Cum arată TIFF dincolo de Transilvania

Cum arată TIFF dincolo de Transilvania
Festivalul de la Cluj, aşa cum este văzut de profesioniştii de talie mondială din industria filmului

Cel mai important eveniment de profil din România, Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF), are o selecţie de producţii cinematografice interesante, care fac radiografia selecţionerului Mihai Chirilov şi e un produs cultural cu gust, însă de-abia se zăreşte pe piaţa cinematografică din lume. Acestea sunt doar câteva concluzii ale juriului TIFF 2013.

"Un festival trebuie coordonat cu mult bun-gust, e oglinda unei viziuni - aceea a selecţionerului filmelor care intră în competiţie - Mihai Chirilov. Din acest punct de vedere, e un festival puternic", a explicat, pentru ZIUA de CLUJ, fostul director al Festivalului de Film de la Edinburgh şi actual mentor al Şcolii Internaţionale de Film din Köln şi al Şcolii Naţionale de Film din Danemarca, producătorul Lynda Myles, membră a juriului TIFF 2013.

Pe de altă parte, ca fenomen social, TIFF are o însemnătate deosebită. "E spectaculos şi ciudat, în acelaşi timp, cheful publicului clujean de a viziona filme. Lunea, la ora 15:00, după-masa sălile de cinema sunt pline. E foarte important ceea ce se întâmplă la Cluj", a spus regizorul filmului "Taxidermia", producţie proiectată în secţiunea "Un Certain Regard" a Festivalului de la Cannes şi câştigătorul premiului pentru Cel mai bun regizor de la TIFF, în 2006, György Pálfi, actual membru al juriului. Ideea e subliniată în două rânduri: TIFF se transformă în sală de cinema pentru cinefilii pasionaţi, dar rămâne neinteresant pentru distribuitorii de film de talie mondială. "Festivalul dă posibilitatea publicului tânăr de a se reîntoarce la film. Cinematograful nu moare, dar devine aproape imposibil să priveşti filme noi, ale oamenilor talentaţi, pentru că nu există distribuitori de film. De aceea, pentru mine, e foarte important ceea ce se întâmplă aici şi de aceea am şi acceptat să fac parte din juriul TIFF, pentru a ajuta şi filmul românesc să depăşească graniţele ţării", a arătat, pentru ZIUA de CLUJ, directorul artistic al Festivalul de Film de la Tribeca (New York), Frédéric Boyer.

Chiar dacă sunt adevărate capodopere artistice, producţiile cinematografice prezente la TIFF, cu greu ajung să se şi vândă. "Nu e o problemă care se întâmplă doar în România şi nu discutăm doar despre filmul românesc. Singura piaţă de film din Europa e la Cannes", a punctat Boyer.

Pe de altă parte, regizorii străini arată că piaţa de film propusă de TIFF în fiecare an ajută la conturarea stilului cinematografic pe care-l propune fiecare ţară. Cu toate acestea, regizorii şi producătorii din străinătate susţin că după TIFF nu se încheie multe contracte de vânzare ale filmelor propuse în selecţia festivalului. "Şansele ca filmele româneşti să intre în cinematografele din Ungaria şi viceversa sunt limitate. Cu toate acestea, festivalul ne dă ocazia să vedem, concentrat, producţiile dintr-o anumită ţară. Expunerea filmelor e mult mai mare aici, dacă vorbim ca strategie de marketing eficientă. În Europa Centrală şi de Est, e unul din cele mai importante festivaluri din acest punct de vedere", a spus regizorul Péter Bergendy.

 

Etichete
Comenteaza