despărţite
Valentin Cuibus, şeful Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Cluj, pregăteşte o restructurare a sistemului de învăţământ clujean. Primele vizate sunt liceele.

Liceele clujene ar putea fi restructurate începând din anul şcolar viitor de Inspectoratul Şcolar Judeţean (ISJ) Cluj. Astfel, conducerea ISJ consideră că liceele ar trebui clasificate ca licee de profil real, uman sau tehnic, iar acestea nu vor mai avea voie să înfiinţeze clase de alte profiluri decât cel al instituţiei de învăţământ. Practic, în liceele de uman vor exista numai clase de filologie, iar în cele de real numai clase de matematică-informatică sau ştiinţe.

„Vreau ca liceele de profil real să fie de real, să nu mai avem şi clase de uman acolo. La un liceu de profil uman să nu mai fie amestecate şi clase de matematică-informatică, de ştiinţe ale naturii, ci să existe clase de filologie", a declarat Valentin Cuibus, inspectorul şcolar general al ISJ Cluj. El crede că o astfel de măsură ar ajuta la crearea unui sistem de învăţământ mai bun la nivelul judeţului. „Directorii nu vor fi foarte fericiţi pentru că vor să aibă copii în şcolile de centru şi părinţi, dar nu poţi pregăti elevi şi pe zona tehnică, pe cea de real, de uman şi de ştiinţe în aceeaşi şcoală. Nu se poate să le faci pe toate bine", este de părere Cuibus. Pentru ca măsura să poată fi luată, el va avea săptămâna viitoare o discuţie cu Consiliul Consultativ al Directorilor de şcoli, urmând ca apoi să se întâlnească cu parlamentarii de Cluj şi cu autorităţile locale. O altă etapă a restructurării liceelor va consta într-un proiect care va fi postat pe site-ul ISJ Cluj, urmând ca părinţii, profesorii sau autorităţile să îşi expună părerile vizavi de el sau să aibă propuneri. „De anul viitor vom avea licee de uman, de real, de profil tehnic. Asta e varianta pe care urmează să o lansăm Consiliului Consultativ al Directorilor, parlamentarilor şi autorităţilor locale. Vrem să postăm propunerea pe site şi să îşi spună şi părinţii părerea", a explicat Cuibus. El crede că în Cluj-Napoca va fi uşor să se realizeze o separare a liceelor în funcţie de profil. „În Turda avem cinci licee şi se pot despărţi lucrurile, la fel şi la Dej unde sunt două licee teoretice şi două tehnice. La Huedin şi la Gherla va fi o problemă pentru că acolo există câte un liceu teoretic şi un grup şcolar. În general, discuţia se pune la nivelul Clujului unde învaţă 70% dintre elevi", a apreciat Cuibus. Totodată, restructarea şcolilor presupune şi reînfiinţarea şcolilor profesionale în concordanţă cu piaţa muncii.

Directorii liceelor clujene încă nu ştiu cum să privească propunea ISJ Cluj, având în vedere că de măsură ar fi afectaţi atât elevii, cât şi profesorii angajaţi în cadrul unităţilor de învăţământ. Marinela Zamfir, directoarea Liceului Teoretic „Nicolae Bălcescu", crede că o astfel de schimbare ar afecta atât profesorii, cât şi elevii şi părinţii. „E o modificare majoră, care implică încadrarea profesorilor, trebuie văzut dacă legea permite acest lucru. Sunt mai mulţi factori implicaţi. Trebuie avute în vedere toate aspectele, profesori, părinţi, elevi şi mediul economic", a spus Zamfir. Liceul pe care îl conduce are în acest an şcolar patru clase a noua de filologie, ştiinţele naturii şi matematică-informatică. „Sunt profesori specializaţi, care predau disciplinele respective. Noi n-am avut probleme cu partea de uman, pentru că elevii de la filologie au avut rezultate", a adăugat directoarea Liceului „Bălcescu". Laura Ungureanu, directoarea Liceului Teoretic „Lucian Blaga", este mulţumită de cum funcţionează clasele de uman şi real în aceeaşi instituţie de învăţământ. „Noi avem clase de real şi de uman şi supravieţuiesc foarte bine împreună. De exemplu, un copil care este la o clasă de real şi nu are aptitudini în acest domeniu, se poate transfera la clasa de uman fără să părăsească mediul în care a studiat până acum. Dacă ai profesori buni, nu văd de ce nu ai putea face şcoală", a explicat Ungureanu. Ea aşteaptă ca şeful ISJ să îşi expună argumentele cu privire la restructurare într-o şedinţă cu directorii unităţilor de învăţământ.

Inspecţii inopinate la şcoli

Una dintre măsurile pe care şeful ISJ Cluj le-a luat pentru a verifica şcolile clujene se referă la inspecţiile şcolare. Astfel, dacă până în prezent, profesorii şi directorii de şcoli ştiau dinainte în ce zi va avea loc o inspecţie la o unitate de învăţământ, ei vor fi luaţi prin surprindere de angajaţii ISJ care le vor verifica activitatea. „Am schimbat sistemul de control. Inspectorii primesc seara tematica de control, iar dimineaţa primesc un plic cu şcolile pe care trebuie să le verifice. Ieri (miercuri-n.red) a fost prima zi în care s-a procedat în acest fel. Microbuzul a luat inspectorii şi a lăsat câte doi la fiecare şcoală din comune. Miercuri, 12 inspectori şcolari au fost în zona Turda", a explicat Cuibus. Practic, angajaţii ISJ Cluj au verificat modul cum se desfăşoară orele la clasa pregătitoare, dacă şcolile au mobilierul, dacă există personal didactic încadrat, măsurile luate pentru pregătirile elevilor de clasa a VIII-a la matematică şi română. Totodată, s-a verificat şi orarul întocmit de şcoli, dar şi dacă există probleme privind posturile didactice şi auxiliare.

 

Comenteaza