"Detectiv" Dohotaru: Risipă de resurse. Autobuzele școlare circulă goale şi la ore care nu îi ajută pe elevi

"Detectiv" Dohotaru: Risipă de resurse. Autobuzele școlare circulă goale şi la ore care nu îi ajută pe elevi

"Am urmărit trei autobuze școlare care mergeau goale spre școli. Îmi veți răspunde că e normal să fie goale, dar apoi iau copiii și sunt pline. Aș răspunde că transportul public obișnuit circulă în ambele sensuri cu autobuze încărcate", atrage atenţia Adrian Dohotaru.

"Am făcut muncă de detectiv și am urmărit la amiază autobuzele școlare. Dar surpriza a venit când am continuat să urmăresc unul dintre microbuze, care teoretic ia elevi de la 11 licee centrale. Autobuzul are după părăsirea școlilor centrale un singur copil la 28 de locuri! Pentru un singur copil, era șofer și polițist local, apoi la toate școlile în care teoretic trebuia să ia copii, erau alți polițiști locali care dirijau traficul pentru niște copii inexistenți!

Ce risipă de resurse pentru un program care este prezentat drept cel mai de succes proiect al bugetării participative! Ca să nu fie doar un incident cu autobuze școlare goale nesemnificativ statistic, l-am întrebat pe un polițist local cât de încărcate sunt. Mi-a zis că peste jumătate sunt goale, că sunt puse la ore greșite atât de pornire, obligând elevii să se trezească la 6 și puțin, dar și de plecare (unii elevi rămân până la ora 13, autobuzul vine la 12.30).

Unde sunt mai pline, mi-a zis polițistul, sunt dinspre Lombului, care nu are transport public, ori dinspre Calea Baciului, unde transportul public regulat merge doar până în Piața Mihai Viteazu, școlile fiind la distanță mai mare de piață, de unde încărcarea ceva mai mare pe autobuzele școlare, dar restul liniilor sunt relativ goale.

Să reluăm: de ce să cheltui din banul public 650.000 de lei per autobuz? De ce nu se fac analize reale legate de eficiența celor 16 autobuze? Dacă primarul Emil Boc declară că electrificăm flota de autobuze, de ce au fost luate inclusiv anul acesta 10 autobuze diesel? Raționamentul autobuzelor școlare e că degrevează traficul și e mai puțin poluat, dar cum se face asta cu autobuze goale și care folosesc combustibili fosili? De ce nu sunt folosite mai eficient astfel de autobuze pe rute secundare toată ziua, pentru toți cetățenii, nu doar pentru transport de elevi inexistenți? Mai important legat de propaganda primăriei: de ce respingi 80% dintre proiectele clujenilor, marea majoritate pe motiv că depășesc bugetul de 150.000 de euro pentru bugetare participativă, dar să cheltuiești milioane de euro pe un program ineficient?

O primă concluzie: bugetarea participativă din Cluj are nevoie de un audit serios și alt design, pentru că deocamdată are rol de propagandă pentru primărie (de genul: „investim în educație”, „cetățenii au propus” etc.). Ce facem? Boicotăm bugetarea participativă anul acesta pentru că nu acceptăm ca orașul să fie administrat doar cu PR!

PS 1 Propun boicotarea bugetării participative, în condițiile în care am propus acum zece ani acest mecanism, dar cu siguranță nu cu acest design și nici fără o minimă evaluare anuală pentru a îmbunătăți procesul.
PS 2 O să mai arăt și alte exemple de raportare de „succesuri” când rezultatele sunt evident mediocre spre negative, până când Primăria acceptă un minim dialog cu societatea civilă și cei care au propus proiecte legat de cum trebuie să arate bugetarea participativă", a postat Dohotaru pe Clujul Civic.

Nu doar Adrian Dohotaru a ajuns la această concluzie. Mai sunt destui oameni în oraş care consideră că e la pământ comunicarea între SCOALĂ-PĂRINŢI-PRIMĂRIE-CTP. "Ma bucur ca s-a deschis acest subiect. Autobuzele se plimbă goale, că NU EXISTĂ COMUNICARE între SCOALA -PARINTI-PRIMARIE (politia locala, CTP sau cine gestioneaza busurile scolare). (...) În acest an şcolar, foarte mulţi copii termină orele la 13:00 sau la 12:00 în 1 sau 2 zile din săptămânî. (...) Zilele acestea, aşteptăm un răspuns din partea primăriei la solicitarea pe care au depus-o unele şcoli de a modifica orarul busurilor sau suplimentarea cu altele mai mici pt. ora 13 sau să găsim variante de trasee mai scurte spre casă", a comentat un clujean postarea activistului. 

Comenteaza