Proces cu miză de 15 milioane de lei. Primăria Turda vrea să plătească o despăgubire cu banii altora

Proces cu miză de 15 milioane de lei. Primăria Turda vrea să plătească o despăgubire cu banii altora
Primăria Turda a fost chemată în instanţă de o companie de transport de persoane, care îi cere o sumă semnificativă drept despăgubire.

O speţă extrem de interesantă se judecă la Secţia mixtă de contencios administrativ şi fiscal, de conflicte de muncă si asigurări sociale a Tribunalului Cluj. Societatea de Transport Public (STP) Alba, punctul de lucru Turda, a chemat în judecată Primăria municipiului Turda, cerând despăgubiri pentru faptul că aceasta a permis ca, prin concurenţă neloială, cursele companiei Tours Claus (membră a Alis Grup) să prejudicieze societatea cu sume importante de bani. Concret, este vorba despre faptul că autobuzele Alis opreau şi în staţiile STP, deşi nu ar fi avut acest drept din punct de vedere legal, şi „furau" călătorii.

15

milioane de lei este suma pe care STP o solicită în instanţă, drept despăgubiri

În acest proces, avocaţii primăriei au chemat în garanţie societatea Tours Claus cu toată suma cerută de STP. Adică, dacă municipalitatea pierde procesul, despăgubirea ar urma să fie plătită în totalitate, speră apărătorii municipalităţii, de către Tours Claus.

Avocat: „STP are o parte de adevăr, sunt şi fotografii, şi bilete"

Farmecul acestei speţe este dat de faptul că Primăria Turda a părut că tolerează transportul paralel făcut de ani buni în municipiu de Tours Claus. Asta deşi legea nu permite concurenţa pe traseele câştigate prin licitaţie de o societate de transport, în cazul de faţă STP. Într-o declaraţie dată pentru ZIUA de CLUJ, în aprilie 2015, când STP anunţase că renunţă să mai presteze serviciul local de transport în semn de protest şi că va concedia toţi angajaţii, directorul de la Turda al societăţii, Dan Robert Mostecky, afirma că se pierd 90.000 de lei lunar din cauza curselor Alis. Prin chemarea în garanţie a Tours Claus, primăria pare că îşi acceptă vina şi că singura sa preocupare este să plătească altcineva despăgubirile.

„Cauza este foarte complexă, are o mie de chestii. Simplist vorbind, există, cum să vă spun, o parte de adevăr în solicitarea STP. Adică Tours Claus, care face nişte transporturi private, mai opreşte cu tupeu şi în staţiile ălorlalţi, că staţiile sunt apropiate, şi le ia călătorii. Lucru care ce să facă municipiul Turda?

De câte ori o fost semnalaţi i-o amendat, o făcut tot ce s-o putut. STP are o parte de adevăr, sunt şi fotografii, şi bilete. Pe Tours Claus i-am chemat în garanţie pentru că dacă instanţa decide că autorităţile din Turda au vreo culpă pentru situaţia asta, să fie foarte clar că vinovatul este Tours Claus", a spus avocatul primăriei, Ovidiu Podaru, de la SCA Podaru, Buciuman şi Asociaţii.

Tudor Ştefănie, primarul municipiului Turda, a explicat că aşteaptă ca suma cerută de STP în instanţă să fie susţinută şi de o expertiză. „În procesul respectiv este acuzat şi Tours Claus, pentru că ar fi luat din clienţii STP. Aşteptăm hotărâri judecătoreşti definitive.

Sigur, dânşii spun ceva de genul că a fost concurenţă neloială, noi ne-am apărat cu argumentele noastre. Trebuie să se facă o expertiză la sume, am înţeles că au angajat un expert autorizat şi vom vedea pe ce îşi bazează argumentarea către eventualele obligaţii de plată pe care le-am avea la ei", a spus Ştefănie.

