Poveţe de la malul mării: Constanța, un Cluj ratat

Poveţe de la malul mării: Constanța, un Cluj ratat
Constanța poate fi Cluj și mai mult decât atât, dar cei care conduc administrația orașului trebuie să dorească și să poată să facă acest lucru. Deocamdată, practica demonstrează contrariul, scrie Cristian Hagi în România Liberă.

Cu un ton care trăda mândrie și chiar puțină emoție, primarul PSD al Constanței, Decebal Făgădău, anunța, acum câteva luni, că orașul va avea un festival de tip Untold, dar mai mare ca Untold. Ca în Cluj. Festivalul epigon se dorește a deveni chiar mai mare decât originalul, în scurt timp. Zis și făcut. În ciuda multelor nereguli și disfuncționalități, evenimentul a avut loc în ime­diata apropiere a Portului Tomis, închiriat de apropiații lui Radu Mazăre cu puțin peste 2.600 de euro pe lună.

Primarul PSD al Constanței nu face rău că se raportează la Cluj și nici că folosește, cu copy-paste, unele proiecte dezvoltate acolo. Uneori, plagiatul în administrație este bun. Problema este că, în viața reală, sistemul copy-paste nu funcționează. Untold-ul de Cluj se organizează în mare parte pe stadion și în Sala Polivalentă, Untold-ul de Constanța pe o plajă reabilitată cu fonduri europene, unde nu se pot desfășura activități comerciale. Constanța are un stadion care este aproape o ruină, spre deosebire de Cluj, unde s-a investit într-o arenă modernă. Sala Polivalentă din Constanța este numai la stadiul de proiect, iar cele mai recente declarații ale guvernanților nu dau mari speranțe că va fi construită vreodată.

Constanța vrea să ajungă la nivelul Clujului, dar a pus căruța înaintea boilor. Un festival de tip Untold este binevenit, să nu ne înțelegem greșit. Ar trebui făcut însă cum trebuie și unde trebuie, nu închis jumătate de oraș. Trebuie să o recunoaștem, Constanța nu are infrastructura necesară pentru astfel de evenimente. Clujul nu a ajuns însă ceea ce este în urma Untold-ului.

Înainte de a se ocupa însă de astfel de concerte, primarul Decebal Făgădău are multe alte lucruri de făcut, pe care omologul său din Transilvania le-a dus la capăt (deși sunt convins că și acolo mai e mult de muncă).

Constanța este un oraș încremenit în proiecte, un oraș în care singurele realizări din acest an riscă să rămână concertele, organizate cu bani pu­blici și privați. Un oraș în care preocuparea pentru distracție a luat de mult locul celei pentru investiția în infrastructură și în îmbunătățirea calității vieții. Dacă tot se uită spre primarul din Cluj, pe care fostul șef al lui Decebal Făgădău, Radu Mazăre, îl terfelea de câte ori avea ocazia, edilul din Constanța ar putea să învețe și să aplice câteva din lucrurile care se întâmplă acolo.

Constanța are nevoie ca transportul în comun să devină nu atractiv, ci măcar utilizabil (acum, nici primarul nu-și lasă familia să meargă cu autobuzele din Constanța). Orașul se împrumută cu circa 100 de milioane de euro pentru achiziția de mijloace de transport în comun, autobuze. Clujul a cumpărat anul trecut 20 de troleibuze, mijloace de transport ecologice, și a înființat o bandă dedicată transportului în comun. La capitolul acesta orașul este depășit chiar și de Galați, unde parcul auto a fost reabilitat cu fonduri europene nerambursabile. Până atunci, în Constanța au fost prelungite avizele pentru maxi-taxi, una din cele mai controversate afaceri moștenite din vremea fostului șef al lui Decebal Făgădău, tot la Radu Mazăre mă refer. Despre benzi dedicate sau piste de biciclete nici nu poate fi vorba. Singura pistă urbană din oraș e un ciot construit în campanie.

Articolul de opinie integral AICI. 

Comenteaza