Renault şi Bosch, “clienţii” unui proiect-premieră la Cluj

Renault şi Bosch, “clienţii” unui proiect-premieră la Cluj
Deşi a fost inaugurat recent, un proiect al UTCN de măsurare a diverşilor parametri ai combustibililor a stârnit deja interesul unor companii importante.

Laboratorul de testare, cercetare şi certificare a motoarelor cu ardere internă ce funţionează cu biocombustibili Testocel este unic în această parte a Europei, iar testele sunt omologate internaţional. Oficial, proiectul a durat doi ani, însă la baza realizării lui au stat eforturi care au început cu mulţi timp în urmă.

"În 2003 eram şef de catedră, şi un tânăr colaborator mi-a adus o revistă străină, albastră, în care era prezentat un motor interesant", a relatat Nicolae Burnete, decanul Facultăţii de Mecanică din cadrul Universităţii Tehnice din Cluj-Napoca (UTCN) şi directorul proiectului. Au urmat apoi alte proiecte din care s-au strâns fonduri ce au permis achiziţionarea acelui motor, în valoare de 280.000 de euro. "Cât patru Mercedesuri. Însă acest motor poate funcţiona cât patru motoare. L-am cumpărat din Austria, la comandă specială. Se poate schimba în câteva ore din motor pe benzină în motor pe motorină. Poţi schimba din motor cu injecţie directă în motor cu injecţie indirectă. Se poate filma în interior tot ce se întâmplă, chiar dacă sunt temperaturi de 2.000 de grade Celsius", a explicat specialistul de la UTCN. Următorul pas a fost întocmirea proiectului cofinanţat prin Fondul European de Dezvoltare Regională care le-a adus fonduri de peste 2 milioane de euro. În total, proiectul însumează aproximativ 3,5 milioane de euro.

Echipa care a pus pe roate proiectul este compusă din 10 persoane, tineri instruiţi în ţară şi în Austria, absolvenţi de doctorat. Cu toţii au participat la stagii de pregătire la compania AVL List din Austria, un mare constructor de aparatură de cercetare la nivel mondial, de unde au primit certificate de competenţă. Documentele le-au fost înmânate de rectorul UTCN, Radu Munteanu, la ceremonia de inaugurare a proiectului. Toată aparatura din laborator are certificare de calitate austriacă TUV.

Laboratorul cuprinde o cameră de pregătire, o cameră de testare, o cameră de control perfect securizată, o cameră de combustibil în care automat din calculator se prepară orice reţetă. Mai este o cameră de frig, unde se încearcă motoarele la temperaturi de 20-30 de grade Celsius. Proiectul mai cuprinde o întreagă uzină pentru condiţionarea mediului ambiant, amplasată pe clădire. O primă utilitate a laboratorului este cea de cercetare. "Toate companiile care vând combustibili trebuie să-i şi testeze, să repecte anumite standarde. Putem testa orice combustibili noi. Putem certifica motoare, după ce valorificăm dacă pot corespunde standardelor în vigoare. Pe motor putem interveni în partea de management, să schimbăm parametrii de funcţionare a motorului în funcţie de combustilibil utilizat. Îl putem face să funcţioneze cu orice combustibil", a explicat Burnete.

De asemenea, în acest laborator se poate face testarea motoarelor în regim stabilizat, în regim intermitent, măsurare continuă pentru 15 poluanţi, măsurare continuă a consumului de combustibili, a tuturor parametrilor funcţionali ai motorului. Aparatura mai permite vizualizarea tuturor fenomenelor din camera de ardere, a temperaturilor din interiorul motorului, pentru a stabili dacă mai are emisii poluante. "Putem testa inclusiv utilizarea hidrogenului în laborator", a punctat decanul de la Mecanică. "Eu sper ca în acest laborator să apară surse noi de energie. Pentru următorii 15-20 de ani sunt convins că motoarele cu ardere internă vor asigura deplasarea automobilelor şi trebuie să ne îndreptăm spre un alt fel de combustibil", a apreciat Nicolae Burnete.

Asigurarea de testări diverselor companii şi structuri ar trebuie să aducă venituri UTCN şi se doreşte ca laboratorul să devină accesibil şi pentru studenţii de la doctorat şi masterat pentru ca ei să poată concura cu oricine din afara ţării.

"Am fost contactaţi deja de companii, în special de majoritatea producătorilor de combustibili, Bosch a fost de câteva ori şi Renault. Unele dintre rezultatele cercetărilor vor fi secrete, iar altele vor fi făcute publice la manifestări ştiinţifice şi prin lucrări ale membrilor echipei de lucru. Totul e contra cost, folosim consumabile foarte scumpe", a precizat directorul proiectului.

Laboratorul politehniştilor clujeni ar putea fi util constructorilor de autovehicole, unor structuri ca Registrul Auto Român sau Autoritatea Rutieră Română în situaţii litigioase pe care le au cu diverşi participanţi la traficul rutier, la fel şi poliţiei. De asemenea, ar putea fi folositor în industria chimică.

"Am avut oferte să rămân în străinătate, la firma la care am făcut stagiul, însă am decis să rămân aici, la Cluj, să ajut ca generaţiile de studenţi de acum să înveţe la standardele de afară", a declarat Mihai Someşan, unul dintre tinerii membri ai echipei. "La AVL erau deja incluse motoare de Formula 1 şi sunt într-o continuă dezvoltare. Am primit şi eu oferte de job acolo, mai sunt încă valabile, însă am decis să rămân ca să văd ce se întâmplă cu laboratorul acesta", a mărturisit Dan Moldovan, alt absolvent de doctorat din echipa proiectului.

Combustibil din ulei de la McDonalds

Chiar în locul unde a fost amplasată o parte din tehnologia Testocel au fost puse bazele unui proiect de cercetare în care s-a reuşit producerea de combustibil din uleiuri arse de la McDonalds, patiserii sau ateliere auto. "Am adus ulei de la o plăcintărie din Turda şi de la fast food-uri, de mirosea în laborator ca la restaurant. Luăm uleiul ars, îl filtrăm, îi reducem aciditatea şi îl transformăm în combustibil. Poate pune în mişcare motoarele Diesel. Procedeul ar putea fi aplicat şi la scară largă, în industrie, dacă ar fi cineva din domeniu interesat. Noi am plecat din dorinţa de a recicla materialele uzate", a explicat decanul Facultăţii de Mecanică din cadrul UTCN.

 

 

Etichete
Comenteaza