„Nu pot să zică ‘bă, tu pe zi mi-ai luat 10 călători, trebuie să îmi dai 15 lei', că nu au cum"

Patronul Tours Claus, Liviu Jişa, este convins că nu va trebui să scoată niciun ban din buzunar în această speţă. În plus, acesta a afirmat că licitaţia pentru transportul local din Turda ar trebui să constituie obiectul unui dosar penal.

„Vor să îşi trimită în altă parte problemele lor din primărie, dar nu cred că au şanse. Ce vor ei se poate face tehnic, dar ca să şi reuşească este greu, nu se ajunge acolo. Este o chestie generalistă ce le-o cerut ăia (STP, n. red.), nu pot demonstra nimic. O făcut ei calcule că din cauza noastră au pierdut o parte din venituri, dar e o chestie generalistă, toate băgate într-o oală. Nu pot să zică ‘bă, tu pe zi mi-ai luat 10 călători, trebuie să îmi dai 15 lei', că nu au cum.

Aici problema este alta. Nu ştiu de ce nu se pune în mişcare un dosar penal pentru licitaţia pentru traseele din Turda. Primăria e de vină acolo şi nu vor să scoată în evidenţă. A fost o licitaţie publică la care câştigătorul s-a retras, adică noi, şi nu s-a reluat de la zero licitaţia, aşa cum cere legea achiziţiilor publice. S-a dat transportul fără nicio licitaţie. E ceva penal acolo", a spus Jişa.

Licitaţia pentru transportul de la Turda a avut loc în 2009 şi nu a fost prea liniştită. Tours Claus a câştigat atunci licitaţia, iar STP, aflată pe locul al doilea, a contestat la Comisia Naţională de Soluţionare a Contestaţiilor. CNSC a dat dreptate primăriei, iar STP s-a adresat instanţei.

Înainte de primul termen din proces, Tours Claus a trimis o scrisoare prin care a afirmat că nu îndeplineşte cerinţele din caietul de sarcini şi că se retrage. Municipalitatea din Turda a trecut la semnarea contractului cu STP, care a intrat în vigoare în 2 aprilie 2010 şi are o durată de şase ani, aşa că expiră la primăvară.

Alis „își face de cap ca un lup flămând într-un sat fără câini"

Directorul STP Turda, Dan Robert Mostecky, spune că tot ceea ce s-a întâmplat nu este vina Tours Claus, ci a Primăriei Turda, care ar fi avut mecanismele să intervină. „Ne-am opus vis-a-vis de chemarea în garanție a firmei SC Tours Claus SRL, deoarece considerăm că este culpă exclusivă a autorităţilor locale modul în care au gestionat serviciul de transport public local.

Paguba STP nu este cauzată doar de concurența neloială (unde primăria are obligația să ne garanteze exclusivitatea și are mecanisme să intervină), ci și de modul în care a fost dimensionat transportul și de dotările solicitate prin documentația de licitație, pentru că ei practic nu au știut dacă își permit sau nu transportul care-l cer; de neplata gratuităţilor acordate de către consiliul local, la valoarea la care plătește restul populației sau de neacordarea compensației care este obligatoriu să fie plătită așa cum reglementează legislația națională și europeană.

Chemarea în garanție cred că e o măsură disperată de aruncare a culpei în sarcina altuia. Firma incriminată a fost cea care a primit inițial acest contract, deși nu deținea parcul auto necesar prestării serviciului, și a fost sprijinită cu stații alocate cu generozitate de către CL Turda de fiecare dată când a solicitat acest lucru.

Până la urmă, operatorul de transport, din cauza dezinteresului sau chiar complicității autorităţilor, își face de cap ca un lup flămând într-un sat fără câini sau cu câini prietenoși", a spus Mostecky.

Următorul termen în acest proces va avea loc în 23 martie.

Citeşte şi: Licitaţii cu „scamatorii" în transportul judeţean. Cum dispar cuvinte cheie din caietele de sarcini

Comenteaza