Ghid “anti-ţeapă” pentru abonaţii de telefonie
- Scris de Nicoleta Nap
- 30 Iul 2012, 23:12
- Eveniment
- Ascultă știrea

Campania, desfăşurată pe site-ul companiei, dar şi prin trimiterea unor sfaturi scrise, alături de facturile telefonice, a fost demarată după ce numeroşi clienţi s-au plâns de diverse tentative de fraudă făcute în numele Romtelecom. Astfel, lângă facturile pe care le primesc abonaţii lunar, angajaţii Romtelecom ataşează şi un set de sfaturi pentru a-şi feri clienţii de înşelăciuni. Cele mai frecvente fraude a căror victime devin abonaţii Romtelecom sunt cele făcute prin telefon sau prin facturi false.
Clienţii companiei sunt avertizaţi că, în cazul în care primesc apeluri de la persoane care pretind că sunt reprezentanţi Romtelecom şi acestea le solicită informaţii confidenţiale, precum codul numeric personal, seria şi numărul de buletin, conturi bancare sau parole, sub pretextul că ar fi câştigat un premiu, să se asigure, în primul rând, că într-adevăr au participat la un concurs organizat de operatorul de telefonie. Oricum, oamenii sunt instruiţi să nu comunice informaţii personale confidenţiale în astfel de cazuri. Alte situaţii sunt cele în care abonaţilor li se cere să apeleze un număr de mobil sau un număr care începe cu 090 sau cu 1XXX pentru, chipurile, a intra în posesia premiului. Tot sub acelaşi pretext clienţii pot fi rugaţi să efectueze o plată bancară. În aceste situaţii, reprezentanţii Romtelecom dau un nou set de sfaturi bune de urmat:
„Să cereţi mai multe detalii cu privire la concursul/evenimentul/campania de fidelizare în urma căruia/căreia aţi fi putut câştiga bani sau orice alt premiu care presupune din partea dumneavoastră achitarea unui avans. Să nu apelaţi numerele indicate înainte de a verifica dintr-o sursă sigură dacă sunt alocate ca parte a unui concurs Romtelecom; dacă nu aveţi acces la pagina de internet a Romtelecom sau nu puteţi apela 1930 (serviciul de Vânzări şi Relaţii Clienţi al Romtelecom), rugaţi un membru al familiei sau un vecin să facă această verificare".
Clienţii Romtelecom s-au întâlnit şi cu situaţii în care li se cere să efectueze o plată bancară pentru a intra în posesia unui aşa-zis premiu, sau să tasteze anumite coduri pentru că ar exista o problemă pe linia lor telefonică. „Să nu formaţi combinaţii de cifre de forma 91407% deoarece aceste acţiuni vor redirecţiona apelurile către numere de mobil. Un deranjament telefonic nu se rezolvă prin formarea de coduri speciale, iar un aparat telefonic obişnuit nu se poate virusa", atenţionează reprezentanţii Rom-telecom. Totodată, abonaţii sunt sfătuiţi să nu facă plăţi bancare către beneficiari pe care îi cunosc doar prin telefon. Oamenii sunt avertizaţi să nu cumpere nici cartele telefonice preplătite la solicitarea unor alte persoane, nici să îşi deconecteze singuri cablurile telefonice pentru aşa-zise lucrări tehnice sau pentru a limita convorbirile efectuate la postul lor telefonic.
Un alt fel de fraude se fac prin intermediul facturilor false, asemănătoare cu cele ale companiei. Dacă abonaţii primesc astfel de facturi, prin care li se solicită să plătească anumite servicii pentru care nu erau tarifaţi sau care nu erau solicitate, sunt sfătuiţi să verifice, în primul rând, existenţa însemnelor vizuale ale Romtelecom şi a datelor de identificare ale companiei. „Verificaţi prezenţa codului de facturare, eventual comparând datele cu cele de pe o factură Romtelecom precedentă. Apelaţi 1930, serviciul de Vânzări şi Relaţii Clienţi ai Romtelecom (apel gratuit din reţeaua Romtelecom), dacă aveţi neclarităţi cu privire la informaţiile existente pe factură, inclusiv sumele care vi se solicită. Nu achitaţi această factură decât dacă ştiţi sigur pentru ce plătiţi", mai spun reprezentanţii companiei. În cazul în care abonaţii identifică o tentativă de fraudă, sunt îndemnaţi să anunţe Poliţia şi să anunţe compania la numărul 1930. Reprezentanţii Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Cluj nu au putut să ne furnizeze informaţii privind numărul de fraude prin telefon sesizate la Cluj în acest an, urmând să dea curs solicitării scrise a redacţiei în zilele următoare. Abonaţii care cad pradă „ţeparilor" sunt înşelaţi cu sume ce încep de la 15 euro şi ajung chiar la 600-700 de euro